Poradnik Przedsiębiorcy

Opis strony - description – jakie ma znaczenie dla Google?

Czy metaznacznik Description może wpływać na pozycję strony w wyszukiwarce Google? Odpowiedź brzmi nie. Czy mimo to warto zadbać o jego zoptymalizowanie? Tu dla odmiany odpowiedź jest twierdząca. Dlaczego właściwy opis strony jest taki ważny? O tym poniżej.

Nie tylko pozycja się liczy

Zacznijmy od wyjaśnienia tego, jaka jest rola znacznika description. Otóż to właśnie on odpowiada za opis strony i jej treść, jaka powinna pojawić się w wynikach wyszukiwania poniżej tytułu strony. „Powinna”, ponieważ nie zawsze pobierana jest ona bezpośrednio z tego elementu, o tym jednak za chwilę. Póki co skoncentrujmy się na tym, jakie są tego konsekwencje.

Wyobraźmy sobie, ze strona znajduje się na drugim miejscu, a ta z pierwszego jest znacznie efektywniej pozycjonowana i jej prześcignięcie w rankingu może zabrać sporo czasu. Umiejętne dostosowanie opisu może sprawić, że mimo niższej pozycji, strona mocniej przyciągnie uwagę internautów, mimo wszystko uzyskując wyższy współczynnik klikalności (CTR).

Czy Google może samo ustalić opis strony?

Tak – i często tak właśnie robi, częściowo lub całkowicie ignorując zawartość znacznika Description. To jeden z argumentów, jakie podnoszą osoby, które zaniedbują zawartość tego pola i nie poświęcając mu czasu.

To spory błąd. Co prawda Google niejednokrotnie modyfikuje opis strony pod kątem dopasowania do zapytania internauty (zwłaszcza gdy dotyczy ono bardziej rozbudowanej frazy obecnej na samej stronie), ale prawidłowo skonfigurowana zawartość opisu znacząco zwiększa prawdopodobieństwo, ze to właśnie on wyświetli się użytkownikom Google.

Co znaczy „prawidłowo skonfigurowany” opis?

Aby zmniejszyć liczbę problemów z poprawnym wyświetlaniem się opisu, warto zapamiętać o tym, aby dostosować go do konkretnej długości, liczonej w znakach i… w pikselach. Jeśli chodzi o tę pierwsza kwestię, najbezpieczniej przyjąć długość 155 znaków. Z kolei gdy mowa o tej drugiej, jest ona związana ze sposobem wyświetlania opisu i zmienną szerokością czcionek. Docelowo opis zawiera dwie linijki o maksymalnej długości 600 pikseli.

Warto przy tym zauważyć, że choć Google co jakiś czas eksperymentuje z modyfikowaniem tych wartości, należy zachować ostrożność przy masowej zmianie Description. Przykładowo jakiś czas temu testowane były opisy czterolinijkowe, jednak stosunkowo szybko Google wycofało się z tej zmiany.

Warto też pamiętać, że jeżeli opis strony zawiera daty, mogą one zostać dodane na początku opisu, co automatycznie zmniejsza dostępną przestrzeń 9w znakach i w pikselach) dla pozostałej części opisu.

Pole do popisu

Otwartą pozostaje kwestia, w jaki sposób za pomocą Description przyciągać uwagę potencjalnych klientów. Niektórzy robią to za pomocą wstawianych w opisie emoji (tu jednak należy zauważyć, iż Google dość swobodnie podchodzi do tego, czy w przypadku danej strony wyświetli tego typu elementy w opisie), inni uzupełniają opis strony o różnego rodzaju slogany, czy komunikaty zawierające liczby. Bez dwóch zdań stanowi to doskonałe pole do popisu dla copywriterów – zwłaszcza takich, którzy starają się nie tylko o stworzenie ciekawego hasła, lecz również o dopasowanie go do kontekstu, w jakim storna może się pojawić w wynikach wyszukiwania.