4 marca 2019 roku weszła w życie Ustawa z dnia 6 grudnia 2018 roku o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, która umożliwia wydawanie tzw. e-dowód osobisty. Co należy wiedzieć o nowych dokumentach tożsamości, czyli e-dowodach?
E-dowód - co się zmienia w formie i wyglądzie dokumentu?
W związku z wprowadzeniem tzw. e-dowodu zmienia się wygląd zewnętrzny dokumentu tożsamości. Na nowych dowodach pojawi się oznaczenie informujące, że jest to dowód z możliwością korzystania z funkcji elektronicznej. Z tych dodatkowych funkcji będzie można skorzystać za pomocą kodu zabezpieczającego CAN. Numer ten jest uwidoczniony na pierwszej stronie dokumentu. Z kolei na odwrocie dowodu zapisany jest kod kreskowy, którego funkcją jest, z jednej strony, umożliwienie odczytywania elektronicznie zapisanych w dokumencie informacji, a z drugiej – zabezpieczenie przed dostępem do tych danych osób nieuprawnionych.
Co się zmienia – warstwa elektroniczna
Zgodnie z nowelizacją, nowe dowody zyskują tzw. warstwę elektroniczną. W dyskietkę wbudowany jest obecnie mikrochip, który umożliwia elektroniczne odtworzenie zapisanych na nim informacji.
Funkcje dowodu osobistego
Po wejściu w życie nowelizacji dowód osobisty będzie spełniał następujące funkcje:
-
potwierdzenie tożsamości;
-
potwierdzenie obywatelstwa;
-
potwierdzenie uprawnienia do przekraczania granicy określonych państw;
-
elektroniczne podpisywanie dokumentów;
-
uwierzytelnianie się w procesie logowania do profili osobistych;
-
komunikacja z organami administracji publicznej i innymi podmiotami.
Wniosek o nowy dowód
Nowelizacja nie przewiduje obowiązku wymiany ważnego „starego” dowodu na e-dowód. Od 4 marca 2019 roku można jednak składać wnioski o wymianę dokumentu, także w przypadku chęci wymiany przed upływem terminu ważności. Taka wymiana nie wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów.
Wnioski o wydanie dowodów można składać:
-
w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania;
-
przez Internet.
Po nowelizacji zmienił się również wygląd formularza wniosku o wydanie dowodu osobistego, z uwagi na możliwość podania innych, dodatkowych powodów ubiegania się o wydanie dowodu. Ponadto wniosek uwzględnia zapytanie o zgodę wnioskującego na zamieszczenie w dowodzie certyfikatu podpisu osobistego.
Istotne jest również załączenie prawidłowo wykonanego zdjęcia.
Zgłoszenie utraty dokumentu
Warstwa elektroniczna e-dowodu działa bezstykowo i jest wykorzystywana do uwierzytelniania. Jest nośnikiem wielu wrażliwych danych. Zgubienie, uszkodzenie lub kradzież dokumentu z całą pewnością stanowią ryzyko niezgodnego z prawem wykorzystania dokumentu.
Dlatego też w razie utraty dowodu należy niezwłocznie zgłosić ten fakt bądź w urzędzie gminy, bądź przez internet, tj. poprzez portal obywatel.gov.pl. Usługa elektroniczna pozwala na automatyczne, natychmiastowe unieważnienie dowodu.
Istnieje również możliwość zawieszenia dowodu na maksymalnie 14 dni, kiedy masz wątpliwości, czy twój e-dowód jest bezpieczny. Należy jednak pamiętać, że jeżeli e-dowód nie zostanie odblokowany do końca tego okresu, dokument automatycznie zostanie unieważniony. Z kolei cofnięcie zawieszenia spowoduje natychmiastowe przywrócenie ważności dokumentu.
Ponadto jeżeli zgłosisz kradzież twojego e-dowodu na policję, nie musisz dodatkowo blokować dostępu do dokumentu. Policja automatycznie go unieważni.
Zalecane jest natomiast zgłoszenie utraty e-dowodu w dowolnym banku – po to, by informacja o utracie dokumentu trafiła do międzybankowej bazy. Zapewnisz sobie w ten sposób większą ochronę przed oszustami.