Cechą charakterystyczną ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest to, że nie uwzględnia on kosztów uzyskania przychodu, a podatek liczony jest od przychodu. W rezultacie co ryczałtowiec powinien robić z fakturami kosztowymi? Czy niezależnie od tego powinien je przechowywać?
Faktury zakupowe u ryczałtowca
Ryczałtowiec, również ma obowiązek przechowywania faktur zakupowych jak wynika z art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z tymi przepisami podatnicy rozliczający się na zasadach ryczałtu są zobowiązani do posiadania i przechowywania dowodów zakupu towarów, prowadzenia ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy ewidencję przychodów. Przedmiotowe dokumenty należy przechowywać w miejscu wykonywania działalności albo w biurze rachunkowym, któremu zostało powierzone prowadzenie ewidencji. Dalej w ustawie można odnaleźć zapis, że przez dowody zakupu należy rozumieć rachunki, paragony, faktury zakupowe, opis otrzymanego towaru i dowody wewnętrzne.
Ryczałtowiec i spis z natury
Wskazana powyżej ustawa jasno określa, że podatnik zryczałtowanego podatku dochodowego musi posiadać dokumenty dotyczące zakupu towaru. Na ich podstawie sporządzany był spis z natury. W spisie z natury ryczałtowiec miał ujmować odpowiednio:
- materiały, surowce podstawowe i pomocnicze,
- półwyroby,
- braki i odpadki,
- towary handlowe,
- wyroby gotowe i produkcję w toku.
Spisy z natury sporządzało się na dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności i na dzień zakończenia każdego roku podatkowego, a także w przypadku zmiany umowy spółki, wspólnika albo zlikwidowania działalności.
Jak ryczałtowiec wyceni towary i usługi?
Faktury zakupowe u ryczałtowca przydadzą się także w celu wyceny towarów i innych składników. Podstawową zasadą jest bowiem skorzystanie z cen zakupu, a w przypadku braku dokumentów – z cen rynkowych danego składnika.
Warto pamiętać, że ryczałtowiec może być także czynnym podatnikiem VAT i rozliczać podatek VAT miesięcznie lub kwartalnie. W takiej sytuacji faktury zakupowe będą stanowiły dla niego podstawę odliczania podatku VAT naliczonego ponieważ na ich podstawie dodawane są zapisy w rejestrze VAT zakupów i ujmowane w części ewidencyjnej i deklaracyjnej pliku JPK_V7.
Jak zmienić formę opodatkowania w systemie wFirma.pl?
W celu zmiany formy opodatkowania z ryczałtu na skalę podatkową w systemie wFirma.pl należy przejść do zakładki: USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK DOCHODOWY gdzie jako Rodzaj ewidencji należy wybrać opcję Księga Przychodów i Rozchodów.
Rozpoczynając prowadzenie KPiR podatnik ma obowiązek dodać jako pierwszy wpis w księdze pozycje dotyczącą remanentu początkowego. W tym celu należy przejść do zakładki: EWIDENCJE » REMANENTY » DODAJ REMANENT wybierając jak Rodzaj opcję REMANENT POCZĄTKOWY.
W przypadku zmiany formy opodatkowania wstecz w ramach Polskiego Ładu 2.0. czyli przejście z ryczałtu na skalę podatkową w 2022 roku należy dodać remanent początkowy z dniem 1 stycznia 2022 roku.