Jak w sklepie internetowym robić promocje na Black Friday i nie tylko

Wielkość tekstu:

Wielkie święto sprzedaży spod nazwy Black Friday, z każdym kolejnym rokiem, przynosi nowe, rekordowe wyniki. Sprzedawcy starają się jak najwięcej na tym skorzystać, choć muszą liczyć się z dużą konkurencyjnością ofert. Jak więc przygotowują się do tego polskie sklepy online?

Zgodnie z amerykańską tradycją, święto zakupów przypadało na pierwszy piątek po obchodzonym w listopadzie Święcie Dziękczynienia i symbolizowało początek sezonu zakupowego przed Bożym Narodzeniem. W 2020 roku,

zgodnie z danymi udostępnionymi przez Adobe Analytics, amerykański Black Friday zarobił łącznie 14,13 miliarda dolarów na sprzedaży online, notując 19-procentowy wzrost względem roku 2019. Z kolei z danych udostępnionych przez Black-Friday Global wynika, że wzrost sprzedaży w Black Friday na świecie wyniósł 663% względem zwykłego dnia sprzedażowego. 

Black Friday w Polsce

Do Polski, pierwsze promocje z okazji Black Friday zaczęto przenosić w okolicach 2015 roku. I choć z początku takie święto zakupów nie cieszyło się dużym zainteresowaniem, to już trzy lata później, w 2018 roku, niemal 90% ankietowanych nie tylko potrafiło wytłumaczyć, czym jest Black Friday, ale również planowało zrobić tego dnia zakupy. W 2019 roku firma Deloitte informowała, że „3 na 4 Polaków deklarowało zakupy w tym dniu i jest to jeden z najwyższych wyników w Europie”. 

W 2020 roku w sklepach internetowych Shoper, liczba transakcji zwiększyła się o 65%, a wartość transakcji o ponad 53% względem 2019 roku. Sprzedawcy reagując na potrzeby odbiorców, obniżali ceny nie tylko w sam Black Friday, ale również rozszerzali je na Black Weekend, a nawet Black Week.

Na wyniki sprzedażowe w 2020 roku miały oczywiście wpływ obostrzenia związane z pandemią. Zamknięcie galerii handlowych, dużych sklepów sportowych oraz ograniczenia w liczbie osób jednocześnie przebywających w marketach sprawiły, że konsumenci wybierali częściej zakupy online. Jak pokazują jednak dane z badań przeprowadzonych już po ostatnim lockdownie przez platformę sklepów internetowych Shoper, popularność zakupów online wcale nie zmalała. Zakupy w internecie zyskały na popularności dzięki przyspieszonej przez pandemię i pracę z domu cyfryzację społeczeństwa. Okazały się bardzo kuszącym rozwiązaniem: robisz zakupy wprost ze swojego domu, bez konieczności stania w długich kolejkach. Ze zwrotami na odległość też nie ma problemów.

Jak polskie sklepy internetowe przygotowują się do Black Friday

Każdy rok i każdy kolejny Black Friday to nowe podejście do klienta i próby zwiększenia sprzedaży. Żeby odpowiednio przygotować swój sklep do tego sprzedażowego święta, przede wszystkim trzeba to zrobić jak najwcześniej. Co to znaczy? Że nie warto czekać z przygotowaniem strony sklepu, promocji oraz komunikacji do klienta na ostatnią chwilę. Ale należy to odpowiednio zaplanować. Od komunikacji z klientami, przez reklamę produktową i marketing, na wyglądzie strony sklepu skończywszy.

W raporcie KPMG czytamy, że „8 na 10 Polaków przyznaje, że zdarza im się wstrzymywać z zakupem lub celowo z nim czekać do momentu startu promocji lub wyprzedaży. Najchętniej korzystają z promocji posezonowych, wyprzedaży poświątecznych i noworocznych oraz promocji oferowanych przez sprzedawców w ramach Czarnego Piątku”. W okresie atrakcyjnych cenowo promocji, aż 1/3 Polaków decyduje się na zakup dodatkowego, wcześniej nieplanowanego produktu, kierując się impulsem lub rekomendacją w sklepie. Piłka jest więc po stronie sprzedających, którzy też z każdym rokiem mają coraz więcej możliwości w przygotowywaniu swoich sklepów i ofert specjalnych dla kupujących. 

Najpopularniejsze formy promocji na Black Friday

Z przeprowadzonego przez platformę sklepów internetowych Shoper w sierpniu 2021 roku badania wynika, że najpopularniejszą formą promocji w sklepach internetowych jest rabat  procentowy - wskazuje go ponad 73% właścicieli sklepów internetowych, rabat kwotowy został natomiast wskazany przez prawie 30% pytanych sprzedawców. W trójce najpopularniejszych form promocji znalazła się także darmowa dostawa, którą wprowadza niemal połowa właścicieli sklepów internetowych Shoper. Sprzedawcy internetowi włączają również progi rabatowe (określony rabat naliczany po uzyskaniu konkretnej wartości zamówienia w koszyku) – to rozwiązanie deklaruje ponad 20% właścicieli e-sklepów.

Ponad 70% badanych właścicieli sklepów internetowych Shoper, wskazuje obniżkę cen asortymentu jako najważniejszą formę przygotowania sklepu do promocji w nadchodzący Black Friday. 43% planuje przygotowanie specjalnej oferty produktów. Co drugi sklep internetowy informuje o promocjach za pośrednictwem organicznych działań w mediach społecznościowych, a 26% sprzedawców decyduje się na przeznaczenie środków na kampanie produktowe w Google oraz na Facebooku. Co piąty sklep internetowy optymalizuje treści na stronie pod kątem SEO (ukierunkowanego na frazy związane z Black Friday) a 15% sprzedających tworzy specjalne landing page w sklepie poświęcone okazjom sprzedażowym, takim jak Black Friday. 

Najważniejsze elementy przygotowania sklepu internetowego do Black Friday

Właściciele sklepów Shoper, pytani o najbardziej istotne elementy w przygotowaniu sklepu do Black Fridaty, najczęściej wskazywali kampanie produktowe w Google Ads (45% sprzedawców). Drugim najczęściej wymienianym rozwiązaniem jest zmiana wyglądu strony – 33% e-sprzedawców planuje zmodyfikować wygląd witryny pod kątem planowanych promocji. Nieco ponad 30% pytanych sprzedawców planuje także włączyć kampanię produktową za pośrednictwem Facebook Ads.

Poza tym, właściciele sklepów przy okazji Black Friday włączają rekomendacje produktowe, które motywują kupujących do dodatkowych zakupów (30% wskazań), uruchamiają też w swoich sklepach program lojalnościowy (21%). 10% badanych interesuje się także dodatkowymi metodami płatności, 7% dodatkowymi metodami dostawy. 

Jak sklepy komunikują się z klientami przed promocją

83% właścicieli sklepów internetowych działających na oprogramowaniu Shoper publikuje informacje o promocjach z okazji Black Friday na stronie swojego sklepu. 75% umieszcza takie informacje również w swoich mediach społecznościowych, a ponad 50% wysyła specjalny newsletter. Ponad 20% badanych internetowych sprzedawców uruchamia samodzielny marketing szeptany, zaś na współpracę z influencerami czy blogerami decyduje się 12% e-sprzedawców. 

To pokazuje, jak różnych sposobów próbują właściciele sklepów internetowych, by docierać ze swoją ofertą do klientów. Wyniki sprzedażowe Black Friday rosną z roku na rok, jednak wraz z nimi również konkurencja pośród e-sklepów. Żeby się na jej tle wyróżnić nie tylko jednak można grać ceną i specjalnymi rabatami – często o wyborze danego sklepu decyduje jego profesjonalna obsługa, wzbudzająca zaufanie u kupującego.

Ta powinna przejawiać się nie tylko kontaktem do działu obsługi klienta, ale także czytelną stroną, łatwą nawigacją po niej, dostępnymi regulaminami, informacji o ewentualnych reklamacjach, zwrotach oraz czytelnymi opisami produktów. Im mniej podczas przeglądania strony danego sklepu klient ma wątpliwości, tym większa szansa, że sfinalizuje w nim zakup. I akurat to się sprawdza przy każdej okazji, nie tylko podczas Black Friday.

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny

 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów