Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Reklama przy niskim budżecie - czy to możliwe?

W Polsce z roku na rok powstaje coraz więcej firm z sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa). Jak każdy podmiot na rynku, takie przedsiębiorstwa próbują rozwijać się poprzez wykonywanie coraz większej liczby zleceń i zdobywanie coraz większej ilości klientów. Jednakże wiele firm, ze względu na ograniczone środki, boi się konkurować z wielkimi firmami w obawie, że ich działania zostaną niezauważone w natłoku reklam generowanych przez wielki biznes. Istnieją jednak sposoby na to, aby reklama przy niskim budżecie zdołała powiadomić potencjalnych nabywców o oferowanych przez usługach i produktach, wystarczy jedynie umiejętnie wykorzystać  kilka narzędzi dostępnych w internecie.

Zanim zaczniesz kampanię reklamową

Przed rozpoczęciem reklamowania się w środkach masowego przekazu, warto zastanowić się nad jego skutecznością. Wielu małych przedsiębiorców stawia na prasę lub radio, nie zdając sobie sprawy, że te działania nie przynoszą pozytywnych skutków. W przypadku gazet codziennych trzeba pamiętać o tym, że kupuje je coraz mniej osób, a to oznacza, że możliwości dotarcia do potencjalnych klientów są ograniczone. Jest tak nawet w przypadku gazet branżowych - ich nakład również spada.

Podobnie sytuacja ma się z reklamami radiowymi. Ich koszt wydaje się zdecydowanie zbyt wysoki w porównaniu z efektywnością. Większość słuchaczy traktuje przerwę reklamową jako niepotrzebny przerywnik i zmienia stację radiową, jak tylko się ona zaczyna.

Z tego powodu najlepszym i najtańszym miejscem, w którym można przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową, jest internet. Warto pamiętać, że różnice w budżetach, przeznaczonych na reklamę, mogą zostać skutecznie zatarte poprzez odpowiednie wykorzystanie dostępnych środków oraz lokowanie funduszy jedynie w skutecznych narzędzi.

Z tego powodu przed wybraniem miejsc, w których zamierza się reklamować, warto poświecić chwilę na przemyślenie, w jaki sposób to zrobić. Wiadomym jest, że trzeba w jak najlepszy sposób dotrzeć do klienta, ale w jak to wykonać? Najlepszą metodą jest określenie grupy docelowej i skupienie się na swoich mocnych stronach, a więc na tym, co może spowodować, że potencjalny nabywca zdecyduje się skorzystać z jego usług lub produktów.

Mając określoną niszę oraz profil potencjalnego klienta, trzeba pomyśleć o tym, w jakich miejscach można zaleźć nabywców. Oznacza to sprecyzowanie, gdzie można do nich dotrzeć  oraz unikać miejsc, gdzie na pewno nie będzie można ich spotkać.

Reklama przy niskim budżecie - dostępne narzędzia

Zacznijmy od bardzo prostego, ale skutecznego źródła potencjalnych klientów w internecie, jakim jest wyszukiwanie lokalne. Tego rodzaju wyszukiwanie jest oparte na algorytmie, który dla poszukiwanych usług wyświetla nie tylko wyniki wyszukiwania dla najbardziej pasujących stron, ale także polecać te, które znajdują się najbliżej. Wyszukiwanie lokalne daje również możliwość wyświetlenia mapy wraz z informacją na temat wszystkich punków odpowiadających wyszukiwaniu w okolicy. Warto postarać się o dodanie firmy do Google Maps, ponieważ stworzenie odpowiedniej wizytówki pozwoli klientom nie tylko na znalezienie siedziby przedsiębiorstwa i dostarczy im informacje na temat profilu działalności, ale równocześnie wskaże im dane kontraktowe oraz przywoła oceny innych internautów.

Innym sposobem jest wykorzystanie długiego ogona w pozycjonowaniu. W optymalizacji SEO ważne jest to, żeby dopasować do strony internetowej jak najefektywniejsze słowa kluczowe.

Można również pokusić się o wykorzystanie marketingu treści, a więc działania, które nakierowane będzie na przyciągnięcie potencjalnych nabywców poprzez publikowanie wartościowych artykułów. Pozwala to na nawiązanie długotrwałej relacji z odbiorcą poprzez oferowanie mu na firmowych blogach przydatnych i interesujących artykułów. Ze względu na to, że na efekt oddziaływania marketingu treści zazwyczaj trzeba poczekać, przy wykorzystaniu tego narzędzia warto uzbroić się w cierpliwość. Taka działalność przynosi jednak wymierne korzyści, chociażby w postaci interakcji z potencjalnymi klientami, ale również w prawidłowo zbudowanym i dobrze zarządzanym profilu przedsiębiorcy. Z czasem publikowane posty mogą zostać cytowane przez przedstawicieli innych firm, a to sprawi, że osoba je pisząca zyska opinię eksperta.