Poradnik Przedsiębiorcy

Responsywny e-mail marketing dla urządzeń mobilnych

Badania Gemius/PBI wykazały, że w 2018 roku o 0,9 miliona spadła liczba internautów korzystających z komputerów, natomiast sektor mobilny wzrósł o 1,8 miliona użytkowników. Warto zauważyć, że wzrost ten nie został wygenerowany tylko przez najmłodszych internautów, także osoby 55+ coraz chętniej korzystają z sieci w telefonach i jest to konsekwentny, choć nie spektakularny trend rosnący (5,8 pkt. proc między majem 2016 a grudniem 2018).

Takie informacje możemy wyczytać w jednym z artykułów opublikowanych na Wirtualnemedia. Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że marketerzy dostosowują swoje e-mailingi do urządzeń mobilnych, wykorzystując responsywny e-mail marketing!

A jak to właściwie wygląda w praktyce? Duże marki radzą sobie bardzo dobrze. Ich responsywne wersje e-mailingów są przygotowane na szybkie przeglądanie. Mniejsze firmy, wciąż mają z tym problem. Jak dostosować swój mailing do potrzeb użytkowników mobilnych? Oto nasz wskazówki!

E-mailing wyświetlany na gmailu

Dlaczego akurat ten mail jest najczęściej brany pod uwagę w dopasowaniu responsywnych komunikatów? Ponieważ większość posiadaczy telefonów ma właśnie tę aplikację zainstalowaną, jako główną pocztę do prywatnego i biznesowego odbioru wiadomości. Gmail na Androidzie to standard, a jak powinien być przygotowany mailing, by wiadomości dobrze się wyświetlały?

Zwróć uwagę na prosty komunikat w tytule, którym od razu wskażesz na funkcję wiadomości i jej celowość wysłania. Pamiętaj, że w aplikacji gmaila wyświetlają się tylko 33 znaki, a nieprzeczytane wiadomości, które charakteryzują wytłuszczone znaki, trzeba jeszcze bardziej zawęzić.

Sam temat powinien liczyć maksymalnie 5 słów i mocno przyciągać uwagę, wskazując jednak także na nadawcę.

Preheader również powinien być konkretny oraz mocno powiązany z tematem. Klient nie lubi tracić czasu na wiadomości, które są nieczytelne.

Responsywny e-mail marketing - jaką czcionkę wybrać?

Wielu przedstawicieli współczesnego e-mailingu uważa, że najlepszą czcionką do korespondencji, będzie w tym przypadku Arial, Verdana, Tahoma oraz Times New Roman.

W przypadku tych czcionek, mamy pewność, że korespondencja wysyłana do użytkowników wyświetli się prawidłowo, nawet jeśli otworzymy ją za pomocą różnych aplikacji.

Jaki będzie optymalny rozmiar czcionek?

Podaje się, że idealnym będzie rozmiar od 14 – 22 pkt.

Jaka oprawa graficzna?

Im prostsza, ale jednoznacznie komunikująca grafika, tym lepiej. Pamiętajmy, że użytkownik telefonu zachowuje się nieco inaczej, niż podczas obsługi komputera. 

Wykorzystując responsywny e-mail marketing mobilny, na telefonie zaglądamy na wiele stron, wykonujemy szybkie operacje i oczekujemy od komunikatu precyzyjnej informacji. Grafika powinna wskazywać nam możliwości, warianty rozwiązań oraz akcje, jakie możemy wykonać. Warto zadbać, aby tło miało jednolity kolor, a wszystkie grafiki rozszerzenie JPG, PNG lub GIF. Opis grafik zawsze powinien być tworzony za pomocą parametru ALT.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Responsywny e-mail marketing musi jasno wskazywać na czynność, którą może wykonać użytkownik, dlatego dobrze jest umieścić w widocznym miejscu przycisk z możliwością konkretnego call tu action. Po wejściu w button powinno nastąpić przejście do okna z produktem, koszykiem zakupowym lub bonem zniżkowym. 

Im mniej kroków do przejścia, w kierunku dokonania zakupu, tym lepiej. Użytkownik ma zwykle mało czasu na podjęcie decyzji i wykonanie akcji. Niezbędne dane oraz możliwość sfinalizowania transakcji podaj mu dosłownie na talerzu, by nie miał wątpliwości, co powinien wykonać.