0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

HUB paragonowy - jak działa i jak z niego korzystać?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

E-paragony są jedną z kluczowych zmian wprowadzonych z wejściem w życie kas fiskalnych online. Jeszcze do tej pory nie było ogólnodostępnego rozwiązania, które umożliwiłoby przesyłanie i odbieranie paragonów w formie elektronicznej. Ministerstwo Finansów wyszło jednak naprzeciw podatnikom, udostępniając HUB paragonowy. W artykule omówimy, czym jest HUB paragonowy, za co jest odpowiedzialny oraz w jaki sposób on działa.

Czym jest HUB paragonowy?

HUB paragonowy to ogólnodostępny system teleinformatyczny, który przechowuje e-paragony wystawiane przez sprzedawców. Poprzez platformę nabywcy mogą pobierać e-paragony z HUB-u paragonowego. Może nim być aplikacja e-Paragony.

Do zadań HUB-u paragonowego należy: 

  • anonimowe powiązanie klienta z wystawionymi przez kasę paragonami, które dotyczą sprzedaży na jego rzecz;
  • odbieranie e-paragonów wystawionych przez kasy rejestrujące;
  • przekazanie e-paragonu do klienta.

Głównym celem wprowadzenia platformy jest możliwość otrzymania e-paragonu przez kupującego. Nabywca, aby otrzymać paragon w postaci elektronicznej na smartfona lub inne dowolne przenośne urządzenie mobilne, nie musi podawać żadnych danych osobowych. Wystarczy pobranie rządowej aplikacji i wygenerowanie unikalnego identyfikatora. Jest on generowany automatycznie i nie wymaga podawania żadnych danych, nawet numeru telefonu.

Jak działa HUB paragonowy?

Aby nabywca mógł otrzymać paragon w formie elektronicznej, niezbędne w tym zakresie będzie posiadanie przez niego aplikacji e-Paragony.

Aby otrzymać e-paragon, kupujący musi pobrać i zainstalować na swoim smartfonie lub innym przenośnym urządzeniu mobilnym aplikację e-Paragony. Łączy się ona z systemem dystrybucji e-paragonów, aby pobrać wygenerowany, unikalny identyfikator. Jest on generowany automatycznie i nie wymaga podawania żadnych danych.

Następnie w momencie, kiedy kupujący robi zakupy, prosi sprzedawcę o paragon elektroniczny. W tym celu kupujący przekazuje identyfikator kasjerowi w postaci kodu paskowego. Sprzedawca skanuje identyfikator kupującego czytnikiem, a kasa rejestrująca wysyła paragon do systemu dystrybucji. W ciągu kilku sekund kupujący może pobrać paragon z aplikacji e-Paragony.

Warto mieć na uwadze, że kupujący może pobrać e-paragon w ciągu 30 dni od daty zakupu.

Ponadto, co ważne, w każdym sklepie, w którym kupujący dokonuje zakupów, proces uzyskania e-paragonu przebiega tak samo.

Jakie korzyści niesie HUB paragonowy?

HUB paragonowy niesie ze sobą szereg korzyści, zarówno dla konsumentów, jak i dla przedsiębiorców.

Wśród korzyści dla nabywców możemy wyróżnić:

  • wygodę – e-paragony można pobierać i przechowywać w smartfonie lub innym urządzeniu mobilnym;
  • bezpieczeństwo – e-paragony są szyfrowane, aby zapewnić ich bezpieczeństwo;
  • możliwość weryfikacji autentyczności – niektóre firmy oferują weryfikację e-paragonów za pomocą kodu QR lub PIN.

Z kolei sprzedawcy HUB paragonowy daje:

  • ułatwienie obsługi e-paragonów – HUB paragonowy pozwala sprzedawcom łatwo udostępniać e-paragony nabywcom;
  • możliwość śledzenia historii sprzedaży – HUB paragonowy umożliwia sprzedawcom śledzenie historii sprzedaży i generowanie raportów.

Czy sprzedawca ma obowiązek wydać e-paragon nabywcy?

Paragon fiskalny w postaci elektronicznej (e-paragon) to dokument wystawiany przez kasę fiskalną online w postaci elektronicznej (w tym na wirtualnej kasie online), który zawiera takie same dane jak paragon fiskalny w postaci papierowej. Dane, jakie powinien zawierać paragon, omawia § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
  2. numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
  3. numer kolejny wydruku;
  4. datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
  5. oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
  6. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi;
  8. ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
  9. wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;
  10. wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;
  11. wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;
  12. łączną wysokość podatku;
  13. łączną wartość sprzedaży brutto;
  14. oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;
  15. kolejny numer paragonu fiskalnego;
  16. numer kasy i oznaczenie kasjera – przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
  17. numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy – na żądanie nabywcy;
  18. logo fiskalne i numer unikatowy.

Od 1 stycznia 2023 roku w sprzedaży dostępne są wyłącznie kasy fiskalne online. Oznacza to, że każdy przedsiębiorca, który instaluje kasę fiskalną, będzie posiadał kasę online. Wszyscy sprzedawcy, którzy obecnie posiadają kasy fiskalne online, są więc zobowiązani do wystawiania e-paragonów za zgodą nabywcy.

Warto mieć na uwadze, że przedsiębiorcy mogą korzystać z kas innego typu do końca ich eksploatacji, której zakończenie ma miejsce wraz z utratą pamięci kasy.

W zakresie obowiązku wystawienia i wydania paragonu, zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnik wystawia i wydaje nabywcy paragon:

  • w postaci papierowej lub
  • za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych. Jeśli jednak nabywca nie wyrazi zgody, wówczas paragon należy wydać w postaci papierowej.

Integracja eparagony.pl w systemie wFirma.pl

System wFirma.pl umożliwia wystawienie e-paragonu za pomocą integracji z platformą eparagony.pl. Dzięki niej użytkownicy mogą generować e-paragony bezpośrednio z systemu i przesyłać je w formie elektronicznej mailem do nabywcy.

Aby móc zintegrować się z eparagony.pl, niezbędne jest aktywowanie usługi eparagony.pl.

Aktywowanie usługi eparagony.pl krok po kroku omawia artykuł pomocy: Jak aktywować usługę na platformie eparagony.pl?

Po aktywacji usługi eparagony.pl w celu integracji należy przejść do USTAWIENIA » INTEGRACJE » EPARAGONY » WŁĄCZ INTEGRACJĘ Z EPARAGONY.PL.

Hub paragonowy w systemie wFirma.pl

Poznaj szczegóły oraz postępowanie w zakresie integracji z eparagony.pl, czytając artykuł pomocy: Integracja eparagony.pl w systemie wFirma.pl – konfiguracja

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów