0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Social media jako nowoczesne narzędzie w rekrutacji

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Social media rosną w siłę. Każdego dnia powiększa się liczba ich użytkowników. Nic więc dziwnego, że zaczęto wykorzystywać ich wpływ w reklamie, a także w rekrutacji nowych pracowników. Social recruiting, bo tak nazywa się ten proces, polega na poszukiwaniu najlepszych kandydatów do firmy przy pomocy mediów społecznościowych. Jak to działa? Jakie portale przodują? I wreszcie - jakie są zalety wykorzystywania social mediów w rekrutacji? Odpowiedź na te pytania znajdziecie poniżej.

Rekrutacja za pomocą social media w Polsce

Kiedy w Ameryce wykorzystywanie social mediów do rekrutowania pracowników deklaruje ponad 90% firm, w Polsce, według raportu GUS, robi to niewiele ponad 5% ankietowanych. Sięganie po narzędzia oferowane przez media społecznościowe zależy od rozmiaru przedsiębiorstwa. Najrzadziej decydują się na to małe firmy, w rankingach dominują te zdecydowanie większe. Są to najczęściej międzynarodowe korporacje, które znają globalne trendy.

Powyższe statystyki wskazują zatem na to, że wielu specjalistów od rekrutacji czy kierowników nie wykorzystuje potencjału social mediów. Inaczej jest w przypadku szukających pracy - ponad połowa respondentów rozgląda się za nią na portalach społecznościowych.

Choć liczba osób wykorzystujących social media do pozyskiwania nowych pracowników nie zachwyca, portale, przy pomocy których można to robić, funkcjonują dobrze.

Social media to nie tylko Facebook

Raport opublikowany na portalu Bullhorn Reach, zajmującym się tematyką social recruitingu, prezentuje LinkedIn jako stronę, przy pomocy której największa liczba firm (spoza Polski) szuka przyszłych pracowników. Witryna ta przeznaczona jest do bieżącego dokumentowania naszego życia zawodowego i pozyskiwania nowych partnerów biznesowych. Przede wszystkim jednak to dzięki niej można otrzymać zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną. Jak podano we wspomnianym raporcie, szansa na takie spotkanie jest trzykrotnie większa niż w przypadku korzystania z Twittera i sześciokrotnie wyższa od tej, którą daje Facebook.

W Polsce, szczególnie z tym ostatnim portalem, zdecydowanie wygrywa rodzimy GoldenLine, który działa na niemal identycznych zasadach jak LinkedIn. To na nim pracodawcy informują o życiu wewnętrznym firmy i zamieszczają oferty pracy.

Social media - sprawdzanie popularniejsze od szukania

Mimo że statystyki dotyczące używania mediów społecznościowych w procesach rekrutacyjnych w Polsce nie są zachwycające, rekruterzy korzystają z nich, ale do innych celów. Jak zostało zasygnalizowane wyżej, przedsiębiorcy budują przy ich pomocy pozytywny wizerunek firmy, a także… sprawdzają swoich przyszłych pracowników.

Z badań przeprowadzonych przez portal Pracuj.pl wynika, że 70% osób z branży HR poszukuje informacji o kandydacie na portalach społecznościowych, takich jak: LinkedIn, Goldenline, Profeo i (choć zdecydowanie rzadziej) Facebook, przed jego przyjściem na rozmowę kwalifikacyjną. Przeglądając wymienione strony, specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi szukają zwykle informacji o kompetencjach zaproszonego, a także o jego dotychczasowej karierze zawodowej.

Z tego powodu osoby starające się o prace powinny regularnie uzupełniać informacje o miejscach zatrudnienia w swoich profilach na portalach społecznościowych. Ponadto ważne jest, aby dbały one o swój wizerunek w internecie i były uważne, publikując jakiekolwiek treści, ponieważ mogą je w przyszłości przeczytać pracodawcy.

Social media jako narzędzia rekrutacji - zalety

Mimo że używanie social mediów w procesach rekrutacyjnych ma pewne wady, takie jak: ograniczony dostęp do różnych branży (profile na portalach społecznościowych mają głównie osoby z wyższym wykształceniem), ograniczony zasięg (na tego typu portalach rejestrują się przede wszystkim osoby z dużych miast), mała liczba otrzymanych CV (social media wciąż przegrywają z portalami z ogłoszeniami o pracę, zatem na ogłoszenie odpowie zdecydowanie mniejsza liczba kandydatów), niosą ze sobą szereg korzyści. Wśród nich są:

  • precyzyjne dotarcie do grupy docelowej - narzędzia oferowane przez media społecznościowe pozwalają na skierowanie komunikatów do kandydatów, którzy ściśle spełniają wymogi stawiane przez pracodawcę,

  • prostsza komunikacja z kandydatem pasywnym - przy pomocy social media łatwiej jest się skontaktować z osobami, które obecnie nie szukają pracy, a ich kompetencje perfekcyjnie spełniają oczekiwania rekruterów,

  • skracanie dystansu komunikacyjnego - portale społecznościowe pomagają zmniejszyć dystans między pracodawcą a kandydatem, bo z założenia kontaktowanie się przy ich pomocy zakłada mniej formalny, a tym samym prezentujący bardziej przyjazny obraz firmy, styl.

Choć social media zdążyły już na dobre zagościć w świadomości polskich użytkowników internetu, wciąż nie wszyscy pracodawcy dostrzegają ich korzyści dla procesów rekrutacyjnych. Warto jednak przyjrzeć się bliżej narzędziom oferowanym przez media społecznościowe i dać szansę swojej firmie na znalezienie wykwalifikowanej, zmotywowanej do pracy osoby.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów