Poradnik Przedsiębiorcy

Nietypowe formy promocji firmy, czyli jak się reklamować?

Dzisiejszym czasom bliska jest pewna maksyma – „wszystko już było”. Dlatego też firmy mają nieco utrudnioną, wręcz wyboistą drogę do klienta. Niełatwo zadowolić współczesnego konsumenta. W związku z tym przedsiębiorstwa, aby zyskać przychylność i zainteresowanie, muszą sięgać po nietypowe formy promocji firmy. W artykule przedstawiamy najważniejsze z nich.

Formy promocji firmy, czyli jak skutecznie się reklamować?

Specjaliści do spraw reklamy i marketingu zachodzą w głowę, jak dobrze, często niedużym kosztem i przede wszystkim skutecznie zareklamować firmę i sprzedać jej produkty lub usługi. Dla kreatywnego marketingowca zasada głosząca o tym, że wszystko już było, staje się relatywna. W większości przypadków cel rzeczywiście pozostaje ten sam: zainteresować i zdobyć klienta, ale drogi do niego są zawsze różnorodne i niewyczerpane.

Aby pozyskać konsumenta, należy korzystać z doświadczenia innych przedsiębiorstw i sprawdzonych przez nich skutecznych metod promocji, które zawsze należy dostosować do profilu swojej firmy. Specjalista do spraw marketingu powinien zwrócić uwagę na stereotypy panujące w społeczeństwie, na fundamenty chwytów marketingowych i przeobrazić je w kreatywny sposób, tak aby wpłynęły korzystnie na pozycję firmy na rynku.

Formy promocji firmy - rodzaje

Istnieje wiele form marketingu niestandardowego, czyli tak zwanego ambient marketingu. Realizowany jest on najczęściej na specjalne zamówienie pod określony produkt i sprecyzowaną grupę docelową. Dana reklama musi zostać przedstawiona w nietypowej formie - tu ważne jest właśnie to, czego jeszcze nie było. Dlatego też tego typu reklamy są najczęściej jednorazowe i niezwykle oryginalne, a czasem nawet kontrowersyjne. Potencjalny klient zwraca uwagę nie tylko na ogólny szablon reklamy, lecz także na cały jej kontekst.

Buzz marketing

Jednym z rodzajów ambient marketingu jest buzz marketing, zwany także marketingiem szeptanym. W tej formie promocji działania marketingowe mają na celu dotarcie do konsumenta poprzez pozytywną rekomendację dotyczącą marki, produktu lub usługi przy wykorzystaniu bezpośredniego, potencjalnie spontanicznego przekazu ustnego. Kanałem przekazu informacji o firmie staje się towarzyska dyskusja, plotka bądź opowiadanie.

Dane przedsiębiorstwo po prostu daje ludziom powód do rozmowy o nich. Marketing szeptany cieszy się sporym uznaniem pośród przedsiębiorców z uwagi na jego bezpośredni, otwarty i wiarygodny charakter.

Gdy potencjalny klient ogląda reklamę w telewizji, ma co do niej mieszane odczucia. Natomiast jeśli produkt poleca mu znajomy, wówczas ów klient jest w stanie szybciej pozytywnie ustosunkować się do niego. Prócz kontaktu face to face istotnym medium uczestniczącym w rozprzestrzenianiu się buzz marketingu jest internet. Ta forma promocji rozwija swe skrzydła na forach, portalach społecznościowych oraz blogach, gdzie wymieniane są informacje, wyrażane opinie oraz tworzone rekomendacje o dobrach konsumpcyjnych.

Formy buzz marketingu:

  • marketing wirusowy - polega on na łatwym przekazie interesujących komunikatów, tak by w maksymalnie krótkim czasie dotarły do jak największej liczby odbiorców i tym samym wywołały pożądane skojarzenia dotyczące nazwy lub logo firmy. Występuje najczęściej w postaci zdjęć, filmików internetowych i e-maili. Istotnym staje się budzenie asocjacji produktu z życiem codziennym, np. dodanie do kobiecego pisma miniksiążeczek kucharskich - wówczas, gdy klientka będzie korzystała z zawartych w niej przepisów, momentalnie skojarzy sobie je z zakupioną gazetą. Narzędziem marketingu wirusowego jest także język, za pomocą którego tworzone są pewne hasła przenikające do języka potocznego, np.: „a świstak siedzi i zawija je w te sreberka”, „a łyżka na to: niemożliwe”, „no to Frugo”.

  • evangelist marketing - czyli tworzenie u konsumenta silnego zaufania, dzięki któremu będzie on dobrowolnie polecać konkretny produkt innym ludziom.

  • trendsetting - to z kolei promowanie marki związanej z modą poprzez zatrudnienie osoby, która nosząc produkty danej firmy, wywoła w swoim środowisku chęć naśladownictwa.

  • product seeding - polega na dostarczeniu towaru wpływowym osobom, by rozpowszechniły o nim pozytywną opinię.

  • casual marketing - to jednoczesne rekomendowanie towaru głównego oraz takich, które nie podlegają bezpośredniej promocji.

  • brand blogging - związany jest z tworzeniem blogów oraz umieszczaniem na nich cennych informacji, które pobudzą internautów do dyskusji.

  • cause marketing – popierając pewne istotne kwestie społeczne, przedsiębiorstwo zyskuje szacunek wśród osób uważających daną sprawę za ważną.

  • community marketing – firma zyskuje zainteresowanie swoją marką niszowych grup społecznych poprzez regularne wspieranie ich działalności.

Aromamarketing

Inaczej jest to marketing zapachowy, który polega na aromatyzowaniu pomieszczeń tak, by wywoływało to u klienta pozytywne i przyjemne odczucia, zachęcając go tym samym do robienia zakupów. Dzięki subtelnemu zapachowi firma kojarzona jest z luksusem, elitarnością i wysoką jakością. Nierzadko zdarza się tak, że zakładając nowo zakupione ubrania, nadal czujemy zapach danego sklepu.

Marketing mobilny

Firmy posiadają bazę kontaktów telefonicznych, na które wysyłają w postaci SMS-ów oraz MMS-ów treści marketingowe. Aby zapobiec nadużyciom, powstały organizacje mające na celu zapanowanie nad mobilnym spamem. W Polsce powołany został Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

Guerilla marketing

Inaczej zwany marketingiem partyzanckim. Jest to jedna z tych zarówno niestandardowych, jak i najtańszych metod promocji firmy. Guerilla marketing opiera się przede wszystkim na dużej dawce kreatywności i wyczuciu czasu. Marketing partyzancki polega na promowaniu produktów lub usług firmy w ramach niekonwencjonalnych technik, jak np. napisy na murach czy wlepki firmowe umieszczane w różnych miejscach. Podobnie jak w przypadku buzz marketingu wirusowego, działania guerilla marketingu mają na celu zyskanie wielu odbiorców w krótkim czasie, za pomocą jak najniższych nakładów finansowych

Sponsoring

Firmy coraz częściej korzystają ze sponsoringu, dzięki któremu pozytywne wrażenie związane z obiektem sponsorowanym przenoszone jest na samego sponsora. Logo sponsora towarzyszy masowym imprezom kulturowym i sportowym lub działaniu pewnych instytucji, docierając tym samym do szerokiego grona odbiorców. Należy jednak pamiętać, że sponsor z tego tytułu zawsze ponosi określone koszty. Najpopularniejszą formą sponsoringu jest patronat medialny. Jest to sytuacja, kiedy firma związana z mediami udostępnia przestrzeń reklamową na cele promujące dane wydarzenie czy też konkretny produkt, wówczas logo takiej firmy jest kojarzone z przedmiotem objętym patronatem.

Nietypowe formy promocji firmy pozwolą ci zdobyć klientów!

Sposobów promocji firmy jest mnóstwo, dlatego też każdy, kto chce otworzyć własną działalność gospodarczą, powinien pamiętać o kreatywnym ich wykorzystaniu. Niekoniecznie opierając się przy tym na utartych schematach czy też ograniczając się tylko do jednego rodzaju marketingu. Przyszli przedsiębiorcy powinni łączyć ze sobą istniejące już techniki kreowania wizerunku firmy, jednocześnie dodając do nich innowacyjne elementy promocji, które pomogą w dotarciu do klienta.