Internet umożliwia szybkie pokonywanie bardzo długiej drogi od sprzedawcy do klienta. Wystarczy kilka kliknięć, żeby nie tylko poznać daną markę, ale również dokonać zakupu. Nośnikiem takich informacji w Internecie są bez wątpienia media społecznościowe, a ich niedościgniętym dotąd pionierem jest Facebook. Najważniejsze jest być tam, gdzie nasi klienci. A gdzie jest ich najwięcej? Oczywiście na portalach internetowych takich,jak Facebook - w wirtualnym świecie, zrzeszającym ponad miliard internautów z całego świata.
Zakładając e-sklep wstępujesz jednocześnie do wirtualnego świata, w którym powinieneś się umiejętnie poruszać, aby nie zostać zapomnianym i się po drodze nie zgubić. Musisz więc działać na wielu płaszczyznach, aby nie odstawać od innych przedsiębiorców, którzy są obecni i aktywni na wielu portalach społecznościowych.
Facebook daje wiele możliwości, a głównym jest bez wątpienia kontakt z innymi ludźmi. Branża handlowa opiera się na dialogu międzyludzkim, ponieważ to właśnie przez opinie naszych konsumentów poznajemy ich potrzeby i zainteresowania. Twoim podstawowym zadaniem, jako przedsiębiorcy jest więc założenie strony na Facebooku. Fachowo określa się tego typu stronę fanpage'm.
Facebook ciągle niepokonany
Według wszelkich badań i statystyk to właśnie ten portal społecznościowy jest najczęściej wykorzystywany przez e-sklepy w celu promowania swojej marki. To tylko potwierdza jego potencjał i nieskończenie wiele możliwości, które umożliwiają firmom osiągnięcie sukcesu.
Powyższy diagram pokazuje, że Facebook zdecydowanie góruje nad innymi portalami społecznościowymi. Na drugim miejscu, jako godny przeciwnik uplasowało się Google+. Warto zwrócić szczególną uwagę na branżę modową, która w ostatnim czasie zaczęła nas otaczać ze wszystkich stron, a w mediach przede wszystkim. Facebook jest miejscem, gdzie internauci kreują swój wizerunek, a branża odzieżowa bardzo sprytnie i skutecznie to wykorzystuje, promując swoją ofertę właśnie wśród tej społeczności.
Skoro konkurencja jest tak duża, jak wykorzystać w pełni potencjał tego portalu społecznościowego i wzbić się na wyżyny?
- Postaw na komunikację z klientem: nie zamykaj się na bezpośrednią rozmowę z internautami. Daj im również możliwość wykazania się i wypowiedzenia własnego zdania. Zadawaj pytania, twórz konferencje, przeprowadzaj sondaże i ankiety. Dowiedz się więcej o potrzebach swoich konsumentów. Pokazuj efekty działań, które wspólnie zrealizowaliście. Kieruj się ich pomysłami i pozwól im razem z Tobą tworzyć Twoją firmę. Dzięki ich opinii możesz doskonalić swoją ofertę, która jest przecież skierowana do nich. Oni najlepiej wiedzą, czego potrzebują.
- Odpowiednia treść: musisz wiedzieć, o czym pisać na swoim fanpage'u i jakie treści umieszczać. Nie mogą być to nieprzemyślane komentarze, które nie są związane z Twoją działalnością internetową. Skrupulatnie i w miarę regularnie umieszczaj na tablicy wpisy dotyczące Twojego sklepu i oferty. Dużym zainteresowaniem cieszą się treści, które nawiązują do Twojej branży sprzedażowej, ale nie są związane z Twoimi produktami. Jeżeli prowadzisz sklep z kosmetykami, możesz publikować porady, dotyczące dbania o zdrowy wygląd oraz dopasowaniu odpowiednich kosmetyków do różnych rodzajów skóry. Takimi informacjami zachęcisz i zainteresujesz odbiorców do częstszego obserwowania Twojego profilu.
- Coś za coś: świat jest tak skonstruowany, że nie ma w nim nic za darmo. Twojego fanpage'a będzie odwiedzać więcej osób, jeżeli coś im zaoferujesz. Mogą być to zniżki, bonusy oraz promocje, a także konkursy z nagrodami. Jest to doskonała reklama Twojej firmy, tym bardziej, że nie bezpośrednio, ale przy pomocy odpowiednich narzędzi oferujesz odbiorcom swoje produkty. Klient będzie śledził Twój profil w oczekiwaniu na promocje i nowe oferty specjalne. Ty zyskasz popularność i więcej łapek w górę, a klient zniżki i nagrody. Sprawiedliwa transakcja.
- Informacje o firmie: Twoi klienci powinni być nie tylko na bieżąco z ofertą z Twojego sklepu, ale również z tym, co dzieje się w obrębie Twojej firmy. Pozwalasz im w ten sposób zagłębić się w tajniki prowadzenia i działania Twojego biznesu. Wzbudzasz wśród nich zaufanie i zaspokajasz ich ciekawość.
- Zachęcaj do kliknięcia: nie musisz za każdym razem pisać na swoim fanpage’u długich poematów, które nie zawsze są chętnie czytane przez odbiorców. Postaw również na mocne uderzenie: krótko, zwięźle i konkretnie. Czasem wystarczy jedno zdanie np. dotyczące nowej kolekcji lub wyprzedaży, aby internauci kliknęli na link Twojego sklepu.
- Wzbogacaj treści o grafikę: wszyscy zgodnie przyznają, że bardziej przyciąga wzrok to, co jest kolorowe i zawiera obrazek lub zdjęcie. Musimy zakładać, że na Facebook jest odwiedzany nie tylko przez ludzi, którzy mają mnóstwo wolnego czasu i czytają każdy post opublikowany na tablicy. Czasami w ferworze pracy czy nauki zaglądamy tam tylko po to, aby wzrokiem prześledzić co nowego się dzisiaj wydarzyło. Zagłębiamy się tylko w takie treści, które nas czymś zainteresują i przyciągną nasz wzrok. Staraj się każdy post uzupełniać o zdjęcie, kolarz, animację czy oryginalny obrazek. To pomoże Ci na dłużej zatrzymać uwagę internautów.
Liczy się przede wszystkim oryginalność i pomysłowość. Jeżeli będziesz umiał zainteresować odbiorcę swoimi treściami publikowanymi na Facebooku to z pewnością skorzysta on z Twojej oferty sklepu. Musisz być również konsekwentny w swoich działaniach, nie możesz zaniedbywać publikacji wpisów i musisz starać się to robić często i regularnie. Nie zaniedbuj swoich potencjalnych klientów. Im częściej będziesz się im pokazywać, tym na dłużej Cię zapamiętają.
Facebook i sklep internetowy
Istnieje również możliwość zintegrowania Twojego e-sklepu z kontem na Facebooku. W ten sposób dokonujesz sprzedaży wewnątrz serwisu, w miejscu, które gromadzi ponad miliard internautów. Cała procedura sprzedaży i obsługa klienta prowadzona jest przez Facebook. Ważne jest również to, że oferta w Twoim sklepie internetowym i na portalu społecznościowym jest taka sama, co pozwala Ci zaoszczędzić czas. Jeżeli posiadasz już fanpage, zintegrowanie Twojego e-sklepu z portalem będzie bardzo proste. Jest to możliwe dzięki aplikacji IAI-Shop.com. Korzystając z tej możliwości nic nie tracisz, a bardzo dużo zyskujesz. Przede wszystkim łączysz sprzedaż z bezpośrednią relacją z klientem. Jak już wiesz jest to bardzo ważne i pozwala pozyskać większe grono klientów w oparciu o budowanie zaufania. Drugą istotną kwestią jest marketing szeptany. Klient klika „lubię to”, a nawet poleca dany produkt swoim znajomym. W ten sposób szybciej zaistniejesz wśród internautów, a Twoja oferta trafi do szerszego grona odbiorców. Równie istotne jest to, że integracja e-sklepu z kontem na Facebooku jest stosunkowo nową formą sprzedaży i jeszcze bardzo wielu przedsiębiorców o niej nie wie. Ty pokażesz, że jesteś nowoczesny i podążasz za najnowszą technologią. Wyprzedzisz konkurencję w wyścigu po klienta.
Facebook - jedna funkcja, wiele możliwości
Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego przez Facebooka otrzymujesz bardzo wiele ciekawych możliwości:
dostarczanie klientom zniżek, kuponów i rabatów,
możliwość zapłaty za zakupy w ratach,
tworzenie programów lojalnościowych,
funkcje umożliwiające rozpowszechnianie Twoich produktów np.: polecanie znajomych czy publikowanie,
ciekawa szata graficzna, którą możesz indywidualnie wybrać w zależności od własnych upodobań,
strona w 3 wersjach językowych: polskim, angielskim i niemieckim
Facebook to portal społecznościowy, który z roku na rok się rozwija. Wzbogaca swoją stronę o nowe zastosowania, narzędzia i możliwości. Z portalu, który miał za zadanie umożliwiać komunikację na odległość powstała strona, która ogrywa pierwszorzędną rolę w branży reklamowej i marketingowej. To dzięki temu kanałowi docieramy do największej liczby konsumentów i otwieramy się na naszych klientów. To właśnie w tym miejscu poznajemy się z naszymi internautami, aby potem móc im dostarczyć to, czego naprawdę potrzebują. Mając fanpage na Facebooku masz władzę w rękach.