0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Jakie znaczenie mają kolory w marketingu? Wpływ na reklamę i sprzedaż

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Większość osób nie zdaje sobie sprawy, jak niezwykłą rolę odgrywają kolory. To jakie dana osoba ma preferencja dotyczące wyboru barw, wiąże się często z jej charakterem i podejściem do życia. Od kolorów może zależeć nasz humor i samopoczucie, a nawet podejmowanie decyzji. Doskonale wiedzą o tym eksperci od marketingu i reklamy, dopasowując do promowanego towaru/usługi nie tylko chwytliwe hasła czy nietuzinkową prezentację, lecz przede wszystkim uwzględniając takie kolory w marketingu, które najtrafniej oddadzą pożądaną wartość.

Kolory w marketingu decydują o tym, co kupisz!

Jak pokazują rozmaite badania, ponad 65% klientów podczas wyboru produktu uważa kolor za najistotniejszy element motywujący do zakupu. Określone barwy mają wpływ na wybrane zachowania konsumenckie, dlatego producenci zwracają szczególną uwagę nie tylko na barwy produktów, lecz również opakowań. Kolor ma również ogromne znaczenie w świecie internetu. Nieraz można zauważyć jak jego zmiana wpływa na zwiększoną konwersję, np. w postaci liczby kliknięć w baner. W poniższym artykule skoncentrujemy się na psychologii kolorów oraz znaczeniu barw w marketingu i reklamie.

Kolory a manipulacja

Jak wykazali badacze zajmujący się psychologią kolorów, odpowiednie barwy poza wpływem emocjonalnym wywołują również określone reakcje fizyczne. Dobrym przykładem jest oświetlenie w kolorze czerwonym, w wyniku którego reakcje człowieka są o ponad 12% szybsze niż w przypadku światła innego koloru. Przy planowaniu kampanii marketingowej specjaliści w tej dziedzinie powinni również pamiętać, że kolory ciepłe szybciej przykuwają uwagę niż kolory zimne.

Kolory a wpływ na marketing i reklamę

Poniżej dokonaliśmy charakterystyki wybranych kolorów, wskazując ich rolę w marketingu. Niemal każdą barwę można dopasować pod kątem klienta w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę do marki.

Kolor czerwony

Czerwień zaliczana jest do barw bardzo intensywnych emocjonalnie. Oznacza to, że nadaje się idealnie do wyróżniania wszelkiego rodzaju haseł typu OKAZJA, PROMOCJA, TANIEJ, gdyż wzrok w pierwszej kolejności zwraca na ten kolor uwagę.

Jaki wpływ na klienta mają kolory w marketingu?

Jego zadaniem jest stymulowanie oraz pobudzanie klientów do podejmowania błyskawicznych działań. Kojarzy się z niebezpieczeństwem, adrenaliną, miłością, siłą czy energią. Kolor czerwony często wykorzystywany jest przy promowaniu takich produktów jak sportowe samochody, napoje energetyczne, gry, wszelkiego rodzaju produkty związane z tematyką miłosną (upominki dla ukochanej osoby).

Znane marki utożsamiane z kolorem czerwonym: Coca-Cola, H&M, Colgate, Levi's, Eurobank.

Kolor pomarańczowy

Kolor pomarańczowy powstaje z połączenia czerwieni oraz koloru żółtego, a więc łączy w sobie cechy energii i radości. Utożsamiany jest z determinacją i fascynacją wśród ludzi młodych. Podkreśla on charakter rozrywkowy i kojarzy się z świetną zabawą. Stanowi on dobrą alternatywę dla koloru czerwonego, tworząc czytelny komunikat ostrzegawczy.

Kolory w marketingu a wpływ na odbiorcę

Warto pamiętać, że to jeden z najważniejszych kolorów wpływających na zwiększony apetyt – często pomarańcz wykorzystywany jest w reklamach produktów spożywczych oraz przy degustacji.

Znane marki utożsamiane z kolorem pomarańczowym: Orange, Allegro, CCC, Sonko.

Kolor żółty

Kolor żółty nieodłącznie kojarzy się ze słońcem, a więc z ciepłem, promiennością, radością i szczęściem. W marketingu barwa ta regularnie wykorzystywana jest przy promowaniu produktów dla dzieci i najmłodszych, a także różnego rodzaju usług turystycznych (wycieczki, wakacje).

Kolory w marketingu - ich wpływ na sprzedaż i reklamę

Określany również jako kolor luzu, z którym nie powinno się wiązać barw odpowiedzialnych za prestiż czy elegancję – wystarczy wspomnieć o popularności żółtych garniturów, aby zrozumieć dlaczego nie jest to najlepszy pomysł.

Znane marki utożsamiane z kolorem żółtym: IKEA, McDonald’s, Shell.

Kolor zielony

Kolor zielony utożsamiany jest ze spokojem i naturą. Wpatrywanie się kilka minut w zieleń potrafi uspokoić zdenerwowanie. Jest to barwa ściśle związana z bezpieczeństwem (kolory sygnalizacji świetlnej nie są przypadkowe), dlatego chętnie wykorzystywana jest w bankowości.

Jakie znaczenie mają kolory w marketingu?

W reklamie kolor zielony często używany jest również przez firmy z branży medycznej, spożywczej oraz wszelkiej działalności związanej z bezpieczeństwem człowieka.

Znane marki utożsamiane z kolorem zielonym: Bank Zachodni WBK, Compensa, Starbucks Coffee, Sony Ericsson, BP.

Kolor niebieski

Niebo i woda to pierwsze, co kojarzy się z kolorem niebieskim. Stabilizacja, mądrość, prawda to główne elementy utożsamiane z tą barwą. To właśnie kolor niebieski wykorzystywany jest przez firmy, którym zależy na zdobyciu zaufania klientów i które zajmują się dbaniem o ich bezpieczeństwo.

Kolory w marketingu a odbiór klienta 

Niebieski to bardzo bezpieczny odcień, z tego względu, że jest lubiany zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. Jest to uniwersalny kolor, który możemy wykorzystać w różnorodnych branżach. W większości przypadków budzi on podobne skojarzenia co zieleń i jest chętnie wykorzystywany przez firmy.

Znane marki utożsamiane z kolorem niebieskim: Danone, woda Żywiec, Nokia, Adidas.

Kolor czarny

Kolor czarny kojarzony jest z elegancją, przywództwem, tajemniczością i ekskluzywnością. Jest to związane między innymi z faktem, że kolor czarny najczęściej zakładamy na siebie w ważnych momentach naszego życia, takich jak egzaminy czy ważne uroczystości. Jego zaletą jest fakt, że pasuje praktycznie do każdego rodzaju działalności, gdyż może wejść w korelację z innymi barwami bez obaw o utratę zaufania do marki. Nierzadko kolor ten jest używany przez korporacje i duże przedsiębiorstwa charakteryzujące się prestiżem i wysokim standardem.

Jak kolory w marketingu wpływają na reklamę? 

Znane marki utożsamiane z kolorem czarnym: Sony, Puma, Electronic Arts.

Kolory w marketingu - podsumowanie

Zaprezentowana charakterystyka nie musi być regułą sukcesu, co pokazują przykładowe marki. Trzeba jednak podkreślić, że przez kolejne lata rozwoju i wzmacniania udziałów na rynku, w wielu firmach zmieniały się nie tylko logotypy, lecz właśnie barwy. Niektóre z nich – Sony, Puma, Nokia – stosują kilka kolorów, w zależności od promowanych w określonym czasie produktów. Powyższe wskazówki powinny pomóc przede wszystkim początkującym przedsiębiorcom, którzy wahają się nad wyborem odpowiedniej barwy dla rozwijającej się firmy.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów