Firma elektryczna - jak ją założyć?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Firma świadcząca usługi elektryczne to w dzisiejszych czasach prawdziwa żyła złota. Każdy, kto od czasu do czasu potrzebuje tego typu usług, wie, jak ciężko znaleźć specjalistów, którzy zrealizują usługi związane z instalacją elektryczną w rozsądnej cenie. To doskonała nisza, w której i my możemy się sprawdzić. Firma elektryczna - jak ją założyć? Jaki jest zakres usług firmy elektrycznej? Jakie uprawnienia są nam potrzebne do założenia firmy?

Firma elektryczna - zakres usług

Firma, która świadczy usługi związane z instalacją elektryczną, zajmuje się przede wszystkim zakładaniem instalacji elektrycznej niezbędnej w każdym budynku, od tych mieszkalnych, przez komercyjne aż po obiekty użyteczności publicznej. Ta sama firma zajmuje się również zapewnieniem instalacji oświetlenia ulic, tworzeniem odpowiednich stacji transformatorowych oraz audytem zabezpieczeń różnicowoprądowych.

W ramach działalności firmy instalacyjnej wykonuje się również cykliczne pomiary oraz konserwację instalacji elektrycznej w domu. Czy elektryka to jedyny obszar, którym musi zajmować się nasza firma? Otwarcie firmy elektrycznej można dodatkowo rozbudować o usługi związane z instalacją gazową, cieplną czy klimatyzacyjną. 

Jak więc widać, zakres usług jest bardzo szeroki, a o popycie na nie nie musimy nikogo przekonywać. Każdy, kto buduje nowy dom, jest zobowiązany do zatrudnienia firmy elektrycznej, która dzięki swoim uprawnieniom może zrealizować podstawowe procesy związane z założeniem instalacji elektrycznej.

Czego potrzebujemy by założyć firmę elektryczną?

Otwarcie firmy elektrycznej wiąże się przede wszystkim z uzyskaniem odpowiednich uprawnień. Choć sama firma nie podlega żadnym specjalnym regulacjom (nie potrzeba licencji czy zezwolenia), to jednak by zajmować się konserwacją i zakładaniem instalacji, niezbędne jest zdobycie odpowiednich uprawnień. 

W zależności od profilu naszej działalności niezbędne jest uzyskanie uprawnień, które umożliwiają:

  • Dozór instalację  i eksploatację urządzeń, instalacji oraz sieci elektromagnetycznych (G1 - kurs elektryczny);
  • Dozór, instalację i eksploatację urządzeń, instalacji oraz sieci cieplnych (G2 - kurs energetyczny);
  • Dozór, instalację i eksploatację urządzeń, instalacji oraz sieci gazowych (G3 - kurs gazowy).

Zaliczenie kursu i zdanie egzaminu państwowego nie jest trudnym i kosztownym wyzwaniem. W praktyce w ciągu trzech dni możemy uzyskać jedno z uprawnień, które niejako umożliwia nam świadczenie takich usług. Warto przy tym pamiętać, że uprawnienia należy odnawiać co 5 lat. 

Formalne kwestie związane z założeniem firmy

Firma elektryczna to nie tylko zdobycie uprawnień umożliwiających świadczenie usług związanych z instalacją i dozorem urządzeń i sieci. To również szereg formalności, przez które musimy przebrnąć, by nasza działalność była w świetle prawa zalegalizowana. O czym powinniśmy pamiętać? Otwarcie firmy elektrycznej to między innymi:

  • Wybór konkretnej formy prawnej działalności - do wyboru mamy działalność jednoosobową, spółkę cywilną, spółkę jawną, komandytową, a nawet spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną. Jeśli przychód z naszej aktywności nie będzie przekraczać połowy wartości minimalnego wynagrodzenia, możemy również pomyśleć o zarobkowej działalności nierejestrowanej;
  • Wybór formy opodatkowania - W tym obszarze powinniśmy przemyśleć, czy podatek na zasadach ogólnych będzie dla nas najlepszym rozwiązaniem. Alternatywy to podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz karta podatkowa;
  • Wybór opcji księgowości - w tym aspekcie możemy polegać na księgowości uproszczonej, prowadzonej przez zewnętrzne biuro rachunkowe;
  • Wybór kodów PKD - PKD to katalog obszarów działalności. W przypadku firmy elektrycznej możemy skupić się na tych obejmujących wykonywanie instalacji elektrycznych, naprawę urządzeń elektrycznych, a także produkcję aparatury rozdzielczej (odpowiednio PKD 43.21.Z, PKD 95.22.Z, PKD 33.13.Z i PKD 27.12.Z).

Nie zapomnijmy również o rachunku firmowym i odpowiednich zabiegach marketingowych, dzięki którym nasza firma stanie się rozpoznawalna w regionie, ale też w Internecie. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów