0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Jak napisać biznesplan - krok po kroku

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Biznesplan to jeden z najważniejszych dokumentów, który opisuje pomysł na nasz biznes, a także omawia wszelkie aspekty, które mogą okazać się przydatne pod kątem wsparcia w finansowaniu naszego pomysłu. Jak napisać biznesplan? Z czego powinien składać się podręcznikowy biznesplan?

Biznesplan - do czego może się przydać?

Biznesplan to dokument, który stanowi w ostatnich latach podstawę do ubiegania się o zewnętrzne finansowanie rozwiązania. W ostatnich latach start-upy czy ciekawe rozwiązania wymagają sporych nakładów finansowych. Nie zawsze jednak pomysłodawcy posiadają odpowiednie środki, które umożliwiają realizację takiego pomysłu. W tym celu banki, prywatni inwestorzy oraz anioły biznesu mogą dołączyć się do naszego projektu, oferując wkład finansowy w zamian za udział w zysku. By jednak zewnętrzny inwestor miał pewność sukcesu naszego przedsięwzięcia, musi przeanalizować nasz biznesplan, uwzględniający szczegółowe dane naszego pomysłu oraz plan marketingowy i finansowy.

Biznesplan nie służy jednak tylko uzyskaniu wsparcia finansowego czy dotacji Unii Europejskiej. To również forma uporządkowania danych o nowym pomyśle, a także możliwość ułatwienia sobie procesu zarządzania firmą.

Jak napisać biznesplan?

Wiele osób, które planują rozpoczęcie nowej inicjatywy, nie ma pojęcia, w jaki sposób w ogóle zabrać się za napisanie dobrego biznesplanu. Nie da się ukryć, że jest to duże wyzwanie organizacyjne, w którym mogą pomóc nam wyspecjalizowane firmy, mające lata doświadczenia w tworzeniu biznesplanów czy wniosków o dotacje unijne.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by samodzielnie stworzyć biznesplan. Najważniejsze to trzymać się pewnych z góry ustalonych wytycznych, które mogą zmaksymalizować szansę na pozytywny odbiór tego dokumentu. Jak napisać biznesplan? Poniżej przedstawiamy najważniejsze sekcje, których nie może zabraknąć w naszym dziele. 

Streszczenie biznesplanu

Na samym początku streszczenie biznesplanu. Pozornie jest ono niepotrzebne, gdyż jego stworzenie zajmuje dużo czasu, a informacje zawarte w nim są jedynie powtórką tego, co znajduje się w dalszej części biznesplanu. To błędny tok myślenia, który na przestrzeni lat wyeliminował wiele ciekawych projektów. Dlaczego? 

Wyobraźmy sobie, że instytucja zajmująca się dotowaniem ciekawych projektów musi w ciągu dnia przejrzeć kilkadziesiąt biznesplanów. Ograniczenie czasowe sprawia, że osoby decydujące o finansowaniu mają okazję skrótowego zapoznania się z całym projektem. W takim układzie źle napisane streszczenie lub streszczenie niezawierające najważniejszych informacji już na starcie zostanie potraktowane jako przedsmak złego pomysłu na biznes, lub biznesu, który nie przyniesie odpowiednich zysków. 

Paradoksalnie, to właśnie streszczenie jest najważniejszym elementem naszego biznesplanu. To w nim należy ująć całą istotę nowego przedsięwzięcia i uporządkować informacje tak, by były one naszą wizytówką, a nie zbędnym powieleniem tekstu właściwego. 

Opis firmy oraz nowego rozwiązania

Kolejna część biznesplanu to opis naszej firmy oraz szczegółowy opis nowego przedsięwzięcia. Charakterystyka przedsiębiorstwa powinna zawierać dane firmy oraz jej opis, uwzględniając misję, cele krótko i długoterminowe, a także najważniejsze sukcesy i osiągnięcia, które na przestrzeni lat udało się zrealizować firmie. Istotne jest, by opis firmy jasno wskazywał na to, że kładziemy duży nacisk na rozwój.

Nadszedł czas na właściwy opis przedsięwzięcia. Bez względu na to, czy przedmiotem biznesplanu jest produkt, czy usługa, musimy podać wszystkie dane szczegółowe, uwzględniające nazwę, cenę, koszty wytworzenia, a także najważniejsze cechy produktu.

W naszym biznesplanie to właśnie w tym miejscu powinniśmy przekonać inwestorów, dlaczego to właśnie nasz produkt jest lepszy od innych konkurencyjnych rozwiązań. Czy produkt jest przeznaczony do handlu krajowego, czy bierzemy pod uwagę jego eksport? Co zyska klient, kupując nasze rozwiązanie? Jakie cechy sprawiają, że klient wybierze właśnie nasz produkt/usługę, a nie konkurencyjną alternatywę już teraz dostępną na rynku. 

To bardzo istotny punkt. Od prezentacji produktu zależy, czy inwestor, czy podmiot finansujący przekona się do niego, i zechce wyłożyć środki finansowe. Prezentacja powinna być nacechowana zaletami, jednak wystrzegajmy się nierzeczywistymi opisami. Wiarygodność naszego biznesplanu z pewnością wzrośnie, gdy będziemy dysponować stosownymi badaniami, niezależnymi opiniami i oficjalnymi źródłami, na podstawie których budujemy opis naszego nowego, innowacyjnego rozwiązania. 

Strategia marketingowa

Strategia marketingowa to dział biznesplanu, w którym skupiamy się na omówieniu sposobu reklamy i promocji naszego nowego produktu lub usługi. To w tym miejscu powinniśmy przeanalizować konkurencję i zadecydować, do jakiego segmentu klientów kierujemy nasze przedsięwzięcie. 

W zależności od tego powinniśmy zdefiniować, jak będzie przebiegała sprzedaż produktu, jakie kanały dystrybucji będą najbardziej efektywne, a także, w jaki sposób będziemy monitorować działania konkurencji.

Strategia marketingowa to również szczegółowa analiza przyszłej kampanii reklamowej. Jaki budżet przewidujemy na promowanie swoich produktów? Jakie kanały promocji wchodzą w grę? Czy cena produkt będzie stała, czy raczej przewidujemy promocje? To niezmiernie istotne informacje, które mogą wpłynąć na decyzję o sfinansowaniu naszego przedsięwzięcia. 

Analiza finansowa przedsięwzięcia

Kolejny, fundamentalny element naszego biznesplanu to plan finansowy. Obejmuje on takie elementy jak planowane źródła finansowania naszej inwestycji, zestawienie planowanych przychodów oraz kosztów związanych z wytwarzaniem rozwiązania, a także prognozowany zysk z inwestycji w ujęciu różnych interwałów czasowych.

Dla wielu inwestorów to właśnie plan finansowy jest najważniejszym, po streszczeniu punktem biznesplanu, gdyż w tej sekcji znajdują się jasne i klarowne dane o tym, czy inwestycja pod względem finansowym ma szansę na sukces. 

W planie finansowymi nie może zabraknąć sprawozdania finansowego firmy lub jego podstawowych elementów, takich jak rachunku zysków i strat, bilansu oraz zestawienia obrotów pieniężnych. Analiza finansowa powinna również zawierać wykaz najważniejszych wskaźników rentowności inwestycji, co daje jeszcze lepszy pogląd na potencjalny sukces przedsięwzięcia. 

Harmonogram projektu

Dobrze przemyślany projekt musi zawierać również plan działania z dokładnym ujęciem czasowym realizacji konkretnych procesów. Ostatnim elementem naszego biznesplanu powinien być właśnie taki harmonogram, w którym inwestor znajdzie:

  • Datę rozpoczęcia inwestycji,
  • Szczegółowe etapy całej inwestycji wraz z ujęciem ram czasowych,
  • Potencjalne zagrożenia, które mogą opóźnić realizację harmonogramu. 

Harmonogram to nie tylko konkretny plan działania. To również poświadczenie tego, że traktujemy pomysł poważnie i chcemy z dużą determinacją go wdrożyć. Takie podejście do tematu z pewnością znajdzie uznanie inwestorów, którzy przychylniej podejdą do naszego biznesplanu. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów