Poradnik Przedsiębiorcy

Jak rozwiązywać problemy w pracy?

Nie ma firm, w których nigdy nie pojawiają się żadne problemy. Decydując się na prowadzenie działalności czy podejmując pracę, musimy mieć świadomość tego, że mogą się one pojawić i będziemy musieli sobie jakoś z nimi poradzić, niejednokrotnie sami. Jak rozwiązywać problemy w pracy? Co warto wziąć pod uwagę? Przeczytaj w niniejszym artykule. 

Po pierwsze – nie panikuj!

W każdej pracy, na każdym stanowisku najpewniej kiedyś pojawi się jakiś problem – może dotyczyć relacji z klientem i współpracownikami, finansów, błędów, terminów… Właściwie wszystkiego. 

W takiej sytuacji najgorsze, co możemy zrobić, to zacząć panikować. Większość problemów jesteśmy w stanie rozwiązać, często możemy liczyć na czyjąś pomoc, czasami sytuacja klaruje się sama. Jeśli jednak wpadniemy w panikę, zaczniemy się martwić, nabawimy się tylko niepotrzebnego stresu i znacznie trudniej będzie nam podejść racjonalnie do tego, co się stało.

Problem to jeszcze nie koniec świata. W wielu przypadkach jego pojawienie się wcale nie oznacza, że nasza firma upadnie czy zostaniemy zwolnieni. Wystarczy przeanalizować, co tak naprawdę się stało i co możemy zrobić, by to naprawić. 

Nic się nie stało

Kiedy pojawi się problem, naszym celem powinno być rozwiązanie go, nie ucieczka albo próba udawania, że nic się nie dzieje. Czasami może nam się wydawać, że jeśli zostawimy problem, rozwiąże się on sam. Niestety, takie spychanie pod dywan może przynieść jeszcze większe kłopoty. 

Nawet jeśli problem jest niewielki, zawsze warto próbować go rozwiązać. Z niewinnego, jak mogłoby się wydawać, konfliktu między współpracownikami, może wyniknąć wielka kłótnia, która nie tylko wpłynie na ich pracę i efektywność, lecz także może doprowadzić do tego, że będziemy zmuszeni do poszukiwania nowego pracownika.

Niezadowolenie klienta, które pozostawimy same sobie, może urosnąć do takiej skali, że na wszelki możliwych portalach i innych tego rodzaju miejscach będzie można przeczytać o naszej firmie mnóstwo negatywnych opinii. Wyjaśnianie ich i próba odzyskania zaufania klientów nie będzie wtedy najprostsza. 

Dlatego w momencie, kiedy zauważymy, że nasza firma ma problem, nie ignorujmy go, aby nie urósł do takich rozmiarów, z którymi znacznie trudniej będzie się zmierzyć.

Jak rozwiązywać problemy?

Jak rozwiązywać problemy w pracy? Co możemy zrobić, aby wszystko wróciło do normy? Czy zawsze powinniśmy radzić sobie sami?

Uświadom sobie problem

W całym procesie bardzo ważne jest z pewnością uświadomienie sobie, że problem istnieje i wpływa na naszą pracę. Kiedy czujemy, że coś stopuje nasze działania, wpływa na atmosferę, kontakty z klientem, zastanówmy się, co się tak właściwie dzieje.

Świadomość problemu pomoże nam w dalszym radzeniu sobie w nim. Jeśli nie wiemy, gdzie skierować naszą uwagę, nie możemy zacząć działać. Jego określenie to jedno, ważna jest również inna kwestia: dlaczego pojawił się problem? 

Znajdź przyczynę

Warto odpowiedzieć sobie na to pytanie, ponieważ znając przyczyny, znacznie łatwiej odszukać rozwiązanie. Pracownicy nadmiernie ze sobą rywalizują – dlaczego tak się dzieje? Czy wpływ na to ma atmosfera miejsca pracy? A może liczą, że w ten sposób dostaną awans? Czy nasze działania miały jakiś wpływ na ten wyścig? 

Przyczynę nie zawsze odnajdziemy sami, czasami niezbędna będzie rozmowa ze współpracownikami, klientami itd. Możemy bowiem próbować odgadnąć, skąd wszystko się wzięło, ale zapytanie źródła może być kluczowe. Oczywiście w przypadku, kiedy problem leży w wykonywanych przez nas obowiązkach, poradzimy sobie sami, jednak firma to bardzo często system naczyń połączonych.

Poszukaj rozwiązań

Znasz problem, wiesz skąd się wziął, kolejnym etapem jest przemyślenie możliwych rozwiązań. Co możemy zrobić, aby naprawić błędy? Jak pogodzić pracowników? Jak wynagrodzić klientowi niedogodności? 

Zastanów się również, jakie dobre i złe strony mają wskazane przez ciebie rozwiązania. Czy na pewno wszystko się sprawdzi? Jest to taki moment, w którym zanim wcielisz je w życie, możesz przekonać się, czy na pewno twój plan jest dobry.

Warto również zastanowić się, czego oczekujemy po wprowadzeniu rozwiązań. Jakie rezultaty chcemy osiągnąć i czy na pewno rozwiąże to nasz problem.

Wybierz najlepsze, twoim zdaniem, rozwiązanie spośród wszystkich, które przyszły ci do głowy. Wtedy możesz je z kimś skonsultować. Taka rozmowa może być bardzo rozwijająca – ktoś kto dopiero spotyka się z naszym problemem i rozwiązaniem go, może mieć znacznie świeższe spojrzenie i zauważyć coś, czego my po dłuższym czasie analizowania nie jesteśmy już w stanie dostrzec. 

Nie musimy działać sami, konsultacje mogą być niezwykle potrzebne i sprawić, że problem rozwiążemy szybciej oraz skuteczniej.

Wielu z nas obawia się kłopotów w pracy. Jeżeli jednak wiemy, jak rozwiązywać problemy, kiedy się pojawią, jesteśmy lepiej przygotowani i nie wiąże się to dla nas z tak dużym stresem, co przy podejmowaniu działań naprawczych może grać naprawdę ważną rolę.