Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Kariera pracowników - jak nią zarządzać?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważni dla firmy są pracownicy. Bez dobrej, profesjonalnej kadry trudno wyobrazić sobie sukces. Im lepiej współpracuje ze sobą grupa ludzi i im bardziej się rozwija, tym większe profity zyskuje całe przedsiębiorstwo. Siła tkwi w człowieku i warto to docenić. Mimo wszystko w niewielu firmach kariera pracowników i i jej przebieg są w jakikolwiek sposób uregulowane. Warto jednak wiedzieć, że odpowiednie zarządzanie karierą to prawdziwa inwestycja i należy poświęcić temu zagadnieniu uwagę. Co można zrobić?

Kariera pracowników, czyli właściwie co?

Zanim rozpoczniemy rozważania na temat tego, jak i dlaczego kierować karierą zawodową, zacznijmy od tego, czym właściwie jest kariera pracowników. Najczęściej rozumiana jest ona jako awans na kolejne stanowiska, jednak okazuje się, że to tylko jeden z jej rodzajów. Wspinanie się po stanowiskach to tak zwana kariera pionowa.

Nie jest jednak tajemnicą, że nie można dostawać awansów w nieskończoność, a pracownicy nawet na najwyższych szczeblach nadal chcą rozwijać swoją karierą. Chcą stać się ekspertem w swojej dziedzinie, stawiać na rozwój osobisty, rozwijać swoje umiejętności. Opisana sytuacja również jest określana karierą pracowników i nią również warto zarządzać.

Należy również odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego warto nią zarządzać. Przede wszystkim dzięki jasno określonym zasadom i ścieżce rozwoju kariery, pracownicy wiedzą dokładnie czego mogą oczekiwać, w którą stronę się rozwijać, jak to zrobić i co ich czeka na kolejnych etapach. Taka jasność wymagań sprawia, że pracownicy mają większą motywację do efektywnego działania. Jeżeli wiedzą bowiem, w którym momencie przekroczą kolejny etap swojej kariery, nie jest to jakaś nie do końca określona granica, która w zasadzie nie nadchodzi, ich praca jest produktywna i nastawiona na sukces. A sukces jednostki składa się na powodzenie całej firmy.

Niektórzy pracodawcy pozostawiają pracowników samych sobie, to znaczy są przekonani, że mają odpowiednie umiejętności i predyspozycje, aby samodzielnie wznosić się po kolejnych szczeblach kariery. Takie zachowanie może być w pewnym sensie jednym z rodzajów jej rozwoju. Dają oni wolną rękę, ponieważ mają pewność, że wcale nie są potrzebni. Nie zawsze oczywiście tak jest i pomoc wielokrotnie naprawdę jest przydatna.

Inni pracodawcy z kolei stawiają przede wszystkim na młodych pracowników, którzy szybko się uczą i nabywają wiele nowych umiejętności. Dlatego też twierdzą, że to właśnie oni są swego rodzaju inwestycją. Zaniedbują tym samym osoby, które przez wiele lat sprawują tę samą funkcję, nawet jeżeli robią to świetnie. Uważają, że wykładanie pieniędzy na starsze osoby nie ma racji bytu. Takie podejście również może być dużym błędem.

W niniejszym artykule chcemy jednak przybliżyć kwestię uregulowanych ścieżek kariery pracowniczej, która wpływa na efektywność i produktywność. Jak wygląda taki sposób zarządzania karierą pracowników?

Zarządzanie karierą pracowników

Żeby kariera pracowników była prawidłowo zarządzana, kierownictwo musi wiedzieć, czego tak naprawdę potrzebują pracownicy, aby dopasować ich oczekiwania do tego, do czego dąży firma. Pracownicy są bardzo ważni, ich zdanie należy brać pod uwagę, ale równie istotne jest to, aby kariera pracowników była dopasowana do kierunku, w jakim chce się rozwijać firma. Jej podstawą są ludzie, ale nie można zapominać o jej celach, wartościach i misji.

Jak rozpocząć zarządzanie karierą pracowników? Przede wszystkim musimy ich poznać. Jak już wspomnieliśmy, konieczna jest wiedza na temat tego, czego potrzebują pracownicy. Posiadając tę wiedzę, możemy ustalić, jaka droga ich interesuje. Kolejnym krokiem jest jasne określenie celu firmy. Wszyscy muszą wiedzieć do czego dążą. Dobra, płynna komunikacja i przepływ informacji jest kluczowy w tworzeniu strategii. Poza tym często taka jasność drogi zwiększa motywację i zaangażowania w powierzone zadania.

Warto precyzyjnie określić, jak można awansować i zdobywać nowe umiejętności czy stopnie specjalizacji. Zastanówmy się, czy przede wszystkim chodzi o nabywanie wiedzy, staż pracy czy kolejne umiejętności. Jeżeli wiemy, że wszystko prowadzi do tego, aby rozpocząć zarządzanie ludźmi, a są w naszej firmie doskonali pracownicy, którzy jednak się do tego nie nadają - przygotujmy inny schemat. Dopasujmy go maksymalnie do grup o poszczególnych predyspozycjach. Wyznaczając cele, nie powinniśmy sprawić tym samym, że stracimy najlepszą część kadry. Każdy krok należy szczegółowo przemyśleć, by na wszystkim tylko zyskać.