Pracodawca musi uczynić wszystko, aby dane osobowe zatrudnianych przez niego osób były należycie chronione, zgodnie z przepisami RODO. Pracodawca może także zlecić obsługę informatyczną w zakresie dokumentacji osobowej innemu podmiotowi lub skorzystać z gotowego oprogramowania. Jak w takiej sytuacji wygląda sprawa dostępu do danych? Czy i kiedy usunięcie danych pracownika przechowywanych w systemie kadrowym jest konieczne? Wyjaśniamy.
Dostęp lub usunięcie danych pracownika przechowywanych w systemie kadrowym — podstawa prawna
Zasady dostępu do danych pracownika lub ich usunięcia regulują unormowania zawarte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane dalej „RODO”).
Najważniejsze pojęcia zawarte w RODO
Omawiając tematykę dostępu do danych pracownika oraz ich usunięcia, zasadne jest wskazanie kilku podstawowych pojęć zdefiniowanych w RODO.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że przez:
dane osobowe — trzeba rozumieć informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej; możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej;
przetwarzanie — rozumie się operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zarówno zautomatyzowany, jak i niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesyłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie;
administratora — rozumie się osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych;
podmiot przetwarzający — należy rozumieć osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora.
Prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą
Artykuł 15 RODO zawiera katalog praw w zakresie dostępu przysługujących osobie, której dane dotyczą. Oznacza to, że powyższa osoba jest uprawniona do uzyskania od administratora potwierdzenia, czy przetwarzane są dane osobowe jej dotyczące, a jeżeli ma to miejsce, jest uprawniona do uzyskania dostępu do nich oraz następujących informacji:
cele przetwarzania;
kategorie odnośnych danych osobowych;
informacje o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane osobowe zostały lub zostaną ujawnione, w szczególności o odbiorcach w państwach trzecich lub organizacjach międzynarodowych;
w miarę możliwości planowany okres przechowywania danych osobowych, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu;
informacje o prawie do żądania od administratora sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych dotyczącego osoby, której dane dotyczą, oraz do wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania;
informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego;
jeżeli dane osobowe nie zostały zebrane od osoby, której dane dotyczą – wszelkie dostępne informacje o ich źródle;
informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu, oraz – przynajmniej w tych przypadkach – istotne informacje o zasadach ich podejmowania, a także o znaczeniu i przewidywanych konsekwencjach takiego przetwarzania dla osoby, której dane dotyczą.
Administrator dostarcza osobie, której dane dotyczą, kopię danych osobowych, które podlegają przetwarzaniu. Za wszystkie kolejne kopie, o które zwróci się osoba, której dane dotyczą, administrator może pobrać opłatę w rozsądnej wysokości wynikającej z kosztów administracyjnych.
W razie gdy osoba, której dane dotyczą, zwraca się o kopię drogą elektroniczną i jeżeli nie zaznaczy inaczej, informacji udziela się powszechnie stosowaną drogą elektroniczną.
Prawo pracownika do żądania usunięcia danych
Prawo do usunięcia danych, czyli prawo do bycia zapomnianym, wynika wprost z art. 17 RODO.
W konsekwencji osoba, której dane dotyczą — w omawianym przypadku pracownik — ma prawo żądania od administratora (pracodawcy) niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane osobowe, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności:
dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane;
osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę, na której opiera się przetwarzanie i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania;
osoba, której dane dotyczą, wnosi sprzeciw co do przetwarzania danych dla potrzeb i w zakresie marketingu bezpośredniego;
dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem;
dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii Europejskiej (UE) lub prawie państwa członkowskiego, któremu podlega administrator;
dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego bezpośrednio dziecku.
Powyższe postanowienia nie mają zastosowania w zakresie, w jakim przetwarzanie jest niezbędne:
do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji;
do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa UE lub prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
z uwagi na względy interesu publicznego w dziedzinie zdrowia publicznego;
do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, o ile prawdopodobne jest, że wykonanie żądania usunięcia danych uniemożliwi lub poważnie utrudni realizację celów takiego przetwarzania;
do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
Dostęp do danych pracownika lub ich usunięcie — odpowiedzialność administratora i podmiotu przetwarzającego
Generalnie należy przyjąć tezę, zgodnie z którą odpowiedzialność za przetwarzanie danych osobowych pracownika, w tym dostęp do tych danych lub ich usunięcie, ponosi pracodawca, czyli administrator.
Jeżeli pracodawca korzysta z usług podmiotu zewnętrznego w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych pracowników, trzeba pamiętać o wyborze firmy lub dostawcy oprogramowania spełniającej określone w RODO kryteria.
Brak uwzględnienia kryteriów wyboru podmiotu przetwarzającego określonych w przytoczonym przepisie RODO może oznaczać poważne konsekwencje dla pracodawcy (administratora) z karą pieniężną nałożoną przez uprawniony organ publiczny włącznie.
Jako przykład prawidłowości takiej linii interpretacyjnej można wskazać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) z 5 października 2021 roku, (II SA/Wa 528/21), na podstawie którego WSA postanowił uchylić decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) przewidującą karę wyłącznie w odniesieniu do administratora, w związku z naruszeniem danych przez podmiot przetwarzający. W konkluzji tego wyroku WSA uznał, że Prezes UODO, nakładając karę, nie uwzględnił roli podmiotu przetwarzającego w zaistnieniu naruszenia ochrony danych osobowych. W konsekwencji wymierzenie administratorowi kary nastąpiło bez zachowania zasady proporcjonalności.
Przykład 1.
Pracodawca (administrator) powierzył przetwarzanie danych osobowych pracowników podmiotowi zewnętrznemu. Po pewnym czasie okazało się, że pracownicy zgłaszali zastrzeżenia w sprawie utrudniania im przez podmiot przetwarzający dostępu do danych oraz braku reakcji na żądanie usunięcia wybranych danych. W konsekwencji postępowania na pracodawcę nałożono karę finansową, wykazano bowiem, że nie sprawował on wystarczającego nadzoru nad podmiotem przetwarzającym. Ukarano także podmiot przetwarzający, który dopuścił się ewidentnego naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.
Oznacza to zatem, że sprawa odpowiedzialności za naruszenie postanowień RODO powinna być rozpatrywana w kontekście konkretnych okoliczności. Wobec tego możliwa jest zarówno wyłączna odpowiedzialność pracodawcy (administratora), jak i wspólna odpowiedzialność administratora i podmiotu przetwarzającego.
Dostęp lub usunięcie danych pracownika przechowywanych w systemie kadrowym — kto odpowiada za realizację tego prawa? Podsumowanie
Pracodawca jako administrator danych osobowych pracownika ma obowiązek zapewnić osobie zatrudnionej dostęp do jej danych, a w określonych przypadkach — do ich usunięcia. Jeżeli pracodawca korzysta z usług innego podmiotu lub zewnętrznego oprogramowania w przedmiocie przetwarzania danych osobowych pracowników, to należy pamiętać o wyborze firmy lub dostawcy oprogramowania spełniającej określone w RODO wymagania. Zależnie od okoliczności możliwa jest zarówno wyłączna odpowiedzialność pracodawcy (administratora), jak i wspólna odpowiedzialność administratora i podmiotu przetwarzającego w związku z naruszeniem przepisów o ochronie danych osobowych.