W artykułach o marketingu online nieraz przewijał się tajemniczy skrót SEO. Powstał on od angielskiego Search Engine Optimalization, co na polski można przetłumaczyć jako po prostu pozycjonowanie. Chodzi tu o dążenie do uzyskania wysokiej pozycji strony w wyszukiwarce internetowej. To kluczowa sprawa dla firm nastawionych na zdobywanie klientów w sieci. Najlepsze pozycjonowanie można uzyskać, zatrudniając zewnętrzną agencję SEO. To jednak kosztowne rozwiązanie, na które nie każda firma sobie pozwoli. Tańszą alternatywą jest samodzielne opanowania reguł pozycjonowania, dzięki którym można uzyskać niezłe efekty.
Pozycjonowanie dla małych firm
Pozycjonowanie strony małej firmy należy zacząć od analizy obecnej sytuacji w firmie. Pod uwagę trzeba wziąć funkcjonujące od dawna inne, znacznie większe firmy, które zdobyły i wciąż utrzymują wysoką pozycję w Google. Tacy giganci mają witryny WWW pokazujące się na pierwszych miejscach po wpisaniu ogólnych sformułowań, takich jak np. “wiadomości”. Próba włączenia się do rywalizacji o tego rodzaju proste, popularne frazy nie ma najmniejszego sensu.
Czy skuteczne pozycjonowanie małych firm to walka z wiatrakami? Niekoniecznie. Rozwiązaniem może być pozycjonowanie pod zawężone, mniej popularne sformułowania. Miejski portal z wiadomościami nie powinien próbować zdobyć frazy “wiadomości”, którą okupują ogólnopolskie portale - lepiej, by swoje pozycjonowanie podporządkował sformułowaniom typu “wiadomości Legnica” albo “Legnica informacje”.
Dla sklepów internetowych, przy których lokalizacja nie gra żadnej roli, lepszym rozwiązaniem jest pozycjonowanie skupione na konkretnych produktach - zwłaszcza tych wyjątkowych, rzadko spotykanych. Dla sklepu z ubraniami konstrukcja jednej z fraz może wyglądać w ten sposób: “nazwa marki+sklep” albo “nazwa kreacji+sklep internetowy”. To podejście zgodne z ideą tak zwanego długiego ogona, które ma swoje źródła w ekonomii. W pozycjonowaniu długim ogonem chodzi o to, że statystycznie większy ruch tworzą zbiorczo mało popularne frazy - czyli np. 25 słabych fraz zbierze więcej wejść niż jedna mocna, najczęściej wpisywana w Google. Bardziej opłaca się pozycjonowanie pod kątem wielu słabszych, bardziej złożonych fraz, niż wkładanie czasu i pieniędzy w walkę o superpopularne i proste sformułowania.
Pozycjonowanie - budowa i zawartość strony
Ale nie tylko dobrze skonstruowane frazy decydują o powodzeniu pozycjonowania - ważna jest także budowa strony i jej treść. W kwestii konstrukcji witryny należy pamiętać o podstawowych zasadach web usability i korzystaniu z własnych rozwiązań (a nie szablonów). Musi być ona wygodna dla każdego użytkownika - tu pod uwagę trzeba wziąć szerokie spektrum urządzeń, z których korzystają.
21 kwietnia 2015 roku Google wprowadził aktualizację dotyczącą wyników wyszukiwania. Od tej pory googleboty sprawdzają zgodność danego serwisu internetowego z urządzeniami mobilnymi, co ma wpływ na mobilne wyniki wyszukiwania. Dlatego przystosowanie strony do smartfona czy tableta jest obecnie sprawą obowiązkową.
W kwestii treści należy pamiętać o zasadach content marketingu - czyli dostarczania internautom ciekawych i oryginalnych informacji. Takie podejście wymusza Google, które wprowadziło dwa złożone algorytmy (Panda i Pingwin), stojące na straży wyników wyszukiwania. Ich rolą jest podbijanie pozycjonowania tych witryn, które oferują wartościowe treści - i obniżanie pozycji czerpiących z cudzego dorobku, wtórnych i zapełnionych mało ciekawą zawartością. Aby polepszyć pozycjonowanie firmowej strony, warto więc publikować na niej interesujące (mile widziane przez algorytmy i chętnie czytane przez internautów) treści.
Trzeba pamiętać również, że nawet najlepsze teksty nie polepszą pozycjonowania, jeśli nie zostaną właściwie zoptymalizowane. Chodzi tu o nasycenie ich słowami kluczowymi, podzielenie dobrze dobranymi śródtytułami oraz o pogrubianie najważniejszych fraz. Istotna jest też długość artykułu - Google lubi te większe, ale oczywiście w granicach rozsądku.
Pozycjonowanie w mediach społecznościowych
Fanpage na Facebooku to dla każdej firmy rzecz obowiązkowa. W celu dotarcia do szerszego grona internautów można też prowadzić konta na Google+, Twitterze, Instagramie, LinkedIn itd. Warto jednak wiedzieć, że obecność w mediach społecznościowych nie wpływa znacząco na pozycjonowanie. Jedynie w przypadku Google+ można mówić o jakiejś zależności - polubienia i udostępnienia na Facebooku nie poprawiają wcale pozycji w wyszukiwarce. Do social media trzeba więc podejść z innej strony - należy korzystać z nich tak, by zwiększyć liczbę wejść na firmową stronę, a tym samym polepszyć jej popularność.
Pozycjonowanie stron - link building
Nawet najlepsza budowa strony internetowej i jej optymalizacja nie zapewni nam wysokich pozycji w wyszukiwarce Google, jeśli nie będziemy pozyskiwać do niej linków. Chodzi o linki zewnętrzne, czyli te umieszczone na innych serwisach WWW i prowadzące do naszej strony internetowej.
Obecnie liczy się jakość linków, a niekoniecznie ich liczba. Dlatego przed dodaniem linka na wybranej stronie, warto sprawdzić jego wskaźniki poprzez takie narzędzia, jak Majestic, Ahrefs czy Open Site Explorer.
Linki należy zdobywać z różnych źródeł. Pozyskiwanie ich np. tylko z forów internetowych albo tylko z katalogów stron będzie jasnym sygnałem dla Google, że linkowanie nie jest naturalne i strona może spaść w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto dywersyfikować źródła linków. Backlinki można zdobywać z takich miejsc jak: fora internetowe, komentarze po artykułami, katalogi stron, artykuły i informacje prasowe w portalach tematycznych i branżowych, serwisy dziennikarstwa obywatelskiego, strony ogłoszeniowe i wielu innych. Pomysłów na zdobywanie linków jest wiele i ciągle można generować nowe. Warto także sprawdzać jak robi to konkurencja.
W przypadku firmy lokalnej warto dodać swoją wizytówkę do Google Maps - to może pomóc znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Tym sposobem biznes posiadający stacjonarną siedzibę da się łatwo znaleźć internecie.
Pozycjonowanie stron to temat rzeka, ale warto wiedzieć czym jest to działanie i mieć pojęcie na temat tego w jaki sposób się je wykonuje. Pozycjonowanie jest obecnie jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego i marketingu w ogóle. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami dotyczącymi tego tematu w portalu AlterWEB. Więcej tekstów znajdziesz poniżej lub poprzez opcję szukaj (lupa) w prawym górnym rogu strony, do czego gorąco zachęcamy.