Poradnik Przedsiębiorcy

Personal branding - czy jesteś silną marką?

Zastanawiasz się nad zmianą pracy? Dopiero rozpoczynasz budowanie swojej kariery zawodowej? W każdym z tych przypadków wiadome jest jedno – warto wyróżnić się na tle pozostałych kandydatów. Co jednak zrobić, żeby dostać się na rozmowę kwalifikacyjną? Jak oczarować rekruterów i zdobyć wymarzoną pracę? Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest wypracowanie odpowiedniego dla siebie wizerunku, a wszelkie działania w tym zakresie to tak zwany personal branding. Poznaj szczegóły definicji i zaplanuj siebie!

Personal branding – na czym polega?

Personal branding to budowanie swojego własnego wizerunku w oparciu o opracowaną i skonkretyzowaną strategię. Celem jest stworzenie swojej osobistej marki, która zyska uznanie w twoim otoczeniu. Bardzo często mówi się, że najlepiej podsumować tą definicję założeniem, że marka osobista jest tym, co mówią o tobie ludzie, kiedy wychodzisz  z pokoju.Odnosząc się do tych słów można wywnioskować zatem, że warto, aby mówili o nas jak najlepiej.

W zakresie działań personal brandingu, wykorzystywane są różnorodne środki, których celem jest budowa i promocja swojej marki – od wpisów na portalach społecznościowych, poprzez styl ubierania się, po sposób wypowiedzi, a nawet tworzenie CV. Personal branding w dalszym ciągu może kojarzyć się z przywódcami, politykami czy celebrytami, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby mógł być wykorzystywany przez każdego, również w kontekście poszukiwania pracy. Tym bardziej, że w dobie wszechobecnego internetu wszelkie działania związane z samopromocją stają się dużo bardziej proste.

5 najważniejszych korzyści, które daje personal branding

Budowanie marki osobistej to dobrze zaplanowany i w pełni przemyślany proces zarządzania swoim wizerunkiem, który ma duże przełożenie na życie zawodowe. Za jego wdrożeniem przemawia szereg korzyści, spośród których warto wyróżnić te najważniejsze:

  1. Możesz prościej nawiązywać kontakty biznesowe.

  2. Budujesz swoją wiarygodność w oczach innych.

  3. Zyskasz zaufanie w kontekście swoich wypowiedzi.

  4. Możesz wzmocnić wizerunek swojego pracodawcy.

  5. Masz większą pewność siebie i zwiększasz swoją swobodę wypowiedzi.

Jak przygotować profesjonalne CV w oparciu o personal branding?

Określeniem najtrafniej opisującym, czym jest personal branding jest hasło “wyróżnij się”. Zasada ta swoje odzwierciedlenie odnajduje właśnie wśród potencjalnych kandydatów, którzy ubiegają się o wymarzoną pracę. Nie jest zatem zaskoczeniem, że pierwszym krokiem do zwrócenia na siebie uwagi jest stworzenie unikalnego CV, które przyciągnie uwagę rekruterów. Zanim zaczniesz przygotowywać je przygotowywać, warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami z zakresu personal brandingu. Stosując je, masz przewagę już na starcie! Jest duże prawdopodobieństwo, że twoje CV zostanie zauważone przez rekrutera!

Zacznij od tytułu

Dobrą praktyką jest zawarcie w swoim CV tytułu oraz celu zawodowego. Warto go wyróżnić i dobrze go przemyśleć. Bardzo ważnym jest zawarcie w nim krótkiego opisu podsumowującego nasze dotychczasowe osiągnięcia czy też zwięzłego streszczenia najważniejszych dla ciebie celów. Co ważne, trzeba pamiętać również o tym żeby zawarte przez ciebie cele pokrywały się z deklarację złożoną w tytule. Nie warto koloryzować i wyolbrzymiać swoich sukcesów. Polecamy dbać o spójność przesyłanych dokumentów.

Podkreślaj swoje dotychczasowe osiągnięcia

Pokaż przyszłemu pracodawcy, w jaki sposób dążysz do określonego w tytule celu. W swoim CV zamieść podsumowanie najważniejszych osiągnięć w karierze – pochwal się wyróżnieniami i nagrodami, które dotychczas otrzymałeś. To twoje pięć minut – wykorzystaj je w pełni!

Pomysły zamiast obowiązków?

Bardzo dobrą i coraz częściej stosowaną praktyką jest zawarcie w swoim CV paru zdań, które opisywałyby inicjatywy jakie realizowałeś na zajmowanych przez ciebie wcześniej stanowiskach. Nie musisz rezygnować z podawania swoich dotychczasowych obowiązków i opisów wykonywanych zadań. Wystarczy odpowiednio uzupełnić opis właśnie o własne inicjatywy. Można również wskazać  pewne cechy, które umożliwiły ci realizację tych zadań.

Podaj link do swojej strony

Rekruterzy najczęściej przeglądają nadesłane CV na ekranie monitorów. Warto to wykorzystać! Spraw, żeby twoje CV było interaktywne lub nawet multimedialne. Wystarczy, że zawrzesz w nim linki, które będą odnośnikiem do twojego portfolio, profilu na Linkedin czy do własnej strony internetowej którą prowadzisz. Możesz również załączyć link do krótkiej prezentacji o sobie albo do filmiku który będzie twoją alternatywą dla listu motywacyjnego. Odpowiednio przygotowany link, może dać ci też informacje, czy ktoś już twoje CV otworzył i je przeglądał!

Siła referencji

Referencje od byłych współpracowników są zawsze mile widziane. Warto zamieścić w swoim CV krótkie cytaty z otrzymanych referencji. One również pomogą ci zbudować swój wizerunek w oczach potencjalnego pracodawcy. Takim zabiegiem, pokazujesz jak jesteś odbierany jako pracownik i za co byłeś ceniony w poprzedniej firmie.

Social media a personal branding

W dobie wszechobecnego internetu, w którym coraz większą rolę odgrywają portale społecznościowe, ważne jest aby dbać o treści tam zamieszczane. Coraz więcej rekruterów, aby bliżej i lepiej poznać potencjalnego kandydata, korzysta z sieci. Nie jest przecież żadną tajemnicą, że wiele informacji o człowieku można znaleźć właśnie w internecie. Dzięki profilom na Facebooku czy Instagramie, do których dostęp mogą mieć również inni użytkownicy, można dowiedzieć się sporo, chociażby o samych zainteresowaniach. Warto zatem zadbać, żeby zamieszczane zdjęcia, posty czy komentarze były w pełni przemyślane oraz pamiętać, że dostęp do udostępnianych materiałów może mieć również przyszły pracodawca.