Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje nowa ustawa – Prawo zamówień publicznych. Przeczytaj poniższy artykuł, jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak przebiega ocena ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego według nowych przepisów.
Błędy i nieścisłości w ofercie
W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów bądź oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Zamawiający może samodzielnie poprawić w ofercie:
-
oczywiste omyłki pisarskie;
-
oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek;
-
inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
Rażąco niska cena lub koszt
Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia bądź budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od:
-
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
-
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie wyjaśnień.
Wyjaśnienia wykonawcy, których może żądać zamawiający, mogą dotyczyć w szczególności:
-
zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
-
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo związanych z realizacją robót budowlanych;
-
oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
-
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie;
-
zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
-
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
-
zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
-
wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia podwykonawcy.
W jakich przypadkach oferta wykonawcy będzie odrzucona?
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
-
została złożona po terminie składania ofert;
-
została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania lub niespełniającego warunków udziału w postępowaniu bądź wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów;
-
jest niezgodna z przepisami ustawy;
-
jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów;
-
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
-
nie została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez zamawiającego;
-
została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji;
-
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
-
została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert;
-
zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu;
-
wykonawca w wyznaczonym terminie zakwestionował poprawienie omyłki;
-
wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą;
-
wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na wybór jego oferty po upływie terminu związania ofertą;
-
wykonawca nie wniósł wadium lub wniósł w sposób nieprawidłowy, lub nie utrzymywał wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą, lub złożył wniosek o zwrot wadium;
-
oferta wariantowa nie została złożona lub nie spełnia minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający wymagał jej złożenia;
-
jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób;
-
obejmuje ona urządzenia informatyczne lub oprogramowanie wskazane w rekomendacji, o której mowa w art. 33 ust. 4 Ustawy z dnia 5 lipca 2018 roku o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, stwierdzającej ich negatywny wpływ na bezpieczeństwo publiczne lub bezpieczeństwo narodowe;
-
została złożona bez odbycia wizji lokalnej lub bez sprawdzenia dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający tego wymagał w dokumentach zamówienia.