Dysk w chmurze to wygodne rozwiązanie, które umożliwia dostęp do dokumentów w niemal każdym miejscu i z każdego urządzenia. O tym, które z nich są najlepsze, decyduje nie tylko pojemność i darmowy dostęp, lecz także szereg innych cech.
Chmura to model składowania danych, w którym przechowywane są one na serwerach, a fizyczne otoczenie jest zazwyczaj własnością lub jest zarządzane przez firmę hostingową. Dostawcy chmury są odpowiedzialni za utrzymanie i chronienie danych dostępnych na oferowanych przez nich serwerach. Składowanie w chmurze może odbywać się za pośrednictwem usługi dostępnej na komputerze lub specjalnej aplikacji.
Dysk w chmurze - zalety
Własny dysk w chmurze posiada wiele zalet, które odkrywają przede wszystkim właściciele i pracownicy dużych przedsiębiorstw. Korzyści z tej usługi są następujące:
-
Opłata wyłącznie za przestrzeń, która jest rzeczywiście wykorzystywana przez firmy.
-
Zmniejszenie rachunków za energię elektryczną jest widoczne w firmach, które zdecydowały się na przechowywanie swoich dokumentów na dysku w chmurze. Oszczędność polega na ograniczeniu sprzętu, który jest niezbędny w tradycyjnym obiegu dokumentów.
-
Firmy mogą zdecydować, czy wygodniejsze jest dla nich przechowywanie dokumentów wewnątrz firmy, czy na zewnątrz albo poprzez usługę łączącą obydwa sposoby. Również tutaj znaczną korzyścią jest możliwość ograniczenia kosztów.
-
Dysk w chmurze jest powiązany z architekturą systemu działającego w firmie, dlatego przystosowanie do przechowywania dokumentów w chmurze nie generuje dodatkowych kosztów.
-
Chmura to niemal natychmiastowy dostęp do wszelkiego rodzaju dokumentacji oraz aplikacji za pośrednictwem łącza internetowego.
-
Dysk w chmurze to doskonały sposób na przechowywanie kopii zapasowych w przypadku, kiedy następuje awaria i dane z serwera znikają.
Coraz większa popularność chmury
Ze względu na szerokie zastosowanie i możliwość obniżenia kosztów związanych z archiwizowaniem dokumentów pojemny dysk w chmurze wydaje się doskonałym rozwiązaniem dla właścicieli firm. Jak wskazują dane uzyskane przez dom badawczy Gartner, na całym świecie już ponad 86% przedsiębiorstw korzysta z tej usługi. Jednocześnie przewiduje się, że w 2016 roku niemal 35% wszystkich danych będzie przechowywanych właśnie na dysku w chmurze.
Powodem takiego zainteresowania przedsiębiorców jest przede wszystkim możliwość zaoszczędzenia znacznych kwot, ale także fakt, że dokumenty dostępne są dla wszystkich pracowników niemal z każdego miejsca, w którym jest dostęp do internetu.
Dysk w chmurze - jak wybrać pojemność?
W zależności od liczby dokumentów, które będzie zawierać dysk w chmurze, należy wybrać jego odpowiednią pojemność. Szacuje się, że jeżeli będzie to dokumentacja przedsiębiorstwa, która rzadko się zmienia, a dostęp dla wszystkich ma być możliwy z jednego miejsca, dogodną pojemnością jest 10 GB. Oczywiście w miarę przybywania plików będzie można rozszerzyć ilość miejsca do przechowywania, nawet do 100 GB. Przy oszacowywaniu pojemności dysku ważny jest rodzaj składowanych plików. Powyższe szacunki dotyczyły dokumentów, jeżeli natomiast planuje się gromadzenie na dysku plików multimedialnych, potrzeba wtedy znacznie więcej miejsca. Dostawcy kont dla firm oferują zazwyczaj dostęp do dokumentów w chmurze od razu dla kilku osób. Z tego też powodu często spotykaną pojemnością oferowaną właścicielom przedsiębiorstw jest 1 TB.
Jak wybrać dysk w chmurze?
Decydując się na dysk w chmurze, powinno się zwrócić uwagę na trzy najważniejsze elementy, które świadczą o tym, czy usługa jest przydatna i opłacalna. Są to: omawiana już wcześniej pojemność początkowa, system płatności oraz bezpieczeństwo.
W przypadku systemu płatności bardzo ważne jest rozpoznanie waluty, w jakiej będziemy jej dokonywać oraz częstotliwość pobierania opłat. Najczęściej dostępnymi opcjami są: złotówki, dolary lub euro. Jeżeli chodzi o częstotliwość, płatności mogą być naliczane zarówno rocznie, jak i miesięcznie. Dlatego w tym przypadku warto zastanowić się, która opcja i jaka waluta są dla nas najwygodniejsze. Kwestią, która narzuca wybranie odpowiedniej waluty, jest jednak możliwość wystawienia faktury i odliczenia podatku VAT. Będzie to możliwe raczej tylko przy skorzystaniu z polskich dostawców chmury (e24cloud, Ergonet, InfoCloud24). W przypadku takich firm jak Dropbox, Sugarsync czy Wuala faktura będzie przypominała tę, którą otrzymuje się chociażby za reklamę w Google (bez podatku).
Warto pamiętać, że płatne dyski w chmurze są o wiele korzystniejsze, ponieważ można używać wielu dodatków, nie tylko umożliwiających sprawniejsze dokupienie miejsca na przechowywanie danych, lecz także zwiększających bezpieczeństwo dokumentów.
Jakie dyski brać pod uwagę?
Jednym z najczęściej rozpatrywanych dysków w chmurze jest ten oferowany przez Google. Google Drive, zintegrowany z pocztą Gmail, stanowi jedno z najlepszych rozwiązań, ponieważ oferuje możliwość integracji z narzędziami udostępnianymi przez Google oraz systemami zewnętrznymi. Charakteryzuje się dosyć dużą darmową pojemnością – 15 GB. Zaletą jest to, że Google Drive to multiplatforma, dzięki czemu możliwy jest dostęp do dokumentów z wielu urządzeń lub poprzez przeglądarkę.
Pozytywne opinie zbiera również OneDrive należący do firmy Microsoft, który oferuje za darmo pojemność startową 15 GB oraz niskie opłaty za abonament (np. 8 zł miesięcznie za 100GB przestrzeni na dysku) i możliwość dostępu z niemal każdego systemu operacyjnego.
Godne uwagi są również dwa inne dyski w chmurze: Amazon Cloud Drive oraz Dropbox. Polscy użytkownicy mogą skorzystać także z nowej usługi oferowanej przez firmę Manta, która uruchomiła na bazie Oktawave Cloud Storage swój dysk Mantabox. Ze względu na wysoki poziom bezpieczeństwa przechowywanych danych warto wziąć pod uwagę Wuala.com – jedną z jej podstawowych zalet jest szyfrowanie przechowywanych danych.