Poradnik Przedsiębiorcy

Czym tak naprawdę jest asertywność w biznesie?

W kontekście komunikacji w firmie warto wspomnieć także kwestię asertywności. Czym właściwie jest ta cecha? Jak się objawia? Czy to jedynie umiejętność mówienia nie? Dlaczego asertywność w biznesie może być źle kojarzona? Przeczytaj niniejszy artykuł, gdzie odpowiadamy na te pytania!

Asertywność – jak ją rozumieć?

Kiedy myślimy o asertywności, od razu przychodzi nam na myśl często powtarzana fraza: asertywność to umiejętność mówienia „nie”. Taka osoba potrafi odmówić, nie zgodzi się na każdy nasz pomysł, jeśli nie uważa go za słuszny. To prawda, jednak tak naprawdę jest to tylko część takiego zachowania, która nie zawsze jest dobrze rozumiana i postrzegana. Czym jest więc asertywność?

Można powiedzieć, że asertywność w biznesie polega na zachowaniu równowagi. Co to znaczy? Osoba nią się cechująca z pewnością nie będzie miała problemu z wypowiedzeniem swojego zdania, swoich potrzeb czy pomysłów, jednak jednocześnie ma pełną świadomość tego, że nie tylko na niej to prawo się kończy – druga strona dyskusji także ma swoje granice i potrzeby. Asertywna osoba mówi o sobie, ale też słucha i stara się zrozumieć innych.

Przykład 1.

Aniela jest bardzo pewna siebie i nie obawia się wyrazić swojego zdania. Co więcej, jeśli ktoś się z nią nie zgadza, staje się agresywna, neguje opinie innych, uważa, że jeśli ktoś nie myśli tak jak ona, po prostu jest od niej głupszy. Zawsze odmawia, gdy ktoś prosi ją o nadprogramowe wykonanie zadań. Marta z kolei nigdy nie wypowiada swojego zdania, nawet jeśli ktoś o nie pyta, zawsze ze wszystkim się zgadza, bez względu na to, czy naprawdę tak uważa. Zostaje też po godzinach, nawet jeśli ma coś do załatwienia, jeśli ktoś ze współpracowników poprosi ją o pomoc.

Która z kobiet nie jest asertywna? Aniela czy Marta?

Choć może przyjść nam do głowy, że to Marta jest idealnym przykładem osoby nieasertywnej, warto podkreślić, że zarówno Aniela, jak i Marta nie są asertywne.

W asertywności chodzi głównie o to, aby nie obawiać się wyrażania swojego zdania, jednak jednocześnie pokazać, że jesteśmy także zainteresowani tym, co inni mają do powiedzenia i nie uważamy naszego zdania za ostateczne.

Każdy z nas ma prawo do tego, by mieć swoje zdanie, opinie, by je zmieniać, jeśli czujemy taką potrzebę, możemy popełniać błędy, uczyć się na nich, nie musimy z niczego się tłumaczyć, zgadzać się na coś, co nie jest zgodne z naszymi wartościami i zasadami. Jeśli czujemy, że ktoś przekracza nasze granice, głośno o tym mówmy, pamiętając jednocześnie, żeby nie przekroczyć tym samym granic innych ludzi.

Asertywność w biznesie

Jeśli ktoś błędnie lub wąsko rozumie pojęcie asertywności, może uważać, że ta cecha w pracy nie jest wcale wymagana ani potrzebna. Po co nam pracownik czy współpracownik, który na nic się nie zgadza? Dlaczego mamy zatrudniać kogoś, kto ciągle mówi „nie”? Co więcej, nawet pracownicy często boją się pokazywać swoją asertywność, bo uważają, że nie jest ona mile widziana, a nawet może sprawić, że zostaną zwolnieni.

Jednak kiedy poznamy pełną definicję tej cechy, przekonamy się, że asertywność w biznesie to ważna, a nawet pożądana cecha! Osoby o takim usposobieniu nie mają problemu z wyrażaniem swojej opinii. Nie milczą również, kiedy na ich drodze staje coś, co im przeszkadza. Jednak nie przekazują tych wiadomości bez dokładnego wyjaśnienia, o co chodzi i dlaczego tak się dzieje. Dzięki temu można rozwiązać wiele problemów i konfliktów w zespole, czy między nami a klientami.

Osoba asertywna potrafi również przyjmować krytykę. Nie czuje się urażona, wie, że każda informacja zwrotna jest ważna, a jednocześnie kiedy czuje, że coś wykracza poza ramy pracownicze, sprawia, że jest zdenerwowana czy w jakiś sposób dotknięta – na pewno o tym powie.

Asertywność pomaga również w odpowiednim przyjmowaniu komplementów. To umiejętność, której wielu z nas nie posiada. Nie cechuje jej nadmierna skromność, dziękuje za nie, nie tłumaczy się, jednocześnie sobie umniejszając, że tak naprawdę to nic ważnego i nie ma powodu do aż takich słów itd.

Asertywność w biznesie nie oznacza również, że taka osoba nikomu nie pomoże, nie odpowie pozytywnie na żadną prośbę – wręcz przeciwnie, często osoby o takim usposobieniu są bardzo pomocne, jednak wiedzą dokładnie, ile mają pracy, na ile mogą sobie pozwolić i jeśli naprawdę uważają, że nie mogą podjąć się dodatkowych obowiązków, powiedzą o tym i uargumentują to. Nie dadzą się też wykorzystywać osobom, które tak naprawdę mają czas i możliwości wykonania swoich zadań, ale starają się znaleźć kogoś, kto i tak ich odciąży.

Pracownik, którego cechuje asertywność nie będzie miał również problemu z tym, aby zasygnalizować, że zostało na niego narzuconych zbyt wiele obowiązków, z którymi czasowo nie może sobie dać rady. W przeciwnym przypadku przecież zostaje zasypany kolejnymi zadaniami, których nie jest w stanie wykonać i cierpi na tym praca całej firmy.

Trzeba więc z całą pewnością powiedzieć, że asertywność w biznesie jest niezwykle ważna, szczególnie jeśli zależy nam na tym, by komunikacja w firmie była na jak najwyższym poziomie. Nie bójmy się jej i nie ukrywajmy, bo choć zdarza się postrzegać ją negatywnie, jest to jak najbardziej pozytywna cecha charakteru!