Social media w Europie
Strona internetowa to wciąż najpopularniejsze narzędzie w e-marketingu - tak wynika z najnowszego badania Eurostatu. Trzydzieści procent europejskich firm korzysta z przynajmniej jednego z social media, a tylko osiem wypracowało osobną politykę korzystania z tych platform.
Aż 94% fińskich i 92% duńskich przedsiębiorstw posiada stronę internetową - to rekordziści w UE. Najsłabiej pod tym względem wypadają dwa świeżo przyłączone do Wspólnoty kraje, czyli Rumunia oraz Bułgaria - odpowiednio 42 i 47%. Polska, w której co trzecia firma prowadzi własną witrynę WWW, lokuje się mniej więcej w połowie stawki.
Jeśli chodzi o korzystanie z przynajmniej jednego medium społecznościowego, prym wiodą Malta (55%), Holandia (50%) i Irlandia (48%). Polska i tutaj osiąga wynik poniżej europejskiej średniej - 19%. Co interesujące, jest to odsetek taki sam jak w Rumunii i Francji, a wyższy od czeskiego. W całym zestawieniu najbardziej zaskakuje rezultat Bułgarii (31%), która tak blado przecież wypada pod względem stron internetowych.
Mimo, że social media są chętnie wybieraną platformą marketingową przez firmy z krajów unijnych, mało który biznes posiada odrębną politykę korzystania z tych narzędzi. Według Eurostatu w naszym kraju tylko 3% przedsiębiorców wdraża takie rozwiązania - średnia unijna to 8%. Polski rezultat jest najgorszy w zestawieniu ex-aequo z Węgrami i Łotwą. Najwyższym odsetkiem mogą pochwalić się Irlandia (20%) i Holandia (18%).
Badania Eurostatu pokazują, że media społecznościowe nie przekonały jeszcze wielu europejskich przedsiębiorców. Niski odsetek tych firm, które posiadają wypracowaną politykę działań w obrębie social media wskazuje na to, że nie uzyskały one jeszcze statusu równoprawnego z innymi narzędzia marketingowego. Wobec rosnącej popularności e-marketingu ta sytuacja z pewnością się zmieni - rosnące nakłady na reklamę internetową i mobilną wskazują, że cyberprzestrzeń jest przyszłością dla biznesu.