Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Targowiska online a wpływ na rozwój sklepów internetowych

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Z roku na rok wzrasta liczba osób dokonujących zakupy przez internet. Trend ten podyktowany jest przede wszystkim wygodą zakupów, którą zapewnia między innymi szybka realizacja zamówienia, brak konieczności wychodzenia z domu oraz atrakcyjna cena. Jak się okazuje, sklepy internetowe to nie jedyny sposób na zakupy online. Chcąc odnieść sukces w dziedzinie polskiego e-handlu, wielu właścicieli sklepów internetowych korzysta z przywilejów, jakie zapewniają tzw. targowiska online w postaci prężnie rozwijających się platform sprzedażowych.

Jakie korzyści niosą targowiska online dla e-commerce?

Nawet najlepsze działania marketingowe czy atrakcyjna oferta nie są w stanie zagwarantować sukcesu twojego biznesu. Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową nie mogą skupiać się wyłącznie na jednym kanale dystrybucji. Zaprezentowanie swojej oferty i możliwość zakupu produktów za pośrednictwem wyłącznie strony internetowej sklepu nie jest wystarczającym czynnikiem, który poskutkuje zaistnieniem w branży e-handlu. Właściciele sklepów internetowych, szczególnie na początku prowadzenia swojej działalności, powinni pomyśleć o współpracy z dużą platformą sprzedażową. Założenie konta na jednej z nich przyczyni się bowiem przede wszystkim do poszerzenia sieci klientów, co w konsekwencji przełoży się na wzrost popularności twojej marki i przyniesie wymierne korzyści  biznesowi.

Targowiska online są dobrym rozwiązaniem nie tylko dla przedsiębiorców stawiających pierwsze kroki w świecie handlu internetowego. Często z platform transakcyjnych korzystają marki z ugruntowaną pozycją na rynku, dla których jest to stałe źródło pozyskiwania lojalnych klientów.

Liderzy e-handlu w opinii Polaków

Z raportu “E-commerce w Polsce 2017” wynika, że liderami na polskim rynku targowisk online są:

  • Allegro (71%),

  • OLX (32%),

  • Zalando (13%),

  • eBay (10%),

  • Ceneo (9%).

Poniżej przedstawiamy opis poszczególnych platform, które prężnie działają w branży handlu internetowego i mogą stanowić furtkę do sukcesu twojego biznesu e-commerce:

Allegro - lider wśród gigantów sprzedażowych

Największa platforma transakcyjna, która obecnie jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych. Serwis jest platformą stworzoną dla przedsiębiorców, które pragną spróbować swoich sił w e-handlu. Każdy zarejestrowany użytkownik może wystawić przedmiot na sprzedaż lub licytację bądź po prostu dokonać zakupu od innego użytkownika.

Rosnąca popularność serwisu doprowadziła do sytuacji, w której serwis Allegro niejednokrotnie stanowi główne źródło wiedzy na temat produktu przed jego zakupem. Internauci dokonują rozeznania cenowego i je porównują. Biorąc zatem pod uwagę samą rozpoznawalność serwisu w świadomości konsumenckiej, oferowanie sprzedaży produktów za jej pośrednictwem stanowi z pewnością dużą możliwość pozyskania nowych klientów.

OLX  

Jeden z popularniejszych serwisów ogłoszeniowych. Użytkownicy mają do dyspozycji 16 głównych kategorii, które dają możliwość zamieszczania ogłoszeń - od sprzedaży domów, aut i mebli aż po wynajem pokoi. Funkcją, która wyróżnia platformę na tle innych, są zakładki “Oddam za darmo” i “Wymienię”. Oprócz dodawania ogłoszeń OLX posiada także funkcje ich wyróżniania w celu jeszcze lepszej widoczności oraz obserwowania wybranych wyników wyszukiwania. Warto podkreślić, że zamieszczanie ofert nie wiąże się z pobieraniem opłat czy odprowadzaniem prowizji. Jedyne koszta ponosi się za wyróżnienie ogłoszenia bądź zamieszczenie go w kategorii “Motoryzacja”.

eBay - zagraniczne targowisko, które zyskało uznanie Polaków

Reprezentantem e-handlu rynku zagranicznego wartym uwagi jest eBay. Platforma skupia kupujących i sprzedających z całego świata, a międzynarodowy charakter serwisu sprawia, że dostępność i różnorodność produktów jest ogromna. Warto dodać, że eBay jest pierwszą w skali świata platformą aukcyjną, która podobnie jak Allegro poza standardowym kupnem produktu umożliwia uczestniczenie w aukcjach. Jako pierwszy zaproponował też możliwość sprzedaży za jego pośrednictwem osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Marketplace - nowa propozycja od Facebooka

Facebook nie po raz pierwszy udowodnił, że potrzeby swoich użytkowników stawia na pierwszym miejscu. W myśl tej zasady udostępnił platformę Marketplace, która umożliwia dokonywanie kupna i sprzedaży produktów.

Wygodę zakupów zapewnia specjalna wyszukiwarka oraz system filtrów, takich jak kategoria, cena czy lokalizacja. Tym sposobem użytkownik w szybki sposób znajdzie interesujące go przedmioty. Co ciekawe, w pierwszej kolejności wyświetlana jest lista przedmiotów od osób, które w pobliżu wystawiły je na sprzedaż. Zaś dostępność narzędzia lokalizacyjnego umożliwia wyszukiwanie w zupełnie innym mieście.

Podstawową kwestią, która odróżnia Marketplace od popularnych targowisk online, jest brak pośredniczenia w transakcjach. Internauci w ramach platformy sprzedażowej mogą wyszukiwać oferty, wystawiać i kupować, a następnie porozumiewać się między sobą. Oznacza to, że po stronie użytkowników pozostaje zatem kwestia dostawy i sposobu płatności.

Taka forma funkcjonowania Marketplace stanowi odpowiedź na potrzeby użytkowników, którzy wcześniej byli aktywnymi uczestnikami licznych grup sprzedaży-kupna-zamiany. Jak wynika z oficjalnych danych Facebooka, tego typu grupy sprzedażowe cieszyły się ogromnym powodzeniem, a każdego miesiąca odwiedza je ponad 550 mln użytkowników portalu na całym świecie.

Czy targowiska online są dla wszystkich?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, jednak obecność na wiodących portalach aukcyjnych z pewnością będzie dużym ułatwieniem dla nowych sklepów internetowych. Warto jednak pamiętać, że o powodzeniu firmy nie decyduje wyłącznie ten aspekt. Umiejętne zarządzanie własnym biznesem w połączeniu z intuicją zawodową to klucz do sukcesu niejednego prężnie działającego sklepu internetowego.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów