Zacząłeś optymalizację swojej strony pod kątem wyszukiwarki internetowej? To bardzo dobrze, jednak pamiętaj, że wiele działań, które z pozoru wydają się korzystne, tak naprawdę takie nie są. Przedstawiamy najczęstsze błędy w pozycjonowaniu. Staraj się ich unikać - z pozoru błahe, mogą mieć jednak negatywny wpływ na twoją firmę i jej pozycję na rynku.
Błędy w pozycjonowaniu i ich konsekwencje
Nie trzeba zbyt długo szukać, aby znaleźć liczne pozycje książkowe, poradniki internetowe czy materiały wideo prezentujące teoretyczną wiedzę o pozycjonowaniu. Teoria, jak wiadomo, nie zawsze musi iść w parze z praktyką i często - nawet pozycjonerom z pewnym doświadczeniem - zdarzają się błędy w pozycjonowaniu. Ich konsekwencje mogą być całkiem spore - niewłaściwie prowadzona optymalizacja pod kątem wyszukiwarek nie przyniesie oczekiwanych efektów - pięcia się do góry w wynikach wyszukiwania. Co za tym idzie? Mniejszy ruch na stronie, mniej konwersji, mniejsze zyski i mniejsza rozpoznawalność firmy.
Najczęstsze błędy w pozycjonowaniu
Wskażemy jedenaście najczęściej popełnianych błędów podczas działań optymalizujących strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Należy się ich wystrzegać, mimo że pozornie niektóre z nich wydawać mogłyby się korzystne dla SEO - jest to mylne wrażenie.
Stosowanie popularnych słów kluczowych - gdy dopiero zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem, nie warto od razu rzucać się na głęboką wodę. Popularne słowa kluczowe oznaczają liczną konkurencję w drodze na szczyt wyników wyszukiwania. Choć często używane keywords generują większy ruch na stronie, to jednak nie zawsze przekłada się na konkretne działania dokonywane na niej przez użytkowników. Lepiej zacząć od mniej popularnych, za to celniej dopasowanych do sprecyzowanych już i konkretnych zapytań klienta. Nie wytwarzają one tak dużego ruchu, ale współczynnik konwersji może być dzięki nim znacznie wyższy.
Nadużywanie słów kluczowych w domenie i opisie strony. Z jednej strony wydawać może się, że umieszczane w tagu description i w domenie strony słowa kluczowe lepiej określą jej tematykę oraz dopasują się do fraz poszukiwanych przez użytkowników. Z drugiej jednak strony takie nazwy domen czy opisy wyglądają sztucznie i mogą być nieczytelne dla internautów. Co gorsza, jeśli słowa kluczowe użyte w opisie niedokładnie odzwierciedlają zawartość strony, Google może uznać cię za spamera. Ponadto, naszpikowana słowami kluczowymi, długa nazwa domeny może być trudna do zapamiętania i umieszczenia na różnego rodzaju nośnikach reklamowych.
Pozycjonowanie po frazach kluczowych, których nie ma w treści strony. Jest to działanie po pierwsze nieskuteczne, po drugie uznawane powszechnie za nieetyczne. Stosowanie fraz kluczowych niemających związku z tematyką strony i nieistniejących na niej może spotkać się z nałożoną przez Google karą i usunięciem strony z wyników wyszukiwania.
Powielanie treści i słów kluczowych strony głównej na stronach zaplecza SEO. Każdą ze stron powinna cechować unikatowa treść. W przeciwnym razie, w najlepszym wypadku, osłabiasz siłę strony głównej i jej pozycję w wynikach wyszukiwania, w najgorszym - Google może uznać to za powielania treści (duplicate content) i nałożyć na ciebie karę.
Zbyt małe dostosowanie strony do robotów Google. Sprawdź różne elementy twojej strony - w szczególności poprawność kodu, tagi title i description, opisy alternatywne obrazów, zawartość nagłówków i obecność słów kluczowych w treści strony, rozmiar grafiki, prędkość ładowania się strony, anchory linków. Dzięki informacjom zawartym we wspomnianych elementach roboty łatwo określą tematykę twojej strony. Sprawdź również, czy dobrze zastosowane zostały przekierowania 301 na twoich stronach oraz czy zasadnie niektóre strony są niedostępne dla robotów (posiadają atrybut noindex).
Przesadne dostosowanie do robotów Google.Błędy w pozycjonowaniu często wynikają ze zbyt małej dbałości o treści umieszczone na stronie. Ważne jest dostosowanie treści do robotów wyszukiwarek, jednak równie ważne jest to, aby były one atrakcyjne dla odbiorcy. Zadbaj o to, aby strony posiadały ciekawy merytorycznie, użyteczny content, podany w przejrzystej, czytelnej formie, uzupełniony grafikami i zdjęciami. Roboty Google również uwzględnią to, jak strona przystosowana jest do jej odbiorców i czy zamieszczone na niej treści są dla nich użyteczne.
Linkowanie przychodzące z niepewnych stron. Uważaj, na jakich stronach znajdują się linki prowadzące do twojego serwisu. Często mogą być to strony spamerskie lub farmy linków, a to negatywnie wpłynie na pozycję twoich stron. Rozważnie umieszczaj także linki przychodzące na innych stronach - nie prowadź nachalnego linkowania, bo możesz zostać uznany za spamera. Staraj się przeprowadzać ten proces możliwie naturalnie.
Niewłaściwie prowadzony system wymiany linków. System wymiany linków między stronami (serwisami), znany jako SWL, jest w Google na cenzurowanym. Firma ta uznaje praktyki wymiany linków za niedozwolone, jednak prowadzone rozsądnie działania SWL mogą przynieść korzyść twojej stronie. Pod warunkiem, że dokonujesz wymian ze stroną powiązaną tematycznie i nie robisz tego cyklicznie, regularnie. Tajemnicą poliszynela jest stosowanie SWL przez wiele stron z najwyższych pozycji na SERP-ach. Możesz dużo zyskać dzięki wymianie, jednak sporo też ryzykujesz. Pomyśl o mniej ryzykownym sposobie pozyskania wartościowych linków do twoich stron.
Niewłaściwe linkowanie wewnętrzne to również często popełniane błędy w pozycjonowaniu. Sprawdź, czy wszystkie linki wewnętrzne na twojej witrynie działają właściwie i przenoszą do odpowiednich stron. Ma to znaczenie w indeksowaniu, roboty mogą bowiem w ten sposób nie dotrzeć na niektóre strony umieszczone w twoim serwisie. Może to być także problematyczne dla użytkowników, gdy linki prowadzą np. do nieistniejących już stron.
Pospiesznie tworzone zaplecze SEO. Przede wszystkim wystrzegaj się umieszczania wszystkich stron zaplecza na jednym IP wraz ze stroną główną - Google może wykryć to jako działanie niedozwolone. Staraj się, aby strony zaplecza wyglądały w miarę naturalnie - twórz je w różnych domenach, używaj różnych systemów CMS, twórz na nich oryginalne i niepowtarzalne treści. Tworzenie zaplecza rozłóż w czasie, aby proces tworzenia się kolejnych stron wspierających wyglądał możliwie naturalnie.
Wybór nieodpowiedniego hostingu. Myśląc: błędy w pozycjonowaniu, wielu dostrzega konkretne działania związane z optymalizacją treści na stronie lub linków przychodzących. Tymczasem ważną rzeczą jest również dobór odpowiedniego hostingu dla twojej strony. Nie oszczędzaj i nie wybieraj hostingu o niepewnej jakości, szczególnie że może mieć to wpływ na szybkość otwierania się strony i innych operacji na niej. Jeśli twoja strona ładuje się wolno, to wiedz, że nie wpłynie to korzystnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Czy to wszystkie błędy w pozycjonowaniu?
Błędy w pozycjonowaniu, które przedstawiliśmy, są błędami najczęściej popełnianymi. Na pewno lista ta nie wyczerpuje tematu niewłaściwych działań pozycjonerskich, jednak wskazuje na te najistotniejsze. Inne uchybienia być może dostrzeżesz podczas przeprowadzania audytu SEO - ważne, aby zminimalizować ryzyko ich pojawienia się. Jeśli będziesz unikać przedstawionych przez nas błędów - możesz liczyć, że twoja strona poprawi swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.