Poradnik Przedsiębiorcy

Jak hosting i szybkość strony wpływają na SEO?

Hosting jest elementem strony internetowej, który często pomijamy analizując naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak się jednak okazuje, serwer na którym ulokowana jest nasza witryna może mieć decydujący wpływ na jej punktację w rankingu Google. Jakie warunki powinien spełniać hosting sprzyjający SEO?

Najistotniejsze cechy dobrego hostingu

Odpowiedź na pytanie, który hosting pomoże nam wspiąć się na szczyty wyników wyszukiwania jest bardzo prosta. Będzie to usługa, która zapewni nam serwer najwyższej jakości – zarówno jeżeli chodzi o jego sprawność techniczną, jak i rodzaj wykorzystanego oprogramowania. Kluczowe cechy dobrego hostingu to:

  • Szybkość – czas ładowania poszczególnych elementów strony zależy nie tylko od łącza użytkownika, ale także sprawności serwera, na którym znajduje się nasz portal. Upewnijmy się, że nasz dostawca wyposażył swoją serwerownię w wysokiej klasy dyski twarde oraz inne podzespoły, zapewniające sprawny przesył danych.
  • Lokalizacja – umiejscowienie serwera ma znaczenie dla jego wydajności. Zawsze stawiajmy na hosting ulokowany w kraju, z którego planujemy odnotowywać największy ruch.
  • Bezpieczeństwo – jest to czynnik istotny zarówno przez wzgląd na dobro naszych klientów i firmy, jak i punktację w rankingu Google. Posiadanie odpowiednich certyfikatów szyfrujących i należyte zabezpieczenie strony przed ryzykiem ataków z zewnątrz pozwala nam zająć się tym, co najważniejsze z biznesowego punktu widzenia oraz gwarantuje, że dane powierzone nam przez klientów są bezpieczne.

Sprawnie działająca strona internetowa to nie tylko lepsza punktacja w rankingu wyszukiwania, ale także mniejsze ryzyko sytuacji, w których zniecierpliwiony użytkownik opuszcza naszą stronę przed finalizacją transakcji. A pamiętajmy, że wraz z rozwojem technologii nasi odbiorcy stają się coraz bardziej wymagający.

Stawiajmy na rozwiązania, które pozwolą naszej stronie funkcjonować przez długie lata na jak najwyższym poziomie – dzięki temu będziemy mogli pominąć kwestie techniczne przy analizowaniu wyników sprzedażowych i skupić się na usprawnianiu pozostałych elementów biznesu.

Elementy techniczne bezpośrednio wpływające na SEO

Na początku 2021 roku w życie zostały wprowadzone nowe warunki pozycjonowania stron internetowych, oparte o Core Web Vitals. Jest to szereg czynników dokładnie precyzujących wymagania techniczne, jakie Google stawia naszej stronie. Do najbardziej istotnych Core Web Vitals z punktu widzenia wyboru hostingu możemy zaliczyć:

  • LCP – czas buforowania najbardziej obszernego elementu strony (z reguły jest to obraz lub wideo)
  • CLS – stabilność poszczególnych elementów naszej strony. Czynnik ten mierzy przesunięcie ram przeznaczonych na multimedia w trakcie jej ładowania.
  • FID – czas dokonania interakcji. Jest to mierzony w milisekundach okres potrzebny na załadowanie kolejnej podstrony od momentu, w którym użytkownik kliknie w prowadzące do niej hiperłącze.

Wymienione wyżej czynniki mogą zostać usprawnione przez hosting zapewniający jak najszybszy przesył danych. Zapewni on naszej stronie sprawną i stabilną obsługę multimediów, a także możliwie najbardziej optymalny czas przechodzenia przez użytkownika do jej poszczególnych elementów.

Wszelkie próby optymalizacji Core Web Vitals nie odniosą większego skutku, jeżeli umieściliśmy naszą stronę na hostingu kiepskiej jakości. Kluczem do najwyższych pozycji w rankingach wyszukiwania jest dziś obok wartościowych treści przyjazny dla użytkownika interfejs, zapewniający możliwie najwygodniejsze korzystanie ze strony.

Jak upewnić się, że wybrałem dobry hosting?

Przed ostatecznym wyborem usługodawcy zawsze powinniśmy zweryfikować dane, dotyczące jego zaplecza sprzętowego oraz sposobu funkcjonowania. Najistotniejsze czynniki, które powinniśmy wziąć pod uwagę (a które każdy hostingodawca powinien nam przedstawić przed podpisaniem umowy) to:

  • Czas odpowiedzi serwera (możliwie jak najniższy)
  • Wytrzymałość serwera na obciążenie. Weźmy przy tym pod uwagę również nagły przyrost ruchu na stronie spowodowany kampanią marketingową lub sezonową przeceną.
  • Dostępność serwera, czyli inaczej niezawodność, wyrażaną zazwyczaj w procentach (współczynnik uptime). Przerwy w dostępie do strony drastycznie obniżają jej pozycję w wynikach wyszukiwania oraz są uciążliwe dla odwiedzających.
  • Specyfikacja urządzeń serwerowych – przede wszystkim sprawność zainstalowanych w nich dysków twardych oraz podzespołów sieciowych.
  • Możliwość modyfikacji oprogramowania serwera pod kątem swoich potrzeb
  • Odpowiedni do naszych potrzeb certyfikat szyfrujący, aktualizowany na bieżąco do najnowszej wersji
  • Stałe wsparcie techniczne. Chcąc stworzyć stabilny serwis musimy mieć możliwość błyskawicznego rozwiązywania problemów technicznych kiedy tylko zauważymy ich wystąpienie. Wsparcie techniczne 24/7 z możliwie najkrótszym czasem oczekiwania to usługa, której powinniśmy otrzymać decydując się na naprawdę dobry hosting.

Niezależnie od rozwiązania na które się zdecydujemy, pamiętajmy że bezpieczeństwo naszych internetowych gości zawsze powinno być naszym priorytetem. Odpowiednie szyfrowanie połączenia oraz zgromadzonych w naszej bazie danych osobowych należy do naszych obowiązków, a wszelkie niedociągnięcia w tej kwestii mogą przynieść daleko idące konsekwencje.

Jeżeli stoisz właśnie przed wyborem hostingu dla swojej strony, przeanalizuj dokładnie interesujące Cię oferty pod kątem wspomnianych wymogów i wybierz taką, która zapewni Twojemu biznesowi jak najlepsze warunki nie tylko na dzień dzisiejszy, ale także w perspektywie wielu lat. Przenoszenie strony na nowy serwer jest mozolnym i czasochłonnym zajęciem, którego możemy uniknąć podejmując na wstępie odpowiednią decyzję.

Biorąc pod uwagę aktualne trendy możemy być pewni, że wybór jak najlepszego hostingu zwróci nam się nie tylko w postaci lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale także napływie zadowolonych (i co ważne, powracających!) klientów.