Poradnik Przedsiębiorcy

Wzór rekomendacji czyli jak napisać referencje dla pracownika

Zdarza się, że po zakończeniu stosunku pracy, pracownik prosi nas o wystawienie referencji. Nic w tym dziwnego, szczególnie jeśli nasza współpraca dobrze się układała, ponieważ tego typu dokument może pomóc w poszukiwaniach nowego stanowiska. Referencje pokazują bowiem rekruterom, że to, o czym pisze kandydat do pracy w swoim CV, ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Jak jednak wygląda wzór rekomendacji? Jak je napisać? Podpowiadamy w niniejszym artykule.

Kiedy referencje?

Zazwyczaj pracownik prosi nas o referencje, kiedy wie, że naprawdę dobrze wykonywał swoje obowiązki i cieszył się naszą sympatią. Niezależnie od tego, czy sam się zwolnił, czy stracił stanowisko.

Zdarza się również, że musimy zrezygnować ze względów finansowych z jakiegoś stanowiska, jednak byliśmy na tyle zadowoleni z pracy danego pracownika, że chcemy mu w jakiś sposób pomóc w znalezieniu nowej pracy i sami wychodzimy z inicjatywą.

Do pobrania:

pdf
Wzór rekomendacji.pdf druk do ręcznego wypełnienia
docx
Wzór rekomendacji.docx edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie

Referencje a opinia o pracowniku

Zanim przejdziemy do formy i treści rekomendacji, warto wspomnieć, że istnieje różnica między opinią o pracowniku a referencjami. Ostatnie ze wspomnianych opierają się głównie na tym, by przekazać potencjalnym pracodawcom, jak dobrym pracownikiem jest dana osoba. Mowa w nich głównie o dobrych stronach, sukcesach i umiejętnościach. Tworzone są najczęściej na prośbę osoby, z którą kończymy stosunek pracy. Z kolei opinia wcale nie musi być pozytywna, czasami jest wystawiana bez wiedzy pracownika i nie może on zdecydować, czy jej potrzebuje.

Wystawienie referencji nie jest obowiązkowe, jeśli więc czujemy, że nie mamy zbyt wiele dobrego do powiedzenia o pracowniku, a nie chcemy mu zaszkodzić, możemy po prostu odmówić.

Jak napisać referencje?

Kiedy już zostaniemy poproszeni o to, by stworzyć referencje, często potrzebujemy wzoru, który pomoże nam w tym zadaniu. Warto jednak wyraźnie podkreślić, że przekopiowanie go i uzupełnienie danymi pracownika nie jest dobrym pomysłem – trudno taki dokument uznać za wiarygodny. Wzór rekomendacji powinno się traktować jako inspirację, która pozwoli nam poznać formę dokumentu i nadać kształt treści.

Pamiętajmy również o tym, że choć rekomendacje kojarzą się z laurką wystawioną pracownikowi, nie warto przesadzać z pochwałami. Jeśli do rekruterów czy przyszłych pracodawców trafi dokument wychwalający z całą mocą pracownika, może zostać uznany za niewiarygodny, a tym samym nie będzie brany pod uwagę.

Referencje może również stworzyć ktoś inny, na przykład współpracownik, a my możemy się pod nimi wspólnie podpisać. Jednak pamiętajmy, by przed takim krokiem dokładnie zapoznać się z treścią dokumentu, byśmy mieli pełną świadomość tego, jakie informacje są w nim zawarte, chociażby dlatego, że często rekruter czy potencjalny przyszły pracodawca może się z nami skontaktować w celu potwierdzenia referencji. Jeśli nie będziemy mieli pojęcia, co podpisaliśmy, możemy zaszkodzić naszemu byłemu pracownikowi.

Wzór rekomendacji - forma

Zazwyczaj wzór rekomendacji przyjmuje formę podania. Treść tego dokumentu powinna znajdować się na jednej stronie A4. Istotna jest poprawność językowa, zwięzłość i pisanie o konkretach.

W związku z powyższym w prawym górnym rogu umieszczamy miejscowość i datę utworzenia dokumentu, nieco niżej po lewej nasze dane (imię i nazwisko, stanowisko, firma, dane kontaktowe), następnie na środku nagłówek, na przykład REFERENCJE.

Kolejnym krokiem jest treść właściwa opinii. Należy zacząć ją od przedstawienia pracownika, na jakim stanowisku był zatrudniony, jak długo, jakie miał obowiązki. Warto dodać również, jakie umiejętności zdobył pracownik podczas zatrudnienia, co było jego największym osiągnięciem, co go wyróżniało na tle innych. Na końcu krótko oceńmy pracę danej osoby i zaproponujmy kontakt z celu potwierdzenia zawartych informacji. Rekomendacje kończymy zwrotem „Z poważaniem/Z wyrazami szacunku”, podpisem i pieczątką.