Poradnik Przedsiębiorcy

Copywriter - jakich błędów musi unikać w tworzeniu treści?

Poprawność językowa jest niezwykle ważna. Nie ma co do tego nawet najmniejszych wątpliwości. Przede wszystkim, co szczególnie warto podkreślić, prawidłowe używanie języka polskiego daje nam pewność, że odbiorca nas zrozumie. Chociaż wiele błędów dopuszczalnych jest w mowie, którą mimo wszystko niejednokrotnie niełatwo skontrolować, teksty powinny być dokładnie sprawdzone. Trudno traktować źródło poważnie, jeżeli występuje w nim wiele błędów językowych. Poza tym źle skonstruowane komunikaty mogą sprawić, że nawet najbardziej poważny artykuł okaże się zabawny. Osoba przekazująca informacje, czyli w tym przypadku copywriter, musi dobrze operować językiem polskim. Oczywiście w procesie publikacji biorą również udział korektorzy, którzy czuwają nad poprawnością, jednak także oni mogą opacznie zrozumieć źle skonstruowane zdanie. Jesteśmy tylko ludźmi i każdemu zdarzają się pomyłki, warto jednak nad nimi pracować i starać się doskonale władać ojczystym językiem.

Dobry copywriter pisze poprawnie po polsku

Czy copywriter musi pisać poprawnie? Oczywiście! Nie wystarczy jedynie lekkie pióro i duża wiedza. Najważniejsze są poprawne językowo komunikaty. Nawet teoretycznie najlepszy merytorycznie tekst może okazać się pozbawiony sensu, jeżeli zdania zostaną źle skonstruowane. Jeżeli tylko pojawia się jakaś wątpliwość, sprawdzajmy ją. W internecie udostępnione są np. słowniki wydawnictwa PWN, którym zdecydowanie można zaufać. Wiele wątpliwości rozwiewa również ich poradnia językowa. Poza tym warto odwiedzać także stronę internetową Rady Języka Polskiego czy Wielki Słownik Języka Polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN.

Poprawność językowa sprawi, że poziom tekstu wzrośnie. Z pewnością będzie też traktowany poważniej, jako rzetelne źródło. To nieprawda, że znajomość języka polskiego jest potrzebna tylko tzw. gramatycznym nazistom, szukającym nawet najmniejszych błędów w internecie i piętnującym je bez litości. Nie warto szufladkować i przesadzać. Jeżeli ktoś nie postawił przecinka, nie jest to jeszcze powód, żeby go obrażać, ale delikatne i kulturalne zwrócenie uwagi na pewno nie zaszkodzi.

Copywriter uczy się na błędach

Jeżeli teksty przechodzą korektę, warto sprawdzić, jakie błędy popełniliśmy i czego powinniśmy się wystrzegać przy tworzeniu kolejnych. Nie odbierajmy sugestii i poprawek jako ataku, ale jako lekcję na przyszłość. Zazwyczaj, kiedy ktoś zwróci nam uwagę, łatwiej nam zapamiętać, co zrobiliśmy źle.

Oferta sprzedażowa, w której opisy produktów zawierają błędy ortograficzne lub interpunkcyjne, może po prostu odstraszyć klientów. Czy możemy liczyć na profesjonalną obsługę, jeżeli opis jest źle napisany? Trudno zaufać komuś, kto nie przykłada się do treści na swojej stronie internetowej. Wpis i firma nie zostaną potraktowane poważnie i mogą stać się gwiazdą prześmiewczych stron na portalach społecznościowych, w których internauci wyłapują tego rodzaju wpadki. Z pewnością nie jest to dobra reklama.

Poza tym warto pamiętać, że to, co jest dla nas oczywiste, nie zawsze musi takie być dla odbiorcy. Możemy być przekonani, że poprawność językowa nie ma znaczenia, dopóki – przez niezrozumiały komunikat – klienci nie zaczną dopytywać o rzeczy, które powinny być jasne. Wielu pytań można uniknąć, jeśli tylko wynajęty copywriter nie popełnia błędów.

Jak pisać, aby zainteresować swoją grupę odbiorców?

Poprawność językowa to jedno, natomiast zainteresowanie odbiorcy to drugi równie ważny aspekt w pracy copywritera. Dobre copy powinno zdobyć nie tylko zainteresowanie klienta, lecz także przekładać się bezpośrednio na wzrost konwersji, czyli np. zakup danego produktu lub usług. Pamiętajmy, że standardowe formy, przykładowo: “Lider na rynku usług budowlanych” czy “Najlepsze gadżety promocyjne dla firm”, już na większości konsumentów po prostu nie robią wrażenia. Są one zbyt ogólne i nie podają konkretnych dowodów, dlaczego jest to najlepsze. Skąd potencjalny klient, który zapozna się z tym hasłem, ma wiedzieć, że jest to rzeczywiście najodpowiedniejsza dla niego opcja? Jak to udowodnić? Są to podstawowe pytania, których odpowiedzi będą kluczowe dla zainteresowania klienta.

Najczęściej popełniane błędy przez copywriterów!

  • Brak konkretów!

Tak zwane puste słowa, tak chętnie wykorzystywane przez wiele firm na swoich stronach. Zwroty:

    • Gwarantujemy miła obsługę,
    • Produkty dostosowane do Twoich potrzeb,
    • Usługi świadczone na najwyższym poziomie,

nie znaczą nic. Są to tylko pospolite wyrażenia, które standardowy odbiorca już pomija w codziennym odbiorze treści reklamowych.

  • SEO najważniejsze, a klient jakoś sobie poradzi

Teksty zgodne z zasadami SEO są ważne, ale nie ważniejsze od samego czytelnika. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać przede wszystkim o jego wygodę. Sztucznie nasycony frazami kluczowymi i nienaturalnymi nagłówkami tekst staje się niezrozumiały dla przeciętnego odbiorcy. Po co więc  ma się męczyć na twojej stronie, skoro u konkurencji jest łatwiej i przyjemniej znaleźć i czytać podobne informacje? Nie pisz pod Google’a, ale dla Twojego klienta.

  • Wyolbrzymianie wszystkiego do NAJ!

Najwygodniejsze buty! Najtańszy program! Najskuteczniejsze ćwiczenia!

Używanie najwyższego stopnia przymiotnika powoduje, że taka firma raczej traci zaufanie klientów, niż je zyskuje. W jaki sposób udowodnisz klientowi, że to rozwiązanie lub produkt są rzeczywiście NAJ? To raczej trudne, a poza tym nie warto używać tego rodzaju ogólników, które są pustymi słowami utrudniającymi odbiorcy odczytanie rzeczywistego przekazu.

  • Zbyt trudne słowa i skomplikowana treść

Wyszukane słowa nie pomogą, jeśli będą one niezrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. Oczywiście jeśli piszemy teksty dla określonej branży (grupy docelowej), stosujemy pewne wypracowane specjalistyczne słownictwo. Warto jednak pamiętać, żeby nie przesadzić zbytnio z nasyceniem tekstu różnymi trudnymi słowami i sformułowaniami, ponieważ będzie się to po prostu niełatwo czytało.

Copywriter, czyli doskonały badacz!

Bardzo dużo mówi się aktualnie o potędze content marketingu. Warto więc stawiać na jakość, a nie ilość. Dobre, atrakcyjne treści muszą być po pierwsze poprawne językowo, a pod drugie powinny być idealnie dopracowane pod względem przekazu. Twarde fakty na temat produktu lub usługi obrane w opowieść napisaną przystępnym, zrozumiałym, poprawnym i ciekawym językiem są najlepszym, co copywriter może zrobić dla marki.