0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

System EMCS w podatku akcyzowym - praktyczne wskazówki

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

System EMCS w podatku akcyzowym to kluczowe narzędzie, którego podstawową funkcją jest nadzór oraz monitorowanie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Opiera się on zarówno na unijnych, jak i krajowych regulacjach, a poniżej przedstawiamy praktyczne wskazówki związane z jego funkcjonowaniem.

System EMCS w podatku akcyzowym a ogólne założenia projektu

System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (ang. Excise Movement and Control System) jest przede wszystkim wykorzystywany w ramach przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto stosuje się go do monitorowania przemieszczenia wyrobów zwolnionych od akcyzy lub opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego.

W systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych, czyli podmiotów uczestniczących w wysyłce oraz odbiorze. Użytkownikami systemu są przede wszystkim:

  • podmioty prowadzące składy podatkowe;
  • zarejestrowani wysyłający;
  • zarejestrowani odbiorcy;
  • organy podatkowe.

System EMCS opiera się na przekazywaniu dokumentów elektronicznych. W tym zakresie możemy wyróżnić trzy dokumenty:

  1. e-AD – elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
    1. e-SAD – elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
    2. wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
    3. alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 roku w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;
  2. e-DD – elektroniczny dokument, na podstawie którego:
    1. przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
    2. monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 46w ustawy o podatku akcyzowym system EMCS gromadzi:

  1. aktualne informacje o wyrobach akcyzowych;
  2. informacje dotyczące:
    1. podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego, przemieszczanych wyrobów akcyzowych, środka transportu, którym są przemieszczane wyroby akcyzowe, terminów związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych oraz przyczyn unieważnienia e-AD lub e-DD – w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z użyciem systemu,
    2. podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego, wyrobów węglowych oraz daty ich sprzedaży – w przypadku monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem systemu.

Zgodnie z par. 3 rozporządzenia w sprawie danych umieszczanych w systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu systemu dostarczane są do niego również informacje dotyczące:

  1. zakończenia przemieszczenia wyrobów akcyzowych – w przypadku braku technicznej możliwości obsługi tego przemieszczenia w systemie;
  2. obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu stwierdzonych ubytków wyrobów akcyzowych – w przypadku stwierdzenia ubytków wyrobów akcyzowych przemieszczanych na terytorium kraju;
  3. braku możliwości dalszego przemieszczania wyrobów akcyzowych – w przypadku całkowitego zniszczenia lub utraty tych wyrobów lub braku możliwości dalszego ich przemieszczania z innych powodów;
  4. przeładunku wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym, obejmujące w szczególności datę i miejsce zdarzenia, dane kolejnego podmiotu organizującego transport lub kolejnego przewoźnika, w tym imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby oraz numer VAT, oznaczenie środka transportu, numery identyfikacyjne zamknięć urzędowych lub pieczęci handlowych;
  5. nieprzesłania raportu odbioru – w przypadku, gdy raport odbioru nie został przesłany w terminie przez podmiot odbierający;
  6. zamiaru odmowy przyjęcia wyrobów akcyzowych lub odmowy przyjęcia wyrobów akcyzowych – w przypadku, gdy podmiot odbierający zamierza odmówić lub odmawia przyjęcia wyrobów akcyzowych, w szczególności w związku z niezgodnością wyrobów akcyzowych wskazanych w e-AD z zamówieniem;
  7. nieotrzymania raportu odbioru – w przypadku nieotrzymania w terminie przez podmiot wysyłający raportu odbioru.

Podmiot wysyłający i podmiot odbierający, które są użytkownikami Systemu EMCS, komunikują się z Systemem przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) z wykorzystaniem usługi sieciowej lub konta na PUESC lub przez pocztę elektroniczną.

Praktyczne wskazówki związane z niedostępnością systemu EMCS

Stosowanie systemu EMCS ma charakter obligatoryjny. Jednocześnie nie jest wykluczony przypadek awarii czy też niedostępności systemu. W zakresie sposobu postępowania w takich przypadku należy odwołać się do Rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2022 roku w sprawie niedostępności systemu.

Zgodnie z treścią tego rozporządzenia system jest niedostępny w przypadku:

  1. stwierdzenia jego niedostępności przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający, jeżeli nie została ogłoszona niedostępność, o której mowa w pkt 2;
  2. stwierdzenia oraz ogłoszenia jego niedostępności przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi.

W przypadku niedostępności systemu przez okres nie dłuższy niż:

  1. dwie godziny;
  2. jedna godzina – w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym – odpowiednio podmiot wysyłający lub podmiot odbierający, który stwierdził niedostępność systemu, informuje o tej niedostępności właściwy organ.

W takim przypadku właściwy organ udziela zgody na zastosowanie następującej procedury:

  1. podmiot wysyłający, przed rozpoczęciem przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz poza tą procedurą z użyciem systemu, umieszcza odpowiednio w dokumencie zastępującym e-AD, w dokumencie zastępującym e-DD albo dokumencie zastępującym e-SAD lokalny numer referencyjny;
  2. podmiot odbierający:
    1. nie dokonuje rozładunku odbieranych wyrobów akcyzowych do momentu przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, w przypadku gdy przed uzyskaniem tej zgody otrzymał informację o zamiarze przeprowadzenia przez naczelnika urzędu celno-skarbowego tej kontroli,
    2. informuje niezwłocznie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o odbiorze wyrobów akcyzowych z zastosowaniem dokumentu zastępującego raport odbioru.

Następnie podmiot wysyłający lub podmiot odbierający dostarcza naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla miejsca odbioru wyrobów akcyzowych czytelnie podpisany dokument zastępujący raport odbioru, w terminie 5 dni odpowiednio od dnia:

  1. odbioru wyrobów akcyzowych – w przypadku, gdy dokument zastępujący raport odbioru sporządza podmiot odbierający;
  2. potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych – w przypadku, gdy dokument zastępujący raport odbioru sporządza podmiot wysyłający.

W przypadku awarii systemu EMCS podmioty zobligowane do przesyłania informacji powinny stosować procedury określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2022 roku w sprawie niedostępności systemu. W świetle obowiązujących przepisów nie jest możliwe wdrożenie innego mechanizmu postępowania niż ten przewidziany w przedmiotowym rozporządzeniu.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia wykonawcze w szczegółowy sposób określają zakres gromadzonych danych oraz mechanizm działania systemu EMCS. Dodatkowo uregulowano sposób postępowania w przypadku niedostępności systemu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów