0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Stres w pracy? Nie w mojej firmie! Jak sobie z nim radzić?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Długotrwały stres w pracy sprzyja chorobom a wręcz je powoduje. Nie jest to jednak problemem jedynie pracownika. Zestresowany pracownikom częściej korzysta ze zwolnień lekarskich, ponieważ stres osłabia system odpornościowy, a ponadto jest mniej efektywny podczas pracy. Jak temu zaradzić?

Skąd ten stres w pracy, czyli jakie są źródła?

Stres to nic innego jak poczucie dyskomfortu i napięcia psychicznego spowodowane rozbieżnością między wymaganiami pracy a możliwościami pracownika.

Czynniki wywołujące stres

Do głównych czynników działających stresogennie na pracownika należą:

  • poziom wymagań i zdolność sprostania im,

  • niski poziom kontroli nad pracą,

  • brak wsparcia od przełożonych i współpracowników.

Przyczyny i źródła stresu

Każdy z nich można podzielić jeszcze na mniejsze źródła stresuw pracy. I tak w przypadku poziomu wymagań przyczyną  stresu może być zarówno:

  • zbyt duża ilość lub zbyt mała ilość pracy,

  • za duże lub za wolne tempo pracy,

  • niedopasowane stanowisko pracy (brak potrzebnych kwalifikacji do jej wykonywania),

  • monotonność pracy.

W przypadku niskiego poziomu kontroli nad pracą do czynników należą:

  • brak kontroli nad środowiskiem pracy,

  • niska kontrola nad organizacją i czasem pracy,

  • nie określona dostatecznie rola zawodowa (brak określonych obowiązków i wymagań)

  • brak jasnego sposobu oceny pracy,

  • niskie poczucie bezpieczeństwa.

W przypadku ostatniego czynnika, jakim jest brak wsparcia od przełożonych i współpracowników, do przyczyn stresu zalicza się:

  • brak pomocy od przełożonego i współpracowników,

  • brak motywacji ze strony przełożonego,

  • brak szacunku do pracownika,

  • mobbing.

Podsumowując te wszystkie źródła stresu, można zauważyć, że występowanie stresu w dużej mierze jest powiązane ze złym zarządzaniem wewnątrz firmy. Dotknięci stresem pracownicy pracują mniej efektywnie, częściej popełniają błędy, są bardziej zmęczeni. W niektórych przypadkach może dojść nawet do wypalenia zawodowego, czyli stracenia zainteresowania wykonywaną pracą i odejścia pracownika z firmy. Dlatego pracodawcy powinni podjąć działania mające na celu zmniejszenie poziomu stresu lub całkowitą jego eliminację.

Jak eliminować stres w pracy?

Na początku warto zacząć od spraw organizacyjnych w firmie i komunikacji wewnętrznej. Dzięki temu można wyłapać i usunąć wszelkie nieprawidłowości w zarządzaniu, które mogą być przyczyną stresu dla pracowników. Nie można też zapominać o równym traktowaniu każdego z pracowników. Kadra kierownicza powinna zaś odbyć specjalne szkolenie dotyczące stresu, na którym dowiedzą się, jak stworzyć optymalne środowisko pracy. Dobrym pomysłem będą specjalne warsztaty o stresie dla pracowników. Firma powinna również szerzyć wiedzę na temat metod radzenie sobie ze stresem oraz zdrowego trybu życia, zachęcając pracowników do czynnego uprawiania sportu i przestrzegania zdrowej diety.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów