Poradnik Przedsiębiorcy

Kultura w pracy biurowej - savoir-vivre w firmie

Dla wielu pracowników i pracodawców atmosfera w miejscu pracy jest bardzo ważna, by wykonywać swoje obowiązki z pełnym zaangażowaniem i mieć motywację do działania. Powinno nam zależeć na tym, by nasz zespół czuł się w swoim towarzystwie komfortowo i nie wynikały na tym polu żadne konflikty. W jednym biurze może znajdować się wiele osób i to oczywiste, że nie za wszystkimi będziemy przepadać, nie zawsze będziemy do nich przyjaźnie nastawieni. Jednak kultura w pracy biurowej jest bardzo ważna i bez względu na nasz humor, warto pamiętać o jej zasadach. Jak zachowywać się, by wszyscy czuli się dobrze? Podpowiadamy w artykule!

Kultura w pracy biurowej

Tak jak już wspominaliśmy na początku, biuro może być miejscem, w którym w jednym momencie znajduje się bardzo dużo osób. Może wtedy zapanować mały chaos, może być głośno i z pewnością nie zawsze będziemy z tego stanu rzeczy zadowoleni. Aby jednak zarówno nam, jak i współpracownikom żyło się lepiej, warto przestrzegać pewnych zasad i sprawić, by kultura w pracy była dla nas na pierwszym miejscu. Niestety nie dostajemy na dzień dobry książki z biurowym savoir-vivre’em i wiele kwestii wymaga po prostu wyczucia. Na co zwracać uwagę?

Przywitanie

Zacznijmy od przywitania. Jeśli spotkamy po raz pierwszy danego dnia pracownika, który jest na wyższym stanowisku lub jest starszy, przywitajmy się jako pierwsi. Jednak jeżeli chodzi o podanie ręki, wyciąga ją właśnie osoba na wyższym stanowisku lub starsza od nas. 

Nie mijajmy pracowników bez słowa, wchodząc do biura, przywitajmy się ze wszystkimi, których spotykamy na swojej drodze – podobnie, gdy wchodzimy do kuchni czy któregoś z pomieszczeń w ciągu dnia.

Głośne rozmowy

Szczególnie w biurach typu open space bywa głośno. Jeśli ktoś potrafi się skupić tylko w ciszy, może mieć spory problem, zanim przyzwyczai się do takiego stanu rzeczy. Jednak nawet w małym pomieszczeniu, gdzie znajduje się tylko kilka osób, jeśli ktoś nagle zacznie głośno rozmawiać przez telefon czy po prostu z innym współpracownikiem, będzie przeszkadzać. Dlatego też jeśli musimy wykonać telefon czy wymienić z kimś uwagi, po prostu wyjdźmy do innego pomieszczenia, w którym nikomu nie będziemy przeszkadzać w wykonywaniu obowiązków.

 

Spóźnienia

W dzisiejszym świecie czas jest właściwie walutą. Warto więc szanować czas innych i nie spóźniać się do pracy czy na spotkania. Nasze nawet małe obsunięcie, może sprawić, że ktoś będzie musiał czekać na nas z rozpoczęciem swojej pracy, tracąc przy tym cenne chwile. 

Nie lubimy, kiedy ktoś nas wystawia, spóźnia się, marnuje nasz czas, dlaczego więc bez problemu narażamy na to innych? 

Jedzenie o intensywnym zapachu

Przygotowując posiłki do pracy, warto się zastanowić, czy ich zapach nie jest zbyt intensywny. Po pierwsze, może się długo utrzymywać w pomieszczeniu, po drugie, może dekoncentrować współpracowników. 

Niektóre potrawy pachną tak silnie, że dla wielu jest to nieprzyjemne i samo przebywanie w pomieszczeniu, gdzie ktoś je na przykład bigos, może sprawić, że zwyczajnie poczujemy się gorzej fizycznie.

Zagadywanie i przeszkadzanie

Jeśli widzimy, że ktoś jest zapracowany, skupiony na swoim zadaniu, nie przeszkadzajmy. Nawet jeśli mamy coś do przekazania, poczekajmy, aż współpracownik sam oderwie się na chwilę od swoich obowiązków. Jeśli stracimy nasze skupienie, powraca ono dość wolno, nawet 20 minut. 

Korzystanie z prywatnego telefonu/maila

Inni pracują, a ktoś patrzy w swój telefon i rozmawia przez komunikator ze swoim znajomym. Oprócz tego, że może to opóźnić pracę, załatwianie prywatnych spraw w pracy jest też nie w porządku w stosunku do pracowników, którzy w tym czasie rzeczywiście wykonują swoje obowiązki.

Brudne biurko i stos kubków

Kultura w pracy obejmuje również dbanie o swoją przestrzeń. Pracodawcy wyposażają pracowników w niezbędne urządzenia, meble itd., a w zamian oczekują, że będą oni o nie dbać. Poza tym, że brudne biurko i stos naczyń wygląda nieestetycznie i może niezbyt dobrze pachnieć, jest to także zwyczajnie nieprofesjonalne i pokazuje brak poszanowania do czegoś, co zostało nam przekazane.

Brak poszanowania dla czyjejś pracy

W wielu biurach co jakiś czas pojawia się firma sprzątająca. Zdarzyć się może, że tuż po jej wyjściu pracownicy, zupełnie nie szanując czyjejś pracy, brudzą i nic z tym nie robią – coś im wypadnie, coś wyleją i zostawiają to z poczuciem, że w końcu ktoś przyjdzie i posprząta. 

Dress code

Jeśli w pracy jest określony dress code, powinniśmy go przestrzegać. Kultura w pracy to także odpowiedni strój. Coraz częściej mówi się o tym, że najważniejsze jest to, co mamy w głowie, jednak w przypadkach biznesowych ubiór też ma znaczenie i często świadczy także o naszym profesjonalizmie. 

Szacunek 

W pracy nie jest istotne, kto w co wierzy, jakiego jest wyznania, z kim żyje, jakie poglądy polityczne ma – musimy obdarzać się wzajemnym szacunkiem, a najważniejsze powinny być dla nas kompetencje drugiej osoby

Odpowiednia kultura w pracy biurowej może znacznie poprawić jej komfort i sprawić, że pracownicy będą się czuli w danym miejscu naprawdę dobrze i bezpiecznie.