W Polsce jest ponad 25,8 miliona internautów, a powszechność zakupów dokonywanych przez internet wciąż zaskakuje. Prawie połowa polskich internautów przynajmniej raz zrobiła zakupy online (dane z raportu HRS z października 2017 roku). W związku z tym trudno się dziwić, że powstaje coraz więcej e-sklepów, a handel internetowy staje się powszechnym sposobem na budowanie marki i zdobywanie klientów. Jakich obowiązków należy dopełnić, zanim zdecydujemy się na sprzedaż online? Jakie korzyści wynikają z prowadzenia sklepu internetowego oraz o czym należy pamiętać przy jego tworzeniu? Podpowiadamy w artykule.
Co musisz wiedzieć, zanim zdecydujesz się na handel internetowy?
Nie warto angażować wszystkich zasobów finansowych w otwarcie biznesu online, jeśli nie zbadaliśmy wcześniej rynku, konkurencji i nie mamy opracowanego planu biznesowego oraz strategii firmy. Co więcej, równocześnie z wykonywaniem tych działań warto zapoznać się z formalnościami/obowiązkami prawnymi związanymi z rozpoczęciem działalności funkcjonującej w internecie. Są to:
-
wystąpienie o REGON i NIP,
-
założenie osobnego dla firmy rachunku bankowego, a następnie powiadomienie o tym urzędu skarbowego,
-
złożenie w urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej podatkowi VAT oraz wyborem rodzaju opodatkowania,
-
wystąpienie o koncesję (jeśli będzie to w założeniach charakteru działalności),
-
zgłoszenie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.
Jakie są obowiązkowe elementy sklepu internetowego?
Zanim zaczniemy myśleć o pozyskiwaniu klientów i działaniach marketingowych, musimy w pierwszej kolejności zadbać o dostosowanie sklepu do wymogów prawnych. Jeśli chcemy prowadzić handel internetowy, to musimy obowiązkowo zamieścić na stronie sklepu online informacje dotyczące:
-
nazwy firmy,
-
siedziby przedsiębiorstwa,
-
organu, który dokonał rejestracji działalności,
-
formy prawnej firmy,
-
numeru rejestracji przedsiębiorstwa – NIP, REGON,
-
kosztów dostaw,
-
terminów dostaw,
-
sposobu i miejsca składania reklamacji,
-
terminu, w jakim oferta lub informacja o cenie mają charakter wiążący.
Elementy, o których należy pamiętać, tworząc sklep internetowy
Gdy już zadbamy o prawne i biznesowe aspekty naszego e-biznesu, nie zwalniajmy tempa. Wręcz przeciwnie – zabierzmy się za kolejne sprawy związane z budowaniem naszej marki i jej rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów. W związku z tym zanim zaczniemy sprzedawać, warto zadbać o kilka ważnych elementów w handlu internetowym.
-
Strategia marketingowa
Warto na samym początku rozpoczęcia działalności związanej z handlem internetowym wypracować koncepcję marketingową i określić, za pomocą jakich narzędzi zamierzamy pozyskiwać klientów. W dalszej kolejności należy stworzyć sposób komunikacji z naszymi klientami i określić główne zalety twojej firmy, które pozwolą uzyskać przewagę nad konkurencją i wyróżnić się na danym rynku.
-
Grupa docelowa
Na samym początku przygody z handlem internetowym należy odpowiedzieć sobie na jedno z kluczowych pytań – do kogo kierujemy produkt lub usługę? Jest to jeden z ważniejszych elementów, o które warto zadbać tworząc e-sklep. W procesie wyróżniania naszego klienta docelowego warto stworzyć personę, czyli zwizualizować typowego przedstawiciela klienta marki. Można się tutaj posłużyć gotowymi rozwiązaniami, jak np. Personapp.
-
Przedstawienie oferty
Po zdefiniowaniu grupy docelowej powinniśmy opracować profesjonalny sposób prezentacji oferty. W przypadku sprzedaży przez internet szczególnie mocno musimy zadbać o dobrej jakości zdjęcia oferowanego asortymentu, opisy, które w zwięzły, ale wyczerpujący sposób obrazują główne zalety produktów i metody ich zastosowania. Cała oferta sklepu powinna być przedstawiona za pomocą języka korzyści, ale z zachowaniem głównego przesłania, czyli faktycznych cech produktu i powinna być zrozumiała i czytelna dla grupy odbiorców, do której ją kierujemy.