Poradnik Przedsiębiorcy

Jak struktura kategorii w sklepie internetowym wpływa na generowanie ruchu?

Odpowiednio zaprojektowana struktura kategorii w sklepie internetowym pozwala klientowi sprawnie się po nim poruszać i znaleźć to czego potrzebuje. Posiada również niebagatelny wpływ na zwiększenie konwersji. Struktura kategorii jest istotna również z perspektywy SEO i budowania ruchu w sklepie. O czym pamiętać przy jej tworzeniu? Jak struktura kategorii w sklepie internetowym wpływa na generowanie ruchu? Niniejszy artykuł zawiera odpowiedzi na te i inne pytania.

Struktura kategorii - drogowskaz dla użytkownika

W ofercie sklepów internetowych znajduje się zazwyczaj wiele rodzajów asortymentu, co sprawia, że należy go odpowiednio skategoryzować. Przykładem może być sklep z galanterią skórzaną, gdzie znajdziemy paski, torby, czy portfele zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Wrzucenie wszystkich produktów do jednego worka sprawiłoby, że klient miałby problemy ze znalezieniem tego, czego szuka. Rozwiązaniem jest budowa odpowiedniej struktury kategorii, która sprawia, że użytkownik odwiedzający sklep jest w stanie sprawnie się w nim poruszać oraz kupić to, czego potrzebuje. Właściwy podział asortymentu pozwala także zwiększyć konwersję oraz zachęcić do zakupu dodatkowych produktów. Odpowiednio zbudowana struktura kategorii w sklepie internetowym jest również bardzo istotna z punktu widzenia SEO. Pozwala bowiem generować ruch organiczny, czyli przyciągnąć zupełnie nowych klientów prosto z wyszukiwarki.

Jak stworzyć strukturę kategorii, która będzie przyjazna dla algorytmów wyszukiwarki?

Tworząc strukturę kategorii w sklepie internetowym należy zastanowić się w jaki sposób potencjalni klienci szukają danego asortymentu. Warto również wykorzystać narzędzia monitorujące ruch w Internecie by najlepsze słowa kluczowe, które posłużą jako kryteria podziału i nazwy kategorii. Ważne jest także to, by nazwy kategorii były pełne czego przykładem mogą być buty damskie, czy buty męskie. W wielu sklepach podkategorie funkcjonują jako damskie lub męskie, ponieważ ich kategoria nadrzędna to buty. Nie jest to błędem z punktu widzenia użytkowania, a w niektórych przypadkach takie rozwiązanie wygląda nawet lepiej, jednak może wpłynąć negatywnie na wyniki wyszukiwania organicznego, a co za tym idzie ruch na stronie.

O czym pamiętać tworząc strukturę kategorii?

Budowa struktury kategorii to nie tylko dobranie odpowiednich kryteriów podziału i słów kluczowych, ale również wiele innych kwestii, której mają znaczenie dla SEO i generowania ruchu organicznego. Tworząc dobrą strukturę należy zadbać m.in. o właściwą ilość podkategorii, czy używanie właściwej formy.

Tworzenie podkategorii

W sytuacji, gdy stworzona kategoria asortymentu w sklepie internetowym obejmuje dużą ilość produktu warto rozbudować jej strukturę o odpowiednie podkategorie. Takie rozwiązanie ułatwia klientowi szybkie znalezienie produktów danego typu. Jest to również okazja by użyć dodatkowych słów kluczowych, które umożliwią odnalezienie sklepu w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnego hasła. Tworzenie podkategorii ma również pozytywne znaczenie dla algorytmów wyszukiwarki i powala zdobyć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

W tym miejscu warto również zaznaczyć, że podkategorie powinny być szczegółowo podzielone. Właściwy podział pozwala użytkownikowi wyświetlenie wyłącznie tych produktów, które go interesują. Ich odszukanie jest możliwe z pominięciem mozolnego przeglądania asortymentu, który nie odpowiada potrzebom. Przykładem mogą być rowery dziecięce, które można dodatkowo podzielić według rozmiaru ich kół. W tym przypadku ważne jest również stworzenie kategorii pośrednich. Przykładem może być układ rowery/rowery dziecięce/rowery dziecięce 16 cali. Kategorię pośrednią, czyli w tym przypadku rowery dziecięce wybierze użytkownik, który nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji, co do rozmiaru. Takie rozwiązanie pozwala mu porównać różne produkty posiadające wspólne cechy.

Struktura kategorii - liczba pojedyncza, czy mnoga?

Przeglądając struktury kategorii w różnych sklepach internetowych można zauważyć, że zdecydowanie częściej używana jest liczba mnoga. Czy oznacza to, że zastosowanie liczby pojedynczej jest błędem? Oczywiście, że nie ponieważ obie formy są poprawne. Każdorazowo należy jednak zwrócić uwagę, która z form jest najczęściej wyszukiwana i to właśnie ją zastosować w tym konkretnym przypadku. Istnieje również pewna dobra praktyka, która mówi, że  frazy w liczbie mnogiej stosowane są w przypadku kategorii i podkategorii, a liczba pojedyncza znajduje zastosowanie w nazwach konkretnych produktów.  Jest to intuicyjne rozwiązanie, które optymalnie koresponduje ze słowami kluczowymi używanymi w innych miejscach sklepu. Warto również pamiętać by być konsekwentnym i nie mieszać obu form w strukturze kategorii jednego sklepu.

Testowanie wdrożonej struktury kategorii

Opracowanie struktury kategorii sklepu internetowego pozwala przejść do testowania zastosowanych rozwiązań. Jest to bardzo ważny etap, pozwala sprawdzić, czy wszystko działa tak, jak należy. Warto pamiętać, by odpowiednie testy przeprowadzić zarówno na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym. Jest to o tyle istotne, że klienci korzystający z Internetu na smartfonach, czy tabletach to coraz większa grupa, do której również należy trafić i umożliwić jej sprawne dokonanie zakupów. W czasie testów warto zweryfikować możliwość wyboru kategorii, która nie znajduje się najniżej w strukturze (kategorii pośredniej). Jest to ważna opcja dla użytkowników, którzy nie wiedzą jakie dokładnie parametry ma mieć produkt, którego szukają.

Analiza skuteczności struktury kategorii

Do czynności, które należy wykonać po wdrożeniu struktury kategorii należą nie tylko testy działania, ale również analiza jej skuteczności. Polega ona na monitorowaniu ruchu na poszczególnych kategoriach oraz rozpoznaniu jego źródła. Pomagają w tym specjalistyczne narzędzia, które wychwytują frazy, dzięki którym klient trafił do sklepu. Systematyczne analizowanie tych informacji pozwala zdiagnozować elementy wymagające poprawy. Warto w tych miejscach próbować nowych rozwiązań oraz śledzić efekty wynikające z ich zastosowania.

Budowa odpowiedniej struktury kategorii sklepu internetowego może przełożyć się na wzrost ruchu organicznego. Zauważalna poprawa jest widoczna zazwyczaj po kilku dniach lub tygodniach, a na spektakularne efekty należy poczekać trochę dłużej, co wynika z faktu, że przy dużych zmianach witryna musi się całkowicie przeindeksować. Warto jednak być cierpliwym i dążyć do doskonałości, ponieważ zbudowanie profesjonalnej struktury kategorii przekłada się na zwiększenie widoczności w wyszukiwarce oraz wzrost ruchu organicznego. Obie kwestie natomiast wpływają bezpośrednio na wysokość osiąganych przychodów.