Łatwość wejścia w świat blogowania powoduje, że na tego typu działalność wciąż decyduje się wiele osób. Jeśli jest to coś, co nas interesuje lub coś, w czym chcielibyśmy spróbować swoich sił, bez wątpienia warto podjąć się tworzenia artykułów. Nawet jeśli nie dotrzemy do milionów czytelników i nie osiągniemy spektakularnego sukcesu finansowego, blogowanie może stać się dla nas ważną częścią życia i być czymś na wzór wirtualnego pamiętnika/notatnika. Prowadzenie bloga jest idealną formą dotarcia do odbiorców, którzy podzielają nasze zainteresowania oraz opinie. Kiedy warto zainteresować się prowadzeniem bloga?
Motywy prowadzenia bloga
Chęć dzielenia się swoją pasją
Tworzenie bloga to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu, szansa na zarobek, a także możliwość promocji marki lub budowania wizerunku eksperta. Pisanie o rzeczach, które nas pasjonują, jest przyjemnością samą w sobie. Pozwala na poszerzenie wiedzy i przekazanie jej innym osobom o podobnych zainteresowaniach. Dobrze prowadzony blog może stać się platformą, która skupia pasjonatów lub specjalistów w danej dziedzinie.
Promowanie marki osobistej lub firmowej
Jeśli prowadzimy firmę lub nawet jednoosobową działalność gospodarczą, blog możemy potraktować jako formę promocji. Publikacja treści, których szukają potencjalni klienci, pomoże w ich pozyskaniu. Prowadzenie bloga to element content marketingu, czyli działań promocyjnych mających na celu zdobywanie klientów poprzez dostarczanie im wartościowych treści. Dzięki tego typu działaniom zyskujemy też pozytywny wizerunek. - Udostępniając materiały, które dają odbiorcom przydatną wiedzę, sprawiamy, że użytkownicy będą chętniej odwiedzać stronę. W przypadku gdy możemy nazwać się specjalistami w danej dziedzinie, prowadzenie bloga będzie przydatne w budowaniu wizerunku marki. Wartościowe merytorycznie teksty mogą być nawet komentowane i udostępniane przez innych ekspertów oraz dziennikarzy.
Poza tym prowadzenie bloga na stronie firmowej wpływa też pozytywnie na pozycję strony na liście wyników wyszukiwarek internetowych (SEO).
- Regularne publikowanie wpisów to dowód, że strona jest na bieżąco aktualizowana
- W publikacjach możemy umieszczać frazy kluczowe, które są wyszukiwane przez potencjalnych klientów.
Chęć zarabiania w sieci
Popularne blogi przyciągają reklamodawców. Nie chodzi tu tylko o największych twórców z milionami czytelników. W przypadku niszowych blogów nawet nieduże zasięgi mogą przełożyć się na realne pieniądze. Reklamodawcy, którzy chcą dotrzeć do bardzo sprecyzowanej grupy odbiorców, często proponują blogerom publikację wpisów sponsorowanych. Innym sposobem na zmonetyzowanie bloga jest umieszczenie na nim reklam. Do platform wykorzystywanych w tym celu zaliczmy m.in. Google AdSense.
Jak tworzyć dobre wpisy blogowe?
Zakładając, że prowadząc blog, chcemy przynieść nim zysk zarówno dla siebie, jak i odbiorców warto sugerować się poniższymi wskazówkami.
Określenie celu
Zastanówmy się, co chcemy osiągnąć publikując post. - Wyrazić swoją opinię? Przekonać czytelnika do skorzystania z naszych usług? Poinformować go o jakimś zjawisku? Ustalenie celu sprawi, że nasze działania będą skuteczne.
Prostota
Jeśli nasze artykuły nie będą napisane przystępnie, znacznie zawęzimy grupę zainteresowaną materiałem. Musimy zainteresować adresata. Nie powinniśmy zniechęcać go złożonymi zdaniami i trudnym językiem - chyba że wiąże się to naszą profesją i omawianym tematem.
Ciekawe treści
Czytelnicy nie chcą po raz setny czytać tego samego…a przynajmniej nie w momencie, gdy jest to napisane w ten sam sposób jak wszędzie. Aby tworzyć angażujące treści, powinniśmy dobrze poznać dziedzinę, w której się poruszamy. Pomocne w tym może okazać się:
- Dołączenie do grup tematycznych
- Udział w spotkaniach i szkoleniach branżowych
- Przeglądanie forów
- Obserwowanie bieżących i nadchodzących trendów
To powinno zdecydowanie pomóc w stworzeniu listy zagadnień i konkretnych tematów ważnych dla odbiorców.
Jak prowadzić bloga?
Aby rozwijać blog powinniśmy uzbroić się w cierpliwość. Przebicie się w gąszczu treści wymaga systematyczności i konsekwencji. Jeśli tematyka bloga naprawdę nas interesuje, praca nad tekstami będzie sprawiać przyjemność i dodatkowo nas rozwijać. Wystarczy, że dobrze zorganizujemy swoją pracę. Najlepiej, jeśli treści będą publikowane w mniej więcej równych odstępach czasowych. Jak często? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od stopnia skomplikowania artykułów, ich długości i czasu, jaki możemy poświęcić na ich tworzenie. Niektórzy uważają, że wpisy powinny pojawiać się przynajmniej 3 razy w tygodniu, inni z kolei mówią, że wystarczy jedna publikacja. Ważniejsza od ilości jest jednak jakość.
Warto postarać się przygotować plan publikacji, a nawet pisać z wyprzedzeniem, żeby w razie jakichkolwiek kłopotów (np. choroby czy natłok innych zadań) mieć w zanadrzu gotowy tekst do opublikowania.
Nie zapominajmy też, żeby zwracać uwagę na to, co mówią nasi odbiorcy - słuchajmy swojej grupy docelowej. Tak jak wspomnieliśmy powyżej, możemy śledzić fora internetowe czy grupy na Facebooku, a nawet samodzielnie odpowiadać na komentarze lub zadawać własne pytania. To jest w stanie pomóc nam czerpać inspiracje do nowych wpisów. Oczywiście możemy też korzystać z profesjonalnych narzędzi to śledzenia trendów oraz sprawdzać czym na bieżąco zajmuje się nasza konkurencja. Dzięki szerokiemu wachlarzowi informacji, spojrzeniu z różnych perspektyw blog może stać się cennym źródłem informacji. Praktyka czyni mistrza. Pisząc często i regularnie wypracujemy dobry styl, który sprawi, że posty będą nie tylko zrozumiałe dla użytkowników, ale także przyjemne w odbiorze.
Podstawowe sposoby promowania bloga?
Reklama w internecie daje szerokie możliwości dotarcia do odbiorców. Co więcej, nie zawsze wymaga dużego budżetu. W przypadku promocji bloga sprawdzi się kilka kanałów.
Google Ads
Reklama za pośrednictwem Google daje szansę na dotarcie do szerokiej grupy klientów. Z tej wyszukiwarki korzysta ok. 90% użytkowników internetu. Reklamy w Google można podzielić na:.
Linki sponsorowane
Płatne wyniki wyszukiwania, które wyświetlają się użytkownikowi szukającemu konkretnego produktu lub usługi. My jedynie musimy przekonać go do wyboru naszej firmy. Pojawiają się na początku listy wyników wyszukiwania, na jej końcu i po prawej stronie okna przeglądarki. Linki znajdujące się na górze listy wyników najbardziej rzucają się w oczy przeciętnemu użytkownikowi. Pamiętajmy jednak, że sam materiał musi być przygotowany na poziomie.
Reklamy w sieci partnerów Google
Inaczej GDN (Google Display Networks). To reklamy w formie graficznej wyświetlające się na stronach wydawców korzystających z usługi Google AdSense. Do sieci należą platformy takie jak Gmail czy YouTube oraz partnerzy zewnętrzni, wśród których znajdziemy największych wydawców. Między innymi dlatego to wyjątkowo atrakcyjna platforma.
Social media
Reklamy na Facebooku, Instagramie i TikToku to najpopularniejsza forma marketingu w mediach społecznościowych. Stworzenie profilu na tych portalach jest oczywiście darmowe., jednak aby dotrzeć do odpowiednio dużej grupy odbiorców, konieczne są działania marketingowe, za które musimy zapłacić - oczywiście, jeśli mówimy o publikacjach promowanych, a nie tych, które stały się popularne lub wręcz viral’owe w sposób organiczny. Informacje udostępniane przez użytkowników social mediów są bardzo pomocne w targetowaniu reklam. Należą do nich nie tylko wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. Na podstawie danych z profilu można szczegółowo określić zainteresowania i na tej podstawie bardzo precyzyjnie “wstrzelić się” w odpowiednią grupę docelową. Działania na tego typu platformach w wielu przypadkach nie jest stricte sprzedażowe. Służą głównie budowaniu świadomości marki i budowaniu pozytywnego wizerunku. Pozwalają również na bezpośredni kontakt z grupą docelową. Komentarze, polubienia i wiadomości są cennym źródłem informacji o potencjalnych klientach. Tego typu reklamy mogą przybrać różne formy - np.:
- Promocja Insta Stories/TikToka
- Promocja posta
- Reklama graficzna lub video
Zarabianie na blogu - kilka podstawowych metod
Jak już zapowiedzieliśmy, prowadzenie bloga może stać się również dodatkowym lub nawet głównym źródłem zarobku. Do najpopularniejszych rozwiązań zaliczamy:
- Programy partnerskie, które pozwalają na zarabianie prowizji za sprzedaż produktów lub usług innych firm.
- Reklamy, które można umieścić na blogu i otrzymać wynagrodzenie za każde kliknięcie lub wyświetlenie.
- Sprzedaż produktów cyfrowych, takich jak e-booki, kursy online, muzyka lub programy komputerowe.
- Współpraca z firmami i markami, które mogą zapłacić za sponsorowany post lub recenzję produktu.
- Oferta usług takich jak konsultacje, szkolenia lub copywriting.
- Prowadzenie subskrypcji premium
Sposób zarobku należy jednak dopasować do contentu.
Podsumowanie
Prowadzenie i zarabianie na blogu wymaga poświęcenia czasu i wysiłku. Aby odnieść sukces, należy wybrać odpowiednią platformę, znaleźć temat, który jest interesujący zarówno dla nas samych, jak i dla grupy docelowej oraz oczywiście tworzyć wartościowe treści. Należy również zbudować swoją publiczność, promując blog na różnych platformach społecznościowych i forum oraz budując relacje z istniejącymi czytelnikami. Istnieje wiele sposobów na zarabianie na blogu, takich jak programy partnerskie, reklamy, sprzedaż produktów cyfrowych i wiele innych. Należy znaleźć sposób, który najlepiej pasuje do własnych potrzeb i celów.
Autor: Webwave