Poradnik Przedsiębiorcy

Jakie znaczenie mają kolory w marketingu? Wpływ na reklamę i sprzedaż

Większość osób nie zdaje sobie sprawy, jak niezwykłą rolę odgrywają kolory. To jakie dana osoba ma preferencja dotyczące wyboru barw, wiąże się często z jej charakterem i podejściem do życia. Od kolorów może zależeć nasz humor i samopoczucie, a nawet podejmowanie decyzji. Doskonale wiedzą o tym eksperci od marketingu i reklamy, dopasowując do promowanego towaru/usługi nie tylko chwytliwe hasła czy nietuzinkową prezentację, lecz przede wszystkim uwzględniając takie kolory w marketingu, które najtrafniej oddadzą pożądaną wartość.

Kolory w marketingu decydują o tym, co kupisz!

Jak pokazują rozmaite badania, ponad 65% klientów podczas wyboru produktu uważa kolor za najistotniejszy element motywujący do zakupu. Określone barwy mają wpływ na wybrane zachowania konsumenckie, dlatego producenci zwracają szczególną uwagę nie tylko na barwy produktów, lecz również opakowań. Kolor ma również ogromne znaczenie w świecie internetu. Nieraz można zauważyć jak jego zmiana wpływa na zwiększoną konwersję, np. w postaci liczby kliknięć w baner. W poniższym artykule skoncentrujemy się na psychologii kolorów oraz znaczeniu barw w marketingu i reklamie.

Kolory a manipulacja

Jak wykazali badacze zajmujący się psychologią kolorów, odpowiednie barwy poza wpływem emocjonalnym wywołują również określone reakcje fizyczne. Dobrym przykładem jest oświetlenie w kolorze czerwonym, w wyniku którego reakcje człowieka są o ponad 12% szybsze niż w przypadku światła innego koloru. Przy planowaniu kampanii marketingowej specjaliści w tej dziedzinie powinni również pamiętać, że kolory ciepłe szybciej przykuwają uwagę niż kolory zimne.

Kolory a wpływ na marketing i reklamę

Poniżej dokonaliśmy charakterystyki wybranych kolorów, wskazując ich rolę w marketingu. Niemal każdą barwę można dopasować pod kątem klienta w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę do marki.

Kolor czerwony

Czerwień zaliczana jest do barw bardzo intensywnych emocjonalnie. Oznacza to, że nadaje się idealnie do wyróżniania wszelkiego rodzaju haseł typu OKAZJA, PROMOCJA, TANIEJ, gdyż wzrok w pierwszej kolejności zwraca na ten kolor uwagę.

Jaki wpływ na klienta mają kolory w marketingu?

Jego zadaniem jest stymulowanie oraz pobudzanie klientów do podejmowania błyskawicznych działań. Kojarzy się z niebezpieczeństwem, adrenaliną, miłością, siłą czy energią. Kolor czerwony często wykorzystywany jest przy promowaniu takich produktów jak sportowe samochody, napoje energetyczne, gry, wszelkiego rodzaju produkty związane z tematyką miłosną (upominki dla ukochanej osoby).

Znane marki utożsamiane z kolorem czerwonym: Coca-Cola, H&M, Colgate, Levi's, Eurobank.

Kolor pomarańczowy

Kolor pomarańczowy powstaje z połączenia czerwieni oraz koloru żółtego, a więc łączy w sobie cechy energii i radości. Utożsamiany jest z determinacją i fascynacją wśród ludzi młodych. Podkreśla on charakter rozrywkowy i kojarzy się z świetną zabawą. Stanowi on dobrą alternatywę dla koloru czerwonego, tworząc czytelny komunikat ostrzegawczy.

Kolory w marketingu a wpływ na odbiorcę

Warto pamiętać, że to jeden z najważniejszych kolorów wpływających na zwiększony apetyt – często pomarańcz wykorzystywany jest w reklamach produktów spożywczych oraz przy degustacji.

Znane marki utożsamiane z kolorem pomarańczowym: Orange, Allegro, CCC, Sonko.

Kolor żółty

Kolor żółty nieodłącznie kojarzy się ze słońcem, a więc z ciepłem, promiennością, radością i szczęściem. W marketingu barwa ta regularnie wykorzystywana jest przy promowaniu produktów dla dzieci i najmłodszych, a także różnego rodzaju usług turystycznych (wycieczki, wakacje).

Kolory w marketingu - ich wpływ na sprzedaż i reklamę

Określany również jako kolor luzu, z którym nie powinno się wiązać barw odpowiedzialnych za prestiż czy elegancję – wystarczy wspomnieć o popularności żółtych garniturów, aby zrozumieć dlaczego nie jest to najlepszy pomysł.

Znane marki utożsamiane z kolorem żółtym: IKEA, McDonald’s, Shell.

Kolor zielony

Kolor zielony utożsamiany jest ze spokojem i naturą. Wpatrywanie się kilka minut w zieleń potrafi uspokoić zdenerwowanie. Jest to barwa ściśle związana z bezpieczeństwem (kolory sygnalizacji świetlnej nie są przypadkowe), dlatego chętnie wykorzystywana jest w bankowości.

Jakie znaczenie mają kolory w marketingu?

W reklamie kolor zielony często używany jest również przez firmy z branży medycznej, spożywczej oraz wszelkiej działalności związanej z bezpieczeństwem człowieka.

Znane marki utożsamiane z kolorem zielonym: Bank Zachodni WBK, Compensa, Starbucks Coffee, Sony Ericsson, BP.