Meta title tag – co trzeba o nim wiedzieć?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Meta title jest jednym z meta tagów, który wyświetla się na stronie wyników wyszukiwania w Google. Meta title tag informuje użytkowników, co znajduje się na danej stronie, ale co jeszcze istotniejsze – jest czynnikiem rankingowym, czyli wpływa na pozycję serwisu w wyszukiwarce. Co warto wiedzieć o znaczniku meta title, by w pełni wykorzystać związane z nim możliwości?

Czym są meta tagi?

Meta tagi, zwane inaczej meta znacznikami, przekazują robotom indeksującym oraz wyszukiwarkom informację dotyczącą zawartości danej strony. Meta tagi umieszcza się w kodzie strony, najczęściej w sekcji head. Z punktu widzenia SEO najważniejsze meta tagi to:

  • meta title – tytuł strony widoczny w wynikach wyszukiwania oraz karcie przeglądarki;
  • meta description – opis strony, który przybliża użytkownikowi zawartość danej strony. Warto, by meta description zawierał słowo kluczowe, które jest pogrubiane w wynikach wyszukiwania, oraz CTA (call to action), czyli wezwanie użytkownika do działania;

  • meta robots – przekazuje robotom indeksującym informację, co mogą robić na danej stronie. Do znaczników meta robots zalicza się dyrektywy index, noindex, follow i nofollow.

Dlaczego meta title jest ważny dla SEO?

Jak zostało wspomniane, meta title to inaczej tytuł strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz karcie przeglądarki. Jego treść jest istotna z dwóch głównych powodów:

  • informuje użytkowników, co znajduje się na danej stronie. Od treści znacznika meta title zależy, czy użytkownik kliknie w dany wynik wyszukiwania. To z kolei przekłada się na CTR (click through rate), czyli współczynnik klikalności;
  • jest czynnikiem rankingowym, czyli wpływa na pozycję konkretnego serwisu w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe.

Jak powinien wyglądać meta title?

Znacznik meta title powinien rozpoczynać się od głównego słowa kluczowego dla danej podstrony, na którą ma się ona wyświetlać. Taki zabieg może nie tylko przyczynić się do poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, ale też pozwala zwrócić uwagę użytkownika. Często można bowiem spotkać się z opinią, że użytkownicy chętniej klikają w linki, w tytule których na początku znajduje się fraza kluczowa.

Meta title powinien mieć także odpowiednią długość. Jest to podyktowane faktem, że na stronie wyników wyszukiwania jest na niego ograniczone miejsce. Jeszcze kilka lat temu rekomendowaną długość meta title była podawana w liczbach znaków ze spacjami i wynosiła 60-70 zzs. Jednak zgodnie z obecnymi wytycznymi długość meta title tag to 600 px. Jest ona wyrażona w pikselach ze względu na to, że każda litera ma inną szerokość – kierowanie się liczbą znaków może więc doprowadzić do sytuacji, w której meta title nie będzie wyświetlał się w całości w wynikach wyszukiwania.

Jeśli meta title będzie dłuższy niż 600 px, jego fragment może zostać ucięty i zastąpiony trzema kropkami, które zajmują 20 px. Tym samym tytuł strony będzie widoczny dla użytkowników tylko częściowo, co może, choć nie musi, wpłynąć na obniżenie współczynnika klikalności. Jak tego uniknąć? W sieci dostępne są darmowe narzędzia, które umożliwiają weryfikację sposobu wyświetlania obu meta tagów – zarówno meta title, jak i meta description. Warto jednak wiedzieć, że nawet w przypadku skrócenia meta title, jego treść zostanie w całości odczytana przez roboty indeksujące, co może przełożyć się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

O czym jeszcze warto pamiętać, konstruując meta title tag? W miarę możliwości dobrze jest umieścić w nim CTA – czyli hasło, które przykuje uwagę użytkownika lub zachęci go do kliknięcia danego linku. Jeśli długość meta title na to pozwala, w jego treści warto również uwzględnić nazwę brandu. Zaleca się jednak, by był on oddzielony od tytułu strony separatorem „-” lub „|”.

Meta title i nagłówek H1 – czy mogą być takie same?

Zdaniem wielu ekspertów, meta title tag powinien różnić się od nagłówka H1. Stosowanie nagłówków pozwala na hierarchizację i stworzenie struktury treści, co ułatwia użytkownikom jej przyswajanie, a przy tym wskazuje robotom indeksującym, które jego fragmenty tekstu najważniejsze. Choć wpływ struktury nagłówków na pozycję strony jest kwestią dyskusyjną, z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że ich właściwe rozmieszczenie i optymalizacja wspierają proces pozycjonowania.

H1 jest nagłówkiem pierwszego stopnia i stanowi nagłówek tytułowy. Treść nagłówka H1 powinna zawierać najważniejszą dla danej podstrony frazę kluczową, a przy tym być unikalna w obrębie serwisu – czyli nie powinna powtarzać się na innych podstronach. Nagłówek H1 często określa się jako tytuł redakcyjny, którego głównym zadaniem jest zainteresowanie i przyciągnięcie uwagi użytkownika. Nagłówek H1 teoretycznie nie musi też spełniać wytycznych dotyczących długości, co ma być kolejnym argumentem za tym, że powinien on różnić się od meta title.

Warto jednak mieć świadomość, że w sierpniu 2021 roku miała miejsce aktualizacja dotycząca wyświetlania się tytułów stron w SERP, czyli na stronie wyników wyszukiwania. Na czym ona polega? Dla niektórych stron Google zmienia meta title, który jest widoczny dla użytkowników. Tytuł strony jest wyznaczany przede wszystkim na podstawie nagłówka H1, anchorów linków prowadzących do podstrony oraz znajdującej się na nie treści.

Aktualizacja ta miała na celu udoskonalenie algorytmu w taki sposób, by użytkownicy otrzymywali wyniki możliwie najlepiej dopasowane do swoich zapytań. W niektórych przypadkach Google tylko lekko modyfikuje treść meta title – na przykład poprzez usunięcie znaków specjalnych – ale zdarza się, że wykorzystuje w tym celu istniejący na podstronie nagłówek. Stąd według niektórych specjalistów nagłówek H1 i meta title może być taki sam, co ma zwiększyć szanse na to, że ten drugi będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania w odpowiedni sposób.

Meta title tag to inaczej tytuł strony, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania. Jego konstrukcja jest niezwykle istotna z punktu widzenia procesu pozycjonowania – meta title jest czynnikiem rankingowym, co oznacza, że wpływa na pozycję, jaką serwis zajmuje w wyszukiwarce.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów