Poradnik Przedsiębiorcy

Action Learning – czym jest i na czym polega?

W każdym przedsiębiorstwie prędzej czy później pojawiają się problemy, z których rozwiązaniem jest problem. W wielu firmach managerzy, choć są przełożonymi, nie potrafią być dobrymi liderami. Z pewnością nie działa to na korzyść takich miejsc pracy, dlatego też osoby nimi zarządzające decydują się na wykorzystywanie metod, które mogą pomóc w tych aspektach. Jedną z nich jest action learning. Na czym polega? Jak ją przeprowadzić? Co sprawia, że jest skuteczna? Odpowiadamy w niniejszym artykule.

Czym jest action learning?

Action learning to metoda, która powstała w latach 40. XX wieku. Jej twórcą jest prof. Reginald Revans. Uważał on tradycyjne metody nauczania za nieskuteczne i szukał sposobu na jednoczesne rozwiązywanie problemów i rozwój.

Metoda polega więc na rozwiązywaniu problemów w pracy zespołowej. Wartością dodaną jest także rozwijanie umiejętności liderów, kreatywności, współpracy z innymi osobami.

Dzięki pracy z metodą action learning można w znacznie krótszym czasie rozwiązać problemy, które trawią firmę, podejmować wymagające wyzwania i pomóc kadrze zarządzającej w rozwoju kompetencji. Pokazuje to pracę grupową z zupełnie innej strony.

Osoby uczestniczące w takich spotkaniach nie tylko zajmują się tym, co dzieje się w firmie, lecz także szkolą się, podnoszą swoje umiejętności i rozwijają się.

Przebieg spotkań

Action learning polega na spotkaniach niewielkich grup pracowników (powinny one liczyć od 6 do 8 osób) z moderatorem (osoba ta powinna być certyfikowanym coachem, action learning jest bowiem metodą coachingową).

Na spotkaniu przedstawione są konkretne i prawdziwe problemy przedsiębiorstwa. Wszystkie osoby z grupy mają czas na wypowiedzenie się na dany temat (w zależności od tego, jaką pełnią funkcję, jest to od kilku do kilkunastu minut).

Spotykają się więc osoby, którym rzeczywiście zależy na rozwiązaniu danego problemu, nie jest to czysto teoretyczna sytuacja. Każdy z nich przedstawia swoje zdanie w danej kwestii i może przedyskutować je z resztą uczestników.

Dzięki temu problem jest nie tylko przedstawiony, lecz także analizowany z wielu punktów widzenia. Grupa podejmuje konkretne decyzje i zobowiązuje się do tego, by wykorzystać wypracowane rozwiązania.

Jednak na wypowiedziach wszystkich uczestników nie kończy się cały proces action learningu, po nich bowiem zadawana jest seria pytań, które mają rozwiać wszystkie wątpliwości.

Pytania w action learningu

Seria pytań, o których wspominamy powyżej, powinna rozpoczynać się od następujących słów:

  • Kto…?
  • Co…?
  • Kiedy…?
  • Gdzie…?
  • Jak dużo…?
  • Jak wiele…?

Dyskusja zawierająca te pytania powinna być prowadzona przez moderatora, którego zadaniem powinno być zadawanie odpowiednich pytań, by pobudzić uczestników do dyskusji.

Zasady action learningu

Osoby uczestniczące w action learningu powinny kierować się zasadami, które mają sprawić, że ten sposób rozwiązania problemów będzie naprawdę skuteczny.

Przede wszystkim, co już podkreślaliśmy, problemy muszą być realne, nie czysto teoretyczne. Uczestnicy mają rozwiązywać problemy, które naprawdę mają miejsce.

Co więcej, istotne jest również to, że muszą oni zobowiązać się do tego, że rozwiązania, które wypracują podczas spotkania, wprowadzą do swoich działań.

Uczestnictwo w takich spotkaniach musi być aktywne, aby było skuteczne – w przypadku każdej osoby biorącej w nich udział. Poza tym każda z nich ponosi odpowiedzialność za rozwiązania, które wprowadzi do swojej pracy.

Co sprawia, że action learning działa?

Action learning jest uznawany za jedną z najskuteczniejszych metod rozwiązywania problemów w firmach. Stosowany jest bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Co sprawia, że jest on tak skuteczny i polecany przez ekspertów?

Dzięki temu, że pieczę nad spotkaniem sprawuje wykwalifikowany coach, potrafi on poprowadzić je tak, aby było jak najbardziej efektywne. Potrafi nakierować rozmowę na właściwe tory, zadać odpowiednie pytanie i sprawiać, że uczestnicy będą brali w niej aktywny udział.

Dzięki temu, że grupa pracuje na prawdziwych problemach, a nie na teoretycznych zagadnieniach, rozwiązania można od razu wcielić w życie. Uczestnicy tym samym zyskują nie tylko kompetencje, lecz także doświadczenie. Co więcej, zobowiązują się oni do tego, że rozwiązania wprowadzą od razu, dzięki czemu efekty są natychmiastowe.

Uczestnicy uczą się współpracy, aktywnego słuchania, zwiększają swoją kreatywność, rozszerzają umiejętności, dzięki czemu stają się lepszymi liderami.

Jak więc widać, odpowiednio przeprowadzone spotkania korzystające z metody action learning mogą być niezwykle pomocne nie tylko dla managerów, którzy zyskają umiejętności lidera, lecz także dla całej firmy. Warto pomyśleć o ich wprowadzeniu.