Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Społeczna odpowiedzialność biznesu – moda, czy rzeczywista potrzeba?

Dziś liczy się nie tylko jakość obsługi i rozwiązań znajdujących się w ofercie firmy, ale także jej zaangażowanie w działania na rzecz społeczeństwa.

Przykładów aktywności prospołecznej można by mnożyć bardzo długo. W największym skrócie począwszy od wsparcia finansowego poprzez aktywność proekologiczną jak sadzenie drzewek po aktywne angażowanie się w akcje, jak głośny już Poland Business Run. W tym ostatnim tylko w tym roku wzięło udział łącznie 800 drużyn, czyli aż 4000 osób. Przykładem świeciły wystawiając swoje drużyny m.in. takie rozpoznawalne marki jak: Dotpay, Comarch, czy Teatr Bagatela. Główny organizator, czyli fundacja Jaśka Meli Poza Horyzonty, przy wsparciu dużych firm i korporacji, już od 2012 r. z powodzeniem organizuje tę imprezę, która z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W tym roku w zaledwie 145 zarejestrował się komplet drużyn i co ciekawe zainteresowanych było znacznie więcej niż miejsc.

Pomagać społeczeństwu można na wiele sposobów. Akcje o charakterze sportowym wymagają zaangażowania pracowników, ich chęci do włączenia się w akcje charytatywnie. Oczywiście zawsze świadczy to pozytywnie na rzecz firmy, ale nie jest to jedyna forma włączania się w pomaganie innym.

Obecnie istnieje szereg udogodnień technicznych. Przykładowo szereg organizacji pozarządowych korzysta z płatności elektroniczne klasy e-biznes jak Dotpay. Szybkie płatności Dotpay są bardzo praktycznym rozwiązaniem. Usprawniają procesy związane z wpłatami na konto organizacji (darowiznami) oraz rozdysponowywaniem środków na określone statusowo cele. Dzięki temu o wiele łatwiej organizacjom pozarządowym pomagać innym - chorym dzieciom, osobom niepełnosprawnym, ofiarom wypadków, etc. Usługi SMS Premium Rate są dodatkowym narzędziem dla fundacji do ich komercyjnej działalności. Nie można przecież zapomnieć, że aby wspierać innych organizacja musi pokryć w jakiś sposób także koszty własnej działalności (wynagrodzenia dla etatowej części kadry oraz inne opłaty stałe związane m.in. z utrzymaniem biura). Organizacje pozarządowe to bowiem nie tylko wolontariusze poświęcający na pracę kilka godzin w tygodniu, ale także osoby które angażują się w  pracę na rzecz potrzebujących na pełny etat i aby mogli to robić muszą zarabiać na chleb.

Chęć pomocy innym zdaje się być jakoś w naturalny sposób wpisana w społeczeństwo, w jego obywateli. Oczywiści zawsze znajdą się jednostki, które powiedzą że każdy powinien pracować na siebie, ale ten stan rzeczy łatwo może się zmienić, gdy sami potrzebują pomocy. Generalnie, patrząc na statystyki zdecydowana większość Polaków, chce pomagać innym. Wielu docenia zaangażowanie firm w aktywność prospołeczną, chociażby w ramach aktywizacji pracowników w ramach w/w Poland Business Run czy wpłacanie darowizn na określone cele, organizacje pozarządowe.

W odniesieniu do powyższego wydaje się więc, że w kontekście pomagania mówimy o potrzebie, a nie modzie. Społeczna odpowiedzialność biznesu to coś więcej niż trend, to rzecz, która staje się pewnym standardem.