Stres to poczucie dyskomfortu, które nie zawsze działa na nas motywująco. Nasz organizm reaguje na jego pojawienie się różnie – możemy mieć wrażenie ucisku w żołądku, mdłości, ból głowy, ucisk w klatce piersiowej, kołatanie serca, problemy z oddychaniem. Objawów jest mnóstwo i często utrudniają nam życie. Praca nierzadko sprawia, że czujemy się coraz gorzej. Co zrobić, kiedy zdenerwowanie z nią związane staje się coraz mocniejsze? Radzenie sobie ze stresem w pracy może nie być łatwe, ale warto podjąć się tej walki!
Stres może motywować
Stres przed rozpoczęciem pierwszego dnia w pracy, spotkaniem z klientem, prezentacją czy wystąpieniem publicznym pojawia się niemal za każdym razem i nie ma w tym nic dziwnego. Ważne jest jednak nastawienie – taka trema, szybciej bijące serce czy ucisk żołądka po prostu uświadamiają nam, że przed nami coś, co jest dla nas ważne, chcemy wypaść jak najlepiej, a zdenerwowanie działa na nas wręcz motywująco.
Problem pojawia się wtedy, gdy to napięcie nie mija. Zazwyczaj wszelkie negatywne objawy znikają, kiedy jest już po wszystkim, kiedy okazuje się, że sobie radzimy. To dla nas motywacja, by sobie dobrze radzić. Jednak zdarza się, że to uczucie okazuje się stałe. Za każdym razem, kiedy wybieramy się do pracy i wykonujemy swoje obowiązki, czujemy się źle. Taki stan odbija się przede wszystkim na naszym zdrowiu. Mogą pojawić się ataki paniki, problemy z żołądkiem, zmniejszenie odporności, bóle głowy, wypalenie czy nawet depresja. Dlatego też radzenie sobie ze stresem w pracy jest tak ważne.
Skąd wziął się mój stres?
Radzenie sobie ze stresem warto rozpocząć od odnalezienia źródła problemu. Powinniśmy przemyśleć sobie, co nas w go wpędza. Zastanów się nad tym, kiedy czujesz niepokojące objawy, co działa na ciebie najgorzej.
Powodów stresu może być wiele:
-
ciągłe poczucie niewystarczającej ilości czasu
-
przepracowanie
-
nadmiar obowiązków
-
zła atmosfera
-
niedogadywanie się z pracownikami
-
kiepski kontakt z szefem
-
nowe obowiązki itd.
Zdarza się, że tak poddajemy się tej emocji, że stres powoduje w nas dosłownie wszystko – nawet spotkanie pracowników, do których nie musimy się odzywać ani słowem – tylko słuchać czy pójście do kuchni w celu zjedzenia posiłku – bo możemy spotkać kogoś nam nieprzychylnego.
Jednak odkrycie przyczyny często jest pierwszym krokiem do tego, by radzenie sobie ze stresem w pracy było coraz skuteczniejsze.
Nastawienie jest istotne
Ogromną rolę pełni nasze nastawienie. Można powiedzieć komuś, kto łatwo i dużo się stresuje: nastaw się pozytywnie i wszystko będzie dobrze. Jednak jak dobrze wiemy, to niewiele daje. Zmiana nastawienia wymaga wiele pracy, często również racjonalizowania swoich lęków, przełamywania ich.
Jednak prawdą jest, że jeśli będziemy się nadmiernie skupiać na stresie i poddawać się mu, prawdopodobnie nas nie opuści. Zastanówmy się, co najgorszego może się stać, na przykład jeśli nie zdążymy z wykonaniem nadmiaru zadań albo jeśli ktoś odezwie się do nas lekceważąco. Najprawdopodobniej okaże się, że nawet najczarniejszy scenariusz wcale nie jest tak straszny, jak nam się wydawało.
Pamiętaj jednak, że jeżeli radzenie sobie ze stresem w pracy cię przerasta, nie potrafisz znaleźć źródła problemu, a cierpisz na tym zarówno psychicznie, jak i fizycznie, udaj się do specjalisty. Terapia może pomóc ci zrozumieć, co dzieje się w twojej głowie i znacznie ułatwić codzienne funkcjonowanie. Nie daj sobie wmówić, że taka wizyta to coś złego – wręcz przeciwnie, możesz dzięki niej w pełni pozbyć się problemu!
Samodzielne radzenie sobie ze stresem w pracy
Jednak zazwyczaj decydujemy się na samodzielne radzenie sobie ze stresem w pracy. Jeśli zaczyna on nam przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu, warto powiedzieć sobie stop i zacząć z tym coś robić. Jak może to przebiegać? Jakie kroki podjąć?
Odpocznij!
Nie zdajemy sobie często sprawy, jak ważny jest odpoczynek. Wolny czas poświęcamy w pełni na nadrabianie pracy, naukę, rozwój. Oczywiście nie ma w tym nic złego, jednak każdego dnia warto poświęcić chwilę dla siebie. Pełny relaks jest nam potrzebny, by naładować baterie. Im więcej robimy, im mniej czasu przeznaczamy na odpoczynek, tym łatwiej czepia się nas stres. Dlatego też każdego dnia znajdź chociażby 15 minut na całkowity reset, w którym nie będziesz myśleć o pracy i innych obowiązkach. Dodatkowo pamiętaj także o tym, aby się wysypiać. Postaraj się przynajmniej na godzinę przed położeniem się do łóżka przestać korzystać z elektroniki. Postaw na przykład na książkę, rozmowy z bliskimi itd. Daj sobie czas na to, by odetchnąć.
Zadbaj o swój komfort
Choć wiele się mówi w dzisiejszych czasach o wychodzeniu ze strefy komfortu, radzenie sobie ze stresem w pracy może być jednoznaczne z jego odnalezieniem i zadbaniem o niego. Jeśli wiesz, że przed tobą godziny pełne stresu, postaraj się dzień wcześniej zrobić kilka przyjemnych rzeczy – przeczytaj swoją ulubioną książkę, weź gorącą kąpiel, zostań po pracy w domu i poleż pod kocem, posłuchaj muzyki relaksacyjnej. Zrób coś, co lubisz, co sprawia ci przyjemność i przynosi spokój. Dzięki temu może być ci znacznie łatwiej wkroczyć w trudny dzień.
Naucz się organizacji
Stresuje nas często brak czasu. Wydaje nam się, że z niczym się nie wyrabiamy. Jednak często wcale nie wynika to z tego, że standardowe 8 godzin to dla nas za mało – po prostu nie potrafimy ich odpowiednio rozplanować. Sprawdźmy, ile tak naprawdę zajmują nam czasu poszczególne zadania i na tej podstawie starajmy się ułożyć swój grafik. Może się okazać, że dajemy sobie świetnie radę i stres wcale nie był potrzebny.
Radzenie sobie ze stresem w pracy bywa trudne, ale z całą pewnością warto się tego podjąć. Może on nas bowiem motywować, ale im go więcej, tym gorzej działa na cały nasz organizm.