Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Motywowanie pracowników w małej firmie

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Rozbudowane systemy motywacyjne wdrażają przeważnie duże przedsiębiorstwa, które są w stanie pokryć koszty związane z ich organizacją i obsługą. Pakiety benefitów, bezpłatna opieka zdrowotna, dofinansowania do wyjazdów zagranicznych nie są tanie, a specjaliści i eksperci coraz częściej zwracają na nie uwagę, wybierając przyszłego pracodawcę. Młody przedsiębiorca, rozpoczynający swoją przygodę z biznesem, nie może zaoferować aż tak atrakcyjnych bodźców motywacyjnych, gdyż dostępne zasoby finansowe mu na to nie pozwalają. Jakie są zatem skuteczne sposoby motywowania w małej firmie?

Motywowanie pracowników w małej firmie - przyciągnij i utrzymaj pracownika na dłużej

Nie wszyscy zainteresowani są pracą w mikroprzedsiębiorstwie. Praca w małej firmie nie zawsze daje perspektywę awansu, czy osiągnięcie spektakularnego sukcesu zawodowego. Oczywiście, niewielka działalność może się przekształcić w spółkę giełdową o zasięgu krajowym, a nawet międzynarodowym. Jednak niektóre podmioty zawsze będą działały w skali regionalnej. Jak do takich przedsiębiorstw przyciągnąć pracowników?

Przede wszystkim należy zaoferować coś, czego pracownik nie znajdzie w wielkiej korporacji. Motywowanie pracowników w małej firmie powinno opierać się na stworzeniu przyjaznej, a wręcz rodzinnej atmosfery pracy. Pracodawca będzie znał osobiście każdą zatrudnianą osobę. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi może poświęcić więcej czasu na poznanie jej zainteresowań, oczekiwań oraz potrzeb. Istotne jest zawieranie trwałych relacji z pracownikami i kształtowanie klimatu, który będzie zachęcał do spędzenia 8 godzin w miejscu pracy.

Elastyczny czas pracy może zostać zastosowany w ramach motywowania w małej firmie. Cechą charakterystyczną mikroprzedsiębiorstwa jest stała obecność właściciela w miejscu pracy. Przedsiębiorca przeważnie pełni także zadania wykonawcze: obsługuje klientów, odpowiada na e-maile czy odbiera telefony. Udzielenie pracownikowi dłuższej przerwy (oczywiście niepłatnej) na załatwienie jego spraw osobistych nie stanowi problemu. W ten sposób można uzyskać zadowolenie osoby zatrudnionej i wpłynąć na jej motywację do pracy. 

Motywowanie pracowników w małej firmie - obietnice związane z przyszłością

Start-up jest także małym podmiotem, który rozwija się bardzo dynamicznie. Nierzadko pomysłodawcy takich przedsięwzięć motywują zatrudnianych pracowników za pomocą obietnic dotyczących przyszłości. Co mogą zawierać takie przyrzeczenia? M.in. może być to:

  • udział w zyskach,

  • objęcie udziałów przedsiębiorstwa, kiedy wejdzie ono na giełdę,

  • awansowanie na stanowisko kierownicze,

  • większa liczba dni urlopowych po zrealizowaniu projektu,

  • atrakcyjne szkolenia zwiększające kwalifikacje,

  • kierowanie niezależnym oddziałem firmy,

  • otrzymanie nagród rzeczowych – laptopa, telefonu, samochodu służbowego,

  • udział w międzynarodowych konferencjach.

Czy obietnice dotyczące przyszłości są skutecznym elementem motywowania w małej firmie? To zależy od kilku czynników. Po pierwsze, pracownik musi widzieć, że przedsiębiorstwo rzeczywiście się rozwija i istnieje duże prawdopodobieństwo, iż założenia pomysłodawców start-upu mają szansę się spełnić. Po drugie, ważna jest osobowość danej osoby, jej obecna sytuacja materialna i rodzinna. Jeśli pracownik jest niecierpliwy, a dodatkowo spłaca kredyt za mieszkanie, nie będzie miał motywacji, aby czekać na spełnienie przyrzeczeń składanych przez pracodawcę. Po trzecie, obietnice rzucane na wiatr są bardzo łatwo dostrzegalne. Jeśli ktoś pracuje dość długo w danej firmie, jest w stanie ocenić, czy przedsiębiorca dąży do osiągnięcia zakładanych celów, czy wyznacza je po to, aby tworzyć obrazową wizję, motywującą pracowników do wydajniejszej pracy.

Motywowanie pracowników w małej firmie - współuczestnictwo w życiu przedsiębiorstwa

W małym przedsiębiorstwie trudno jest zataić przed pracownikami sytuację finansową czy zbliżający się kryzys. Dobrze jest na bieżąco informować zatrudnione osoby o sytuacji firmy, omawiać pojawiające się problemy i wspólnie poszukiwać ich rozwiązania. Pracownicy poczują się ważni i docenieni, ponieważ będą mieć wpływ na prowadzenie działalności. Aktywne współuczestnictwo w życiu przedsiębiorstwa nie tylko jest skutecznym elementem motywowania w małej firmie. Współpraca może przynieść korzyści także dla pracodawcy, który dzięki wsparciu rozwinie prowadzony biznes. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów