Każdy, kto prowadzi sklep internetowy powinien zdawać sobie sprawę z tego jak ważne są profesjonalne opisy produktów. To właśnie one, a nie cena są w wielu przypadkach kluczowe przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Wpływają również na pozycję sprzedawanych produktów w wyszukiwarce. Jak zatem właściwie przygotować opis produktu w sklepie internetowym? Jakich błędów należy unikać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Dlaczego stworzenie dobrego opisu produktu jest aż tak ważne?
Wiele osób uważa, że sklepy internetowe przyciągają klientów wyłącznie niską ceną. Oczywiście jest to błędny sposób myślenia, ponieważ dobre opisy produktów oraz profesjonalnie wykonane zdjęcia potrafią sprawić, że sprzedaż szybko się zwiększy. Ciekawy i dobrze napisany opis produktu pozwala podkreślić jego zalety, wyróżnić się profesjonalizmem na tle konkurencji oraz zostać zapamiętanym. Jest to również sposób, by zjednać sobie sympatię kupujących, którzy często decydują się na udostępnienie nieszablonowych opisów na portalach społecznościowych, co jest formą bezpłatnej i szybko rozprzestrzeniającej się reklamy. Dzięki niej rośnie świadomość marki, a do sklepu trafiają kolejni klienci.
Oprócz wartości marketingowej, czy korzyści wizerunkowych prawidłowy opis produktu jest bardzo istotny z punktu widzenia SEO. Unikalna treść oraz użycie odpowiednich słów kluczowych korzystnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Pojawienie się wyżej niż konkurencja to w wielu przypadkach gwarancja zwiększenia sprzedaży, a co za tym idzie zysków.
Od czego zacząć tworzenie opisu produktu?
Dobry opis produktu nie może składać się z przypadkowo napisanych zdań. Każde słowo jest w tym przypadku ważne, a cała treść powinna odpowiadać ustalonej wcześniej wizji. Jak ją stworzyć? W tym celu należy określić:
- grupę docelową - czyli to, do kogo ma trafić dany opis produktu. Jest to o tyle ważne, że do miłośników sportu trafią inne wyrażenia niż do fanów kina. Właściwe określenie grupy docelowej pozwala odnieść się do potrzeb, zainteresowań, czy wartości potencjalnego klienta. Należy również pamiętać, że w wielu przypadkach nie interesuje go to, co chcesz sprzedać, ale zależy mu na tym, co w danej chwili chce kupić;
- formę opisu - spójna wizja powinna określać, czy tworzone opisy będą stanowiły luźne treści, skupią się na języku korzyści, czy najważniejsze będą zasady SEO;
- orientacyjną długość opisu - z punktu widzenia pozycjonowania opis produktu powinien mieścić się w granicach od 1000 do 1500 znaków ze spacjami.
O czym pamiętać tworząc opis produktu do sklepu internetowego?
Tworząc opis produktu należy pamiętać o tym, że ma on nie tylko pomagać w podjęciu decyzji o zakupie, ale również umożliwiać jego odnalezienie w Internecie. Dlatego też ważna jest właściwa nazwa produktu oraz jego unikalny i interesujący opis.
Nazwa produktu
Jak nazwać produkt w sklepie internetowym by przyciągnąć klientów? Przede wszystkim należy postarać się zawrzeć w niej fragment tekstu wyszukiwany przez klientów, dlatego też dobry tytuł powinien obejmować markę oraz model produktu, a jeśli to możliwe również cechy charakterystyczne np. kolor, czy rozmiar. Obowiązkowo należy pamiętać, że nazwa produktu powinna być prosta i zrozumiała, co pozwoli klientom szybko rozszyfrować o jaki produkt chodzi.
Warto mieć świadomość również, że często sama nazwa produktu może niewiele mówić klientowi, w związku z czym warto w tytule zawrzeć informacje o tym, czym jest dany przedmiot lub do czego służy. Przykładem może być np. karta graficzna, gdzie podanie nazwy producenta oraz modelu może być niewystarczająca dla przeciętnego klienta. W takiej sytuacji dobry tytuł powinien brzmieć: karta graficzna xyz. Podobna sytuacja występuje przy enigmatycznych nazwach typu Wspomnienie lata, w takiej sytuacji również warto zastosować przedrostek wyjaśniający, np. Obraz na płótnie Wspomnienie lata lub Zapach Wspomnienie lata.
Interesujący i unikalny opis produktu
Wspomniano już wcześniej, że dobry opis produktu jest atrakcyjny zarówno dla klienta, jak algorytmów wyszukiwarki. Należy więc pamiętać, by użyć odpowiednich słów kluczowych i tak wkomponować je w opis, by całość była zrozumiała i logiczna. Oczywiście opis musi być unikalny, czyli nie można go nigdzie powtórzyć, ani znikąd kopiować. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia SEO.
Sprzedaż niektórych produktów wymaga podania wielu informacji technicznych. W takim przypadku opis może składać się z dwóch części, a mianowicie specyfikacji technicznej np. w formie tabeli oraz części opisowej. Ta druga powinna przedstawiać informacje, które mogą być dla klienta ciekawostką oraz zawierać korzyści wynikające z zakupu.
Jakich błędów unikać przy tworzeniu opisów produktów?
Tworzenie dobrego opisu produktu to próba wstrzelenia się w gusta jak największej liczby potencjalnych klientów. Profesjonalny opis to również wartość dodana pod kątem SEO, a co za tym idzie krok w stronę optymalizacji sklepu. Nie ma niestety złotej reguły, która mówiłaby jak prawidłowo tworzyć opisu produktów. Wiadomo jednak, co sprawia, że opisy są małowartościowe. Problem ten rozwiązuje unikania podstawowych błędów, do których zalicza się:
- duplicate content - jednym z najważniejszych błędów przy tworzeniu opisów produktów jest powielanie ich treści, stosowanie tych samych opisów dla wielu produktów, czy kopiowanie opisów producenta. Należy pamiętać o tym, że każdy produkt powinien posiadać unikalny opis, ponieważ konibalizacja treści negatywnie wpływa na SEO;
- ten sam opis w sklepie oraz na Allegro, czy OLX - właściciele sklepów internetowych często sprzedają te same produkty również za pośrednictwem platform sprzedażowych, takich jak Allegro, czy OLX. Przygotowując unikalny opis produktu do sklepu internetowego należy unikać zamieszczania go także na wymienionych portalach mimo iż oba kanały sprzedają ten sam produkt. Takie działanie wzmacnia te witryny (ponieważ mają duży autorytet w wyszukiwarce), a jednocześnie osłabia sklep internetowy;
- nieczytelny opis - opis produktu powinien być tworzony dla użytkownika, a nie dla wyszukiwarki. W związku z tym należy zadbać o jego czytelność stosując odstępy, wypunktowania, czy podział na akapity w przypadku dłuższych treści;
- zbyt duże nasycenie słów kluczowych - na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że im więcej słów kluczowych tym lepiej. W praktyce jednak nie można z tym przesadzać, ponieważ przesycenie sprawia, że opis staje się niezrozumiały i nie ma wartości dla klienta. Szacuje się, że w dobrym opisie produktu o długości od 1000 do 1500 znaków fraza kluczowa powinna powtarzać się trzy razy. Dobrą praktyką jest również stosowanie jej odmian oraz wyrazów bliskoznacznych, co z pewnością doceni Google;
- brak języka korzyści - tworząc opis produkt nie można zapominać o zastosowaniu języka korzyści, który przedstawia zalety danego rozwiązania. Często odwołuje się również do pozytywnych emocji, co może pomóc podjąć decyzję o zakupie;
- brak wyróżnienia na tle konkurencji - powszechnie wiadomo, że konkurencja w Internecie jest ogromna. Jedną z możliwości wybicia się są właściwie przygotowane opisy produktów, które mogą wyróżniać się np. humorem, dodatkowymi poradami, czy nawet objętością, a co za tym idzie kompleksowością. Bycie nijakim to zaprzepaszczenie szansy na zwrócenie uwagi i zwiększenie sprzedaży.
Podsumowując należy stwierdzić, że przygotowanie dobrych opisów produktów to jedna z kwestii, której nie można pominąć przy prowadzeniu sklepu internetowego. Oczywiście można zlecić to profesjonalistom, jednak zastosowanie się do rad zawartych w niniejszym artykule pozwoli wykonać je samodzielnie. Takie rozwiązanie pozwala optymalnie dopasować tworzone opisy do strategii działania sklepu.