Bon towarowy - definicja
Bon towarowy, definiowany w słowniku języka polskiego jako dowód uprawniający jego posiadacza do otrzymania w określonym terminie pewnych produktów, sum pieniędzy bądź możliwości skorzystania z konkretnych usług, nie posiada swojej definicji w ustawie o podatku od towarów i usług, co budzi spore wątpliwości w zakresie tego, czy fakt przekazania bonu towarowego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też nie.
Ustawa o VAT określa w art. 5 ust. 1 pkt.1, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Art. 7 ust. 1 tej samej ustawy definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel, gdzie zgodnie z art. 2 ustawy o VAT, przez towar należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Świadczenie usług natomiast, to wedle art. 8 ust.1 każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Bon nie jest towarem
Tak więc, bon towarowy nie jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż nie jest rzeczą, a dowodem uprawniającym do wyboru pewnych określonych towarów i jednocześnie nie jest świadczeniem usług, gdyż sam fakt przekazania bonu towarowego uprawniającego posiadacza do skorzystania w przyszłości z jakiejś usługi bądź świadczenia, nie może być traktowane jako wykonanie tego świadczenia.
Konsekwencje wydania bonu towarowego
Przekazanie przez pracodawcę bonów towarowych swoim pracownikom np. jako nagrody, premii czy choćby z okazji świąt, czy też kontrahentom w ramach współpracy, uprawniających ich do zakupu, w określonych sklepach bądź punktach usługowych, towarów lub usług, nie powoduje więc powstania żadnego obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT.
Dopiero jego zrealizowanie, czyli zapłata bonem, który w tym przypadku jest traktowany jako środek płatniczy, za wybrane towary bądź usługi spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie dostawy towarów i usług na rzecz kupującego.