Poradnik Przedsiębiorcy

Społeczna odpowiedzialność biznesu – moda czy rzeczywista potrzeba?

Dziś liczy się nie tylko jakość obsługi i rozwiązań znajdujących się w ofercie firmy, lecz także jej zaangażowanie w działania na rzecz społeczeństwa. W związku z tym wszelkie aktywności w ramach CSR stają się niejako koniecznością w strategii działania wielu firm i ich sposobie komunikowania postawy proaktywnej i nieobojętnej. Zatem jak może być budowana społeczna odpowiedzialność biznesu?

Społeczna odpowiedzialność biznesu – na czym właściwie polega?

Społeczna odpowiedzialność biznesu to nic innego jak strategia działania firmy, która oprócz nastawienia na zysk wykazuje zainteresowanie tym, co dzieje się dookoła niej.

Co więcej, aktywne działania w ramach takich dziedzin jak środowisko naturalne, społeczeństwo czy technologie wspierające rozwiązywanie problemów społecznych mają ogromne znaczenie w dzisiejszym postrzeganiu marek przez ich klientów. W rezultacie mądre działania CSR przyczyniają się do większego zysku firm, ponieważ coraz częściej w wyborze między marką A i B decydujący głos mają właśnie działania prospołeczne każdej z nich.

Jakie działania można prowadzić w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu?

Przedsiębiorstwa realizujące założenia CRS-owe powinny uwzględnić je w swojej strategii działań. Wśród szeregu koncepcji, według których firmy uwzględniają ochronę środowiska i interesy społeczne występować może m.in.:

  • Transparentna polityka informacyjna, np. raporty dotyczące ważnych zagadnień.

  • Rozwijanie technologii zmniejszających negatywny wpływ na środowisko naturalne.

  • Budowanie rozwiązań mających za zadanie rozwiązywać problemy społeczne, np. programy mentoringowe czy przedsięwzięcia mające na celu dzielenie się wiedzą.

  • Zarządzanie firmą w oparciu o wartości i kulturę organizacyjną.

  • Szerzenie odpowiedzialności społecznej wśród pracowników i kontrahentów firmy.

Przykłady działań CSR-owych

Przykłady aktywności prospołecznej można by mnożyć bardzo długo. W największym skrócie, począwszy od wsparcia finansowego poprzez aktywność proekologiczną, jak sadzenie drzewek, po aktywne angażowanie się w akcje – jak głośny już Poland Business Run. Główny organizator przy wsparciu dużych firm i korporacji już od 2012 r. z powodzeniem organizuje tę imprezę, która z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem i coraz więcej firm się w nią angażuje.

Pomagać społeczeństwu można na wiele sposobów. Akcje o charakterze sportowym wymagają zaangażowania pracowników, ich chęci do włączenia się w działania charytatywne. Oczywiście zawsze świadczy to pozytywnie o firmie, ale nie jest to jedyna forma włączania się w pomaganie innym.

Jak rozwój technologii wpłynął na CSR?

Obecnie istnieje szereg udogodnień technicznych. Przykładowo wiele organizacji pozarządowych korzysta z płatności elektronicznych, jak DotPay. Szybkie płatności DotPay są bardzo praktycznym rozwiązaniem. Usprawniają procesy związane z wpłatami na konto organizacji (darowiznami) oraz rozdysponowywaniem środków na określone statusowo cele. Dzięki temu o wiele łatwiej organizacjom pozarządowym pomagać innym – chorym dzieciom, osobom niepełnosprawnym, ofiarom wypadków etc.

Usługi SMS Premium Rate są dodatkowym narzędziem dla fundacji do ich komercyjnej działalności. Nie można przecież zapomnieć, że aby wspierać innych, organizacja musi pokryć w jakiś sposób także koszty własnej działalności (wynagrodzenia dla etatowej części kadry oraz inne opłaty stałe związane m.in. z utrzymaniem biura). Organizacje pozarządowe to bowiem nie tylko wolontariusze poświęcający na pracę kilka godzin w tygodniu, lecz także osoby, które angażują się w  pracę na rzecz potrzebujących na pełny etat i aby mogli to robić, muszą po prostu zarabiać.

Społeczna odpowiedzialność biznesu – podsumowanie

Chęć pomocy innym zdaje się być w naturalny sposób wpisana w społeczeństwo, w jego obywateli. Oczywiście zawsze znajdą się jednostki, które powiedzą że każdy powinien pracować na siebie, ale ten stan rzeczy łatwo może się zmienić, gdy sami potrzebują pomocy. Generalnie, jeśli spojrzymy na statystyki, zdecydowana większość Polaków chce pomagać innym. Wielu docenia zaangażowanie firm w aktywność prospołeczną, chociażby w aktywizacji pracowników w ramach ww. Poland Business Run czy wpłacanie darowizn na określone cele, organizacje pozarządowe.

W odniesieniu do powyższego wydaje się więc, że w kontekście pomagania mówimy o potrzebie, a nie modzie.  to coś więcej niż trend, to idea, która staje się pewnym standardem.