Nabycie środka trwałego do firmy to spory wydatek - najczęściej do ewidencji trafia sprzęt o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok, którego wartość wynosi przynajmniej 3 500 zł. Nic dziwnego, że przedsiębiorcy chcą jak najlepiej zabezpieczyć posiadane przedmioty. Jednym ze sposobów jest przedłużona gwarancja na środek trwały. W związku z tym warto wiedzieć, jak rozliczyć przedłużenie gwarancji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W artykule przedstawiamy rozliczenie przedłużenia gwarancji środka trwałego.
Rozliczenie przedłużenia gwarancji środka trwałego a wartość początkowa
Zgodnie z art. 22g ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji, gdy środek trwały zostaje nabyty odpłatnie, za jego wartość początkową przyjmuje się cenę nabycia.
Ważne! Cena nabycia to kwota należna zbywcy m.in. powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. |
Do kosztów związanych z zakupem środka trwałego zalicza się koszty:
transportu,
załadunku i wyładunku,
ubezpieczenia w drodze,
montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych,
opłat notarialnych, skarbowych i innych,
odsetek i prowizji.
W związku z powyższym wydatki na przedłużenie gwarancji środka trwałego nie są zaliczane do kosztów bezpośrednio związanych z jego zakupem. Wydatek poniesiony na przedłużenie gwarancji jest związany z eksploatacją i używaniem komputera, który nie zwiększa wartości początkowej środka trwałego. Gwarancja zabezpiecza przedsiębiorcę, uprawniając go do nieodpłatnej naprawy środka trwałego będącego jej przedmiotem. W związku z tym przedłużenie gwarancji środka trwałego można zaliczyć do kosztów podatkowych. Natomiast wartości początkowej nie należy powiększać o ten wydatek.
Rozliczenie przedłużenia gwarancji środka trwałego w kosztach podatkowych
Jak zostało wspomniane wcześniej, przedłużenie gwarancji środka trwałego nie jest wydatkiem bezpośrednio związanym z transakcją zakupu, dlatego też wydatek ten nie będzie powiększał wartości początkowej środka trwałego bez względu na to, czy wykup przedłużenia gwarancji nastąpił przed wprowadzeniem go do środków trwałych, czy też w okresie późniejszym.
Taki wydatek jest księgowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 13 - pozostałe wydatki. W przypadku podatnika, który rozlicza się metodą kasową, wiążąca będzie data wystawienia dokumentu - w takim terminie należy ująć wydatek w kosztach. Przedsiębiorcy rozliczający się metodą memoriałową powinni natomiast zwrócić uwagę na fakt, że przedłużenie gwarancji środka trwałego najczęściej obejmuje okresy w różnych latach podatkowych. W takiej sytuacji konieczne będzie proporcjonalne podzielenie kosztu i przyporządkowanie go do konkretnych lat podatkowych.