Poradnik Przedsiębiorcy

Handel internetowy - korzyści i ograniczenia w e-commerce

Handel internetowy na Polskim rynku funkcjonuje od wielu lat i z roku na rok staje się coraz bardziej popularny. W poprzednim artykule wspominaliśmy o modelach sprzedaży w e-commerce i wyborze strategii handlu. W tej części skupimy się na przedstawieniu najważniejszych korzyści jakie oferuje e-sklep dla firmy jak i dla klienta. Dodatkowo dowiesz się również jakie wady występują w sprzedaży online oraz jak analizować zachowania klientów na stronie sklepu. 

Handel internetowy - najważniejsze korzyści z punktu widzenia firmy:

  • Niższe koszty działalności gospodarczej i wzrost poziomu sprzedaży. Możliwość wykonywania procesu sprzedaży on-line powoduje, że oszczędzamy na opłatach za sklep stacjonarny (czynsz, media, personel, magazyn). Są też darmowe możliwości założenia sklepu internetowego w Polsce, np. Pasejo, co obniża znacząco koszty funkcjonowania tego typu działalności e-commerce.

  • Skrócenie kanałów dystrybucji, czyli usprawniona logistyka. Nie ma konieczności dowozu towarów do różnych sklepów, długiego magazynowania itp. Dystrybucja może odbywać się niemal w czasie rzeczywistym, co bardzo obniża koszty.

  • Zwiększenie i poszerzenie dostępności oferty handlowej. W przeciwieństwie do sklepu tradycyjnego (stacjonarnego) sklep internetowy nie jest ograniczony aktualnym stanem magazynowym. Jeśli danego towaru nie ma w sklepie tradycyjnym, to klient go nie kupi. Jeśli klient zamówi towar w sklepie e-commerce, dostanie go w kilka dni. Czas przeznaczony na realizację zamówienia i wysyłkę towaru pozwala na szybkie uzupełnienie oferty i dostarczanie kupionego produktu w terminie. Możliwość prezentacji oferty również jest właściwie nieograniczona (nie decydują o niej półki sklepowe, lecz pojemność serwerów sklepu e-commerce), czyli praktycznie może być ogromna, mogą to być miliony produktów, jak u sieciowych gigantów e-commerce typu Amazon.

  • Globalny zasięg i nieograniczony czas. Zasięg sklepu internetowego może być niszowy, lokalny lub globalny, wszystko zależy od strategii marketingowej jego właściciela. Internet daje możliwości e-commerce o dowolnym zasięgu terytorialnym, językowym itp. Przewaga nad kosztami stworzenia takiego zasięgu w handlu tradycyjnym jest oczywista. Czas jest w sprzedaży wartością wymierną. Handel internetowy pozwala na działanie e-sklepu 24 godziny na dobę. Czyli w skrócie: ty śpisz, a twój sklep e-commerce zarabia na ciebie.
  • Szybkość, indywidualizacja oraz interaktywność kontaktów z klientem. Szybkość zawarcia transakcji handlowych w e-commerce to korzyść, która jest nie do przecenienia. Systemy tzw. wirtualnego koszyka prowadzą klienta przez proces sprzedaży. Ponadto programy informatyczne platform handlowych i e-sklepów oferują wiele możliwości indywidualnego kontaktu. Pozyskane dane klienta i informacje o kliencie można wykorzystać zarówno do personalizacji kontaktów (automatyczne komunikaty, zwracanie się do klienta po imieniu, e-maile przypominające itp.), jak i do obsługi posprzedażowej oraz do dalszych działań marketingowych.

Najważniejsze korzyści handlu internetowego z punktu widzenia klienta:

  • Tańsze zakupy. Szacunkowe dane wskazują, że zakupy w sklepach typu e-commerce są minimum o 15% tańsze od zakupów tradycyjnych. Potwierdzają to opinie samych klientów handlu internetowego - 60% twierdzi, że kupuje w sieci z powodu niższych cen.

  • Nieograniczony czas i wygoda zakupów. To kolejny argument dla klienta e-commerce. Zakupów dokonuje o dowolnej porze dnia i nocy bez jeżdżenia do sklepu, szukania miejsca do parkowania, produktu w sklepie, stania w kolejkach, kłopotów z płatnością, dźwigania zakupów do domu itp. Te zalety handlu internetowego wskazuje odpowiednio 65% (czas) i 61% (wygoda) klientów.

  • Dostępność szerokiej i aktualnej oferty. Korzyść oczywista – handel internetowy charakteryzuje się z reguły zdecydowanie szerszą ofertą niż spotykamy w handlu tradycyjnym. Dużo większa jest jej aktualność łącznie z dostępnością wszystkich nowości. Dotyczy to także produktów lub usług niszowych, których znalezienie na rynku tradycyjnym graniczy czasem z cudem.

  • Możliwość łatwego porównywania konkurencyjnych ofert. Wszelkiego typu porównywarki cenowe lub portale aukcyjne oferują możliwość błyskawicznego porównania i segregacji ofert sklepów e-commerce. Jeśli więc klient szuka konkretnego produktu, znalezienie korzystnej cenowo oferty w handlu internetowym nie zajmie mu wiele czasu.