Procedura zawieszenia poboru akcyzy w wyniku, gdy występuje przemieszczanie wyrobów akcyzowych to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Wskazując na szczególną cechę tej procedury, można stwierdzić, że w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych obowiązek podatkowy zostaje przesunięty dopiero na moment zakończenia procedury. W poniższym artykule postaramy się szczegółowo wyjaśnić, na czym polega regulowana przepisami ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy.
Kto stosuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy?
W ustawie o podatku akcyzowym możemy znaleźć definicję procedury zawieszenia poboru akcyzy. Otóż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w której trakcie, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Z procedurą tą są również związane pojęcia składu podatkowego, zarejestrowanego wysyłającego oraz zarejestrowanego odbiorcy. Wszystkie te pojęcia mają swoją definicję w ustawie o podatku akcyzowym.
Skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy).
Zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy). Natomiast zarejestrowany wysyłający to podmiot, któremu wydano zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu innego niż skład podatkowy z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy).
Kiedy zastosowanie ma procedura zawieszenia poboru akcyzy?
W zakresie określenia, kiedy procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie stosowana, należy mieć na uwadze, że w przeważającej większości przypadków będą to sytuacje związane z wprowadzaniem lub wyprowadzaniem wyrobów akcyzowych do lub ze składu podatkowego.
Na podstawie art. 40 ustawy o podatku akcyzowym możemy wskazać, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma przykładowo zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:
- w składzie podatkowym;
- przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;
- przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju;
- ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;
- ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;
- w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich;
- ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju;
- ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do organu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego;
- przez terytorium kraju między składami podatkowymi na terytorium państw członkowskich.
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych a zawieszenie procedury poboru akcyzy przy obowiązku podatkowym w podatku akcyzowym
Podatek akcyzowy, tak samo jak podatek od towarów i usług, jest podatkiem obrotowym. Jednak porównując oba podatki, należy wskazać, że podatek akcyzowy ma charakter jednofazowy. Oznacza to, że w przeciwieństwie do podatku VAT dany wyrób akcyzowy podlega jednokrotnemu opodatkowaniu – niezależnie od liczby czynności, którym podlega w obrocie gospodarczym.
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy obowiązek podatkowy zostaje przesunięty w czasie aż do momentu zakończenia procedury. Zwróćmy uwagę, że zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy. W rezultacie, jeżeli wyrób jest wyprowadzany ze składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, taka czynność nie generuje obowiązku w podatku akcyzowym.
Na powyższe wskazuje również art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, gdzie czytamy, że przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:
- raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, lub
- raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub
- alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Stosownie zaś do art. 45 ww. ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Zawieszenia poboru akcyzy pozwalają na uznanie, że tylko w przypadku wyrobów akcyzowych objętych potwierdzeniem odbioru zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku.
W świetle powyższego NSA 2 lipca 2015 roku (I FSK 623/15) wydał wyrok, w którym stwierdził, że powstanie straty (np. w wyniku kradzieży wyrobów akcyzowych) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w wyrobach akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, czy to na etapie magazynowania, czy przemieszczania wyrobów akcyzowych, skutkuje zakończeniem wobec tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z dniem zakończenia procedury w myśl art. 45 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy obciążający wyroby akcyzowe przekształca się w zobowiązanie podatkowe.
W ocenie NSA trudno zaakceptować twierdzenie, że wyroby utracone podczas przesyłki, np. w wyniku kradzieży, dalej są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, skoro spod tej procedury zostały usunięte.
Zastosowanie omawianej procedury zawieszenia poboru akcyzy oznacza, że obowiązek podatkowy powstaje dopiero w momencie zakończenia procedury. Takie zakończenie musi być jednak potwierdzone dokumentami odbioru, a więc musi spełniać określone wymogi formalne. Niedopełnienie tych warunków będzie oznaczać wcześniejsze zakończenie procedury.
Polecamy: