Poradnik Przedsiębiorcy

Nieprofesjonalny pracownik – co go cechuje?

Poszukując pracowników, liczymy, że znajdziemy osoby w pełni profesjonalne, dla których bezproblemowa współpraca z innymi osobami i wywiązywanie się ze swoich obowiązków nie będzie problemem. Kiedy okazuje się, że jest inaczej, może ucierpieć na tym praca całego zespołu. Czym cechuje się nieprofesjonalny pracownik? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Jak zachowuje się nieprofesjonalny pracownik?

Na nieprofesjonalnego pracownika może narzekać cały nasz zespół. Jego zachowanie może bowiem sprawić, że ucierpią na tym wszyscy – trudno będzie z nim pracować, przebywać z nim, może mieć ona także problemy w kontakcie z klientami. Musimy pamiętać, że klienci patrzą na całą firmę z perspektywy pracownika, który się z nimi kontaktuje, w związku z tym tracą na tym wszyscy. Jak rozpoznać, że w naszym zespole jest nieprofesjonalny pracownik?

Ciągłe spóźnienia

Szanowanie czasu innych ludzi jest bardzo ważne. W biznesie czas to pieniądz, a każde opóźnienie może skutkować zatrzymaniem prac. Taki pracownik potrafi wymyślić niesamowite wręcz wymówki, a tak naprawdę po prostu chce pospać dłużej lub do ostatniej możliwej chwili zostać w domu.

Choć może się wydawać, że kilka minut niczego nie zmieni, to w ciągu miesiąca może się uzbierać już bardzo dużo czasu, w którym nie pracuje, gdy inni muszą lub na niego czekają.

Lenistwo

Inni pracownicy wykonują swoje obowiązki, a nieprofesjonalny pracownik przegląda strony w internecie, rozmawia ze znajomymi na komunikatorach, bawi się komórką, robi wszystko, oprócz pracy.

Nic mu się nie chce, nie jest chętny do wychodzenia z inicjatywą, robi niezbędne minimum, a resztę czasu poświęca sobie.

Wykorzystywanie

Nieprofesjonalni pracownicy mają również tendencję do wykorzystania mało asertywnych pracowników, którzy nie potrafią postawić granic i odmówić im pomocy.

Nawet jeśli mają naprawdę dużo czasu, ale zadanie jest wymagające, proszą kogoś o pomoc, tłumacząc się tym, że nie zdążą, bo mają za dużo na głowie. Dzięki temu mają więcej czasu na obijanie się.

Branie na siebie najmniej

W pracy grupowej taki pracownik zawsze bierze na siebie najmniej albo czeka, aż ktoś zrobić coś za niego. Oczywiście choć robi najmniej, ma najwięcej do powiedzenia i często przypisuje sobie wszystkie zasługi. Chce wypaść jak najlepiej, ale nie rozbić za dużo.

Dress code

Choć w pracy obowiązuje dress code, nigdy go nie przestrzega, przychodzi niechlujnie ubrany nie tylko, by wykonywać swoje obowiązki, lecz także na spotkania z klientami. Nie działają upomnienia, bo w odpowiedzi na nie zawsze znajdzie się jakaś wymówka.

Udawanie choroby

Przed nami nawał pracy? Gorący okres? Klienci walą drzwiami i oknami? Najprawdopodobniej taki pracownik nagle zachoruje. Wszyscy doskonale wiedzą, że nie ma go tylko dlatego, że naprawdę musiałby zacząć pracować.

Kiedy zespół pracuje w pocie czoła, nie ma go w pracy, ale wraca, gdy wie, że w firmie znowu zapanował spokój. Jego choroba powtarza się, jak tylko okazuje się, że znowu pracy jest coraz więcej.

Niewybredne żarty

Żarty, które mogą kogoś dotknąć, przekroczyć granicę, dotyczą kogoś bezpośrednio, nie są objawem profesjonalizmu. Nie tylko mogą one kogoś urazić, lecz także doprowadzić do konfliktu, który może wpłynąć na pracę całej grupy.

Zachowywanie się głośno
Wszyscy są zajęci i starają się skupić na pracy, a nieprofesjonalny pracownik rozmawia przez telefon, nie wychodząc z pomieszczenia, zagaduje, przeszkadza, włącza muzykę. Cierpią na tym wszyscy, ponieważ trudno się skoncentrować w takich warunkach.

Marudzenie

Takiemu pracownikowi nic nie pasuje. W biurze jest za zimno lub za gorąco, klient jest niemiły lub zbyt miły, szef wymaga za dużo albo nie wymaga wcale. Właściwie wszystko można by zmienić i wszystko sprawia, że nie da się pracować.

Marudzenie wpływa na cały zespół, który automatycznie może stracić dobry nastrój, a ucierpieć może na tym atmosfera, która jest bardzo ważna dla pracowników!

Problemy z terminowością

Termin? A co to jest termin? Na pewno można poczekać. Profesjonalista tak planuje swoją pracę, by nawet z problemami była wykonana o czasie. W przeciwnym wypadku terminy niejako nie istnieją, traktuje się je dość lekko, co może stopować cały zespół.

Zachowanie podczas spotkań

Na spotkaniach nieprofesjonalny pracownik łatwo traci uwagę, rozgląda się, bawi telefonem, nie słucha i pokazuje to. Nie szanuje czasu swojego i odbiorcy. Stanowczo odstrasza do dalszej współpracy.

Współpraca z nieprofesjonalnym pracownikiem może być naprawdę trudna i zakłócać pracę całego zespołu. Warto obserwować swój zespół i reagować, jeśli ktoś taki się w nim pojawi.