Według badań rynku social media w Polsce w 2015 roku, przeprowadzonych przez Agencję IRCenter coraz mniejszy udział w rynku mają blogi i fora internetowe. Czy więc warto jeszcze myśleć o założeniu bloga? Czy jest to już przeżytek? Wbrew tej statystyce wcale nie. Z bardzo prostego powodu - nie ma na razie w internecie na rynku social media innego miejsca tak doskonale nadającego się do wykorzystania w content marketingu (marketingu kontekstowym). Blog firmowy to idealne miejsce na publikowanie treści dla konkretnego tematu i dla wiedzy ekspertów z danej dziedziny. Stąd specjalizacja ich i ich autorów. Pomijając czysto osobiste blogi – typu pamiętnik – większość z nich skupia się na wybranej tematyce. Specjalizacja tematyczna jest więc pierwszą zaletą. Drugą - bardzo dobry poziom publikowanych treści. Blogerzy to albo specjaliści dzielący się swoją wiedzą i doświadczeniem, albo amatorzy-pasjonaci. Obie grupy tworzą ciekawe i dobre jakościowo treści. Bez względu na to, czy mówimy o blogach prywatnych, czy firmowych są to świetne miejsca dla promowania strategii marketingowej firmy.
Czy blogi będą się rozwijać?
Odpowiedź brzmi: tak. Mimo tendencji, o których mówią badania rynku social media, blogi jeszcze długo będą miały duże znaczenie. W polskim internecie jeszcze w 2014 r. 98,1% użytkowników YouTube’a i 91,8% użytkowników Facebooka minimum raz w miesiącu czytało blogi. Jest to nadal ogromna liczba internautów. Rozwój blogów i całej blogosfery pójdzie prawdopodobnie w dwóch kierunkach.
Pierwszym będzie coraz częstsze korzystanie z treści audio-video. Obecnie są już blogi, które częściej niż tekstu używają podcastów, czyli seryjnych nagrań audio lub video. Wiąże się to z coraz częstszym używaniem przez internautów urządzeń mobilnych: smartfonów, tabletów np. w drodze do pracy, szkoły, w podróży itp. Takie treści są łatwiejsze do odtwarzania.
Drugi to jednoczesne łączenie przekazu w social media, np. pisania tradycyjnego bloga tekstowego z aktywnością w innych mediach społecznościowych. Przykładowo oprócz blogowania często internauci prowadzą grupy tematyczne na Facebooku lub kanał na YouTube, konta na Instagramie, konta w serwisie Pinterest itp. Takie działania służą jednocześnie promocji bloga i umożliwiają tworzenie różnych formatów treści (tekst, zdjęcia, pliki audio, pliki video) na ten sam temat. W ten sposób następuje efekt synergii, czyli wzmocnienia wszystkich tych kanałów marketingu internetowego w social media.
Blog firmowy w marketingu społecznościowym
Wykorzystanie blogów dla promocji produktów lub usług danej firmy to konieczność we współczesnym marketingu internetowym. Bez względu na to, czy prowadzimy blog firmowy, czy współpracujemy z zewnętrznymi blogerami, otrzymujemy miejsce do publikacji wysokiej jakości treści, czyli tego, co obecnie jest ważne zarówno dla internautów – naszych potencjalnych klientów, jak i dla wyszukiwarki Google. Druga korzyść to wysoka specjalizacja blogów i blogerów, co sprawia że blogi są czyli idealnym narzędziem do content marketingu. Kolejna zaleta blogów to ich wysoka przydatność do pozycjonowania firmy.
Bez względu na to, czy pozycjonujemy stronę internetową, czy sklep e-commerce, blogosfera daje możliwość umieszczenia dobrej jakość linków wewnętrznych i zewnętrznych w idealnie dobranym kontekście treści. Obecne algorytmy Google zwracają szczególną uwagę na zgodność treści z zapytaniem internauty, więc umieszczenie linków w otoczeniu dopasowanym do słów kluczowych jest najlepszym działaniem podnoszącym efektywność działań SEO marketingu.
Blog firmowy czy współpraca z blogosferą?
Profesjonalny blog firmowy jest też dobrą metodą na promocję wizerunku firmy, jej produktów, usług, metod obsługi klienta itp. Może stanowić doskonałe miejsce do komunikacji zewnętrznej z klientem, np. poprzez system wpisów i komentarzy oraz komunikacji wewnętrznej z własnymi pracownikami. Stanowi też pewien rodzaj bazy wiedzy. Prowadzenie bloga firmowego pomaga kreować profesjonalny wizerunek firmy, a także zainteresowanie klientów jej usługami lub produktami. Trzeba dbać o ciekawe, angażujące czytelnika treści, aby chętnie powracał na nasz blog i znajdował tam odpowiedzi na swoje pytania. Jest to szczególnie ważne na konkurencyjnym rynku e-commerce. Blog firmowy pomoże wyróżnić się na rynku, wypromować nietypowe produkty czy usługi, zainteresować akcjami marketingowymi. Ważne, aby zakładać go pod firmowymi adresami, a nie korzystać z darmowych serwisów dla blogerów, gdyż wygląda to mało profesjonalnie.
Inna zasada obowiązuje, gdy korzystamy ze współpracy z blogerami. Jest to ważne działanie, które uzupełnia naszą strategię marketingu internetowego. Pomoże promować obiektywny wizerunek firmy na zewnątrz. W e-marketingu i e-PR ważne jest nie tylko, co firma pisze sama np. w blogu firmowym, lecz także co inni piszą o niej (np. eksperci blogerzy). Jak się łatwo domyślić, współpracę z blogerami można też wykorzystać do marketingu wirusowego, tworząc atrakcyjne treści, oferty, informacje o eventach itp. W tym wypadku to, czy blogger korzysta z profesjonalnych platform blogerskich, czy też z darmowych serwisów jak Blogger, Blox ma mniejsze znaczenie. Form współpracy z blogerami jest dużo, warto przesyłać im ciekawe informacje, organizować dla nich konkursy, szkolenia, pomocna okazuje się wymiana barterowa. Barter to wymiana usług lub produktów bez udziału pieniędzy. Wzajemny barter korzyści między firmą a blogerami może być ciekawą formą współpracy dla obu stron. Wymiana barterowa z blogerami może dotyczyć np. publikacji treści o firmie (korzyści dla firmy: ktoś o nas pisze; korzyść dla blogera – ma dostęp do nowych informacji) oraz wymiany linków zewnętrznych (co wiąże się z publikacją treści o firmie).
Rozliczanie barterów
Należy tylko pamiętać, że umowy barterowe trzeba rozliczać pod względem podatkowym (w tym VAT) i wpisywać do dokumentów księgowych. Umowy z osobami, które nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą też podlegać składkom ZUS. W praktyce, jeśli obie wzajemne usługi są wyceniane na te same kwoty, bilans transakcji jest zerowy.
Najciekawsze blogi firmowe w Polsce
Jak widać, lista zalet prowadzenia blogów jest długa. Przyjrzyjmy się teraz przykładom. Blog firmowy tak jak i inne typy blogów są oceniane i mają swoje rankingi. W tej kategorii istnieje podział na firmy małe, średnie i duże. Oto wyniki rankingu ogłaszanego co roku na stronie blogifirmowe.pl :
W konkursie na najlepszy blog firmowy małej firmy w 2015 r. wygrał blog interviewme.pl/blog firmy Workz Sp. z o.o. z Warszawy. Oferuje on dużo przydatnych informacji na tematy związane z poszukiwaniem pracy. Omawia tworzenie CV, listu motywacyjnego, rozmowę kwalifikacyjną itp.
Pierwsze miejsce w kategorii blog średniej firmy zajął merixstudio.pl/blog firmy Merixstudio z Poznania. Jest to blog w ciekawej oprawie graficznej poświęcony zagadnieniom projektów webowych (czyli związanych z różnymi formami marketingu internetowego, aplikacjami, programami, usługami IT itd.).
Zwycięzcą w kategorii dużej firmy został anglojęzyczny blog studentsinwarsaw.com Akademii Leona Koźmińskiego z Warszawy, tworzony wspólnie ze studentami uczelni. Ciekawy graficznie i bardzo rozbudowany blog świetnie promuje uczelnię i atrakcyjne aktywności dla studentów.
Wśród blogów firmowych warto też przedstawić kilka blogów opartych na dobrym pomyśle, które doskonale wspierają sprzedaż zarówno tradycyjną, jak i e-commerce.
kuchnialidla.pl – to blog kulinarny sprzężony z działaniami reklamowymi w innych mediach m.in. z reklamą telewizyjną. Wykorzystuje się w tej akcji marketingowej udział celebrytów oraz znanych kucharzy do zamieszczania profesjonalnych treści o gotowaniu. Blog promuje produkty sprzedawane w sieci handlowej Lidl. Prosty pomysł, ale jak dobrze działa!
tytuurzadzisz.pl – blog o tematyce design i urządzaniu domu, promujący produkty firmy IKEA. Nazwa bloga nawiązuje do kampanii reklamowych Ikei ze sloganem reklamowym: Ty tu urządzisz! Czyli tak jak w przypadku kuchni Lidla blog jest narzędziem marketingu MIX.
pixers.pl/blog – blog o wystroju wnętrz, dekoracji ścian, fototapetach promujący sklep internetowy pixers.pl. Wpisy na blogu opatrzone dużymi zdjęciami, uzupełniają wizualnie opisane w tekście propozycje dekoracji wnętrz. Zdjęcia podlinkowane do serwisu Pinterest są dobrym przykładem wykorzystania bloga i innych kanałów social media w promocji sklepu e-commerce.
Jak pokazują wszystkie powyższe przykłady blogi to typ social media z ogromnym potencjałem marketingowym. Blog firmowy w e-commerce jest nieoceniony, gdyż pozwala on nie tylko na efektywne działania marketingowe, ale też pomaga w pozycjonowaniu sklepu internetowego. Jeśli prowadzisz firmę, masz już stronę WWW lub e-sklep nie zastanawiaj się - postaw na profesjonalny blog firmowy. Co jeszcze może pomóc w promowaniu sprzedaży? Więcej o tym przeczytasz w artykule o e-mail marketingu.