To oczywiste, że chcemy, aby nasi pracownicy byli zaangażowani. Dzięki temu czerpią oni większą przyjemność z wykonywania swoich obowiązków, są efektywniejsi, bardziej zmotywowani. Jako przedsiębiorcy mamy świadomość, że nasi pracownicy mają ogromny wpływ na nasz sukces – bez nich byłby on po prostu niemożliwy, a już na pewno bardzo trudny do osiągnięcia. Często nie jesteśmy w stanie zajmować się wszystkim sami. Zespół złożony z osób, które oprócz zrobienia swojego i pójścia do domu, czerpią satysfakcję ze swojej pracy i ich wkładu w działania firmy, jest idealną sytuacją dla każdego z nas. Jak jednak właściwie może się objawiać zaangażowanie pracownika? Skąd wiedzieć, że taką osobę zatrudniamy? Podpowiadamy w niniejszym artykule!
Czym jest zaangażowanie?
Zanim poruszymy kwestię tego, jak może przejawiać się zaangażowanie pracownika, warto wyjaśnić, jak jest ono rozumiane.
Według jednego ze znaczeń Słownika Języka Polskiego PWN zaangażować się oznacza „włożyć w coś wiele wysiłku, czasu lub pieniędzy”. W kontekście pracownika można to rozumieć właściwie na kilka sposobów – jako motywację do działania, efektywność czy dzielenie się pomysłami.
To oczywiste, że posiadanie w swoim zespole zaangażowanych pracowników jest dla nas ważne, w końcu chcemy, aby nasza firma odnosiła sukcesy, a z takimi osobami na pokładzie jest to z pewnością łatwiejsze.
Rekrutacja a zaangażowanie
Tak naprawdę zaangażowanie pracownika przejawia się już od pierwszych chwil kontaktu z rekruterem. Nawet sposób, w jaki zostanie napisany mail z dokumentami aplikacyjnymi może być tutaj istotny – bo czy naprawdę zależy na pracy u nas osobie, która w ogóle nic nie pisze, wysyła jedynie w załącznikach swoje CV, zostawia masę błędów, myli nazwę firmy czy stanowiska?
Kolejnym przejawem są wspomniane dokumenty aplikacyjne. Zaangażowanie pracownika może przejawiać się w tym, czy są one dopasowane do odbiorcy – czy są w nich te informacje, które są nam potrzebne i o których pisaliśmy w ogłoszeniu? Czy list motywacyjny skierowany jest bezpośrednio do nas?
Jeśli kandydat do pracy kopiuje wzory dokumentów i nawet niedokładnie podmienia dane, nie chce się wyróżnić na tle innych kandydatów, najpewniej nie jest bardzo zaangażowany w poszukiwania.
Rozmowa kwalifikacyjna
Ważnym etapem jest również rozmowa kwalifikacyjna. Zaangażowany kandydat będzie do niej bowiem przygotowany.
Zakładamy, że osoba, która jest zainteresowana pracą w naszej firmie, a nie po prostu pracą, będzie chciała pokazać się nam z jak najlepszej strony. I nie chodzi tutaj oczywiście tylko o elegancki strój.
Kandydat do pracy powinien zapoznać się z naszą stroną firmową, dowiedzieć się o nas jak najwięcej, aby mógł bez problemu odpowiedzieć na pytanie o to, dlaczego chce u nas pracować.
Poza tym dobrym znakiem jest także przygotowanie się na zadawane przez rekrutera pytania. Oczywiście pracownik nie może przewidzieć, o co zostanie zapytany, jednak istnieją pewne pytania, które tak często pojawiają się podczas rekrutacji, że brak odpowiedzi na nie powinien być dla nas zastanawiający.
Od zaangażowanego kandydata oczekujemy także pytań do nas – w końcu z pewnością nie porozmawialiśmy o wszystkim, być może coś się nasunęło w trakcie rozmowy, a może już wcześniej miał wątpliwości, które chce wyjaśnić? To, że jest ciekawy, dopytuje o firmę, swoje stanowisko, również może być przejawem zaangażowania.
Często już w pierwszych chwilach możemy odczuć, jaki stosunek do zatrudnienia ma kandydat, czasami na pewno warto zaufać swojej intuicji.
W czym przejawia się zaangażowanie pracownika?
Jak wygląda więc ta kwestia po zatrudnieniu? Wydaje nam się, że zatrudniamy osobę, która będzie zaangażowana, czyli jaka właściwie?
Zaangażowany pracownik identyfikuje się z firmą – zgadza się z jej misją, wizją, wyznaje te same wartości. Nie czuje się obco, wszystko jest zgodne z jego sumieniem. Ze spokojem wywiązuje się ze swoich obowiązków, nie ma poczucia, że to co robi jest niepotrzebne, ma jasno określony cel.
Taka osoba często nie czuje, że pracuje dla kogoś, działa dla wspólnego dobra, nie myśli tylko o sobie, często traktuje firmę, jak własną i chce dla niej jak najlepiej.
Zaangażowanie przejawia się również motywacją do działania. Taka osoba jest terminowa, nie ma problemu z organizacją swojej pracy, robi to, co do niej należy, nie ociąga się. Cechuje się produktywnością i efektywnością.
Wychodzi ona także z inicjatywą, nie boi się dzielić swoimi pomysłami, pomaga w rozwiązaniu problemów, nie jest bierna. Nie boi się odpowiedzialność, bierze sprawy w swoje ręce, nie czeka na ruch innych osób, kiedy chce coś zaproponować czy zrobić.
Wydaje się więc oczywiste, że pracodawcy chcą zatrudniać zaangażowanych pracowników, których praca może być kluczowa i sprawiać, że wyniki całego przedsiębiorstwa będą znacznie lepsze. Warto przyglądać się ich pracy, by móc budować zaangażowanie, jeśli nie jest zbyt silne.