Pytaniem najczęściej zadawanym przez przeciętnego klienta jest to na temat tego, jak długo trwa pozycjonowanie stron internetowych. Zastanówmy się zatem, jak dużo czasu potrzeba, aby usługobiorca mógł zauważyć efekt działań pozycjonerów.
Zazwyczaj właściwą odpowiedzią na takie pytanie jest stwierdzenie, że osiągnięcie optymalnych wyników działania pozycjonowania strony zależy przede wszystkim od stworzonego dla niej planu. To z kolei jest uzależnione przede wszystkim od agencji pozycjonerskiej i od tego, czy trzyma się ona wyznaczonego wcześniej założenia. Mówi się, że w takim przypadku pozytywne zmiany można zauważyć już po dwóch miesiącach.
Niektórzy eksperci od pozycjonowania twierdzą, że pierwsze pozytywne zmiany można odczuć już w ciągu 30 dni, jednak tylko w przypadku prostych fraz. Czasami, jeżeli rozpatruje się frazy najbardziej konkurencyjne, pozycjonowanie może zając nawet 12 miesięcy. Okazuje się, że nie jest łatwo określić dokładnie, jak długo będzie trwało promowane strony w wynikach wyszukiwania. Zważywszy na to, że istnieje wiele czynników, które trzeba wziąć pod uwagę, często okazuje się, że podanie konkretnej daty może nastąpić dopiero po przeanalizowaniu zastanej sytuacji.
Czym jest pozycjonowanie i co się na nie składa?
Pozycjonowanie to proces polegający na uzyskaniu jak największej pozycji dla wybranych fraz w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej. Oprócz mechanizmów, które wykorzystują pozycjonerzy, takich jak: umieszczenie trafnych słów kluczowych, zmiany algorytmów przez Google czy technologia wykorzystana do zbudowania strony, istnieje jeszcze czynnik psychologiczny, który również wpływa na to, czy dana strona internetowa zawiera wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, czy znajduje się na odległych miejscach.
Baza, od której rozpoczyna się opracowanie planu działania, opiera się na podjęciu decyzji odnośnie kilku czynników: określenia rodzaju strony – czy jest to witryna internetowa, czy też serwis posiadający swoje subdomeny, jaka jest zawartość i konstrukcja strony, rozpatruje się siłę konkurencji oraz analizuje obecną pozycję promowanej witryny internetowej. Dodatkowo bierze się pod uwagę istnienie interesujących fraz oraz budżet przeznaczony na działania promocyjne. Oznacza to, że osiągnięty efekt pozycjonowania bardzo często zależy od osiągniętej pozycji, konkurencji strony, jej konstrukcji oraz założonych celów.
Biorąc pod uwagę to, że tak wiele czynników wpływa na pozycjonowanie, można przyjąć, że niezwykle trudno jest oszacować dokładnie czas potrzebny na zobaczenie pozytywnych skutków. Szczególnie, że na wiele z wyżej wymienionych czynników pozycjonerzy nie zawsze mają bezpośredni wpływ. Dlatego przewidywany okres, w którym klient może spodziewać się efektów, najlepiej jest podawać w przybliżeniu oraz uświadomić mu, że cały proces stanowi skomplikowany system zależności, które wpływają na osiągane pozycje.
Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie?
Zastanówmy się zatem, jak poszczególne elementy pozycjonowania oddziałują na pozycje osiągane przez promowane witryny internetowe. Zacznijmy od takich zagadnień, jak branża, konkurencja oraz dobór odpowiednich fraz kluczowych.
Warto pamiętać, że czas potrzebny na pozycjonowanie bardzo często zależy od branży, w której działa zainteresowana promocją firma. Dodatkowo, bardzo ważnym czynnikiem jest to, jak wiele konkurencyjnych przedsiębiorstw pozycjonuje swoje strony internetowe. Zdecydowanie więcej czasu zajmie promowanie witryn z takich dziedzin jak finanse czy farmaceutyka. Ogólna zasada, którą przyjmują pozycjonerzy, mówi o tym, że im więcej można w danej dziedzinie wykonać, tym większe idą za tym pieniądze.
W tym miejscu do pozycjonowania bardzo często używa się fraz kluczowych. Oczywiście zależność jest taka, że im bardziej konkurencyjne (co oznacza, że są one albo najbardziej popularne, albo kontrowersyjne), tym trudniejsze do wypozycjonowania.
Doświadczony pozycjoner będzie w stanie mniej więcej określić czas potrzebny na wypromowanie strony, znając branżę. Niemniej jednak, zawsze trzeba pamiętać o tym, że nie osiągnie się bardzo dobrych wyników w ciągu kilku dni czy miesięcy, mając za konkurencję strony, które są pozycjonowane od lat. Dogonienie i przegonienie konkurencyjnych witryn musi zając trochę czasu.
Następnie należy rozważyć czynniki związane z budową strony internetowej, a więc użyte technologie, jej wiek oraz szybkość wprowadzania zmian. W celu oszacowania czasu potrzebnego do poprawienia strony potrzeba przeanalizować również budowę strony, ponieważ ta ma ogromne znaczenie w przypadku pozycjonowania. Zdarza się, że niektóre z nich można wypromować znacznie łatwiej od innych.
Pozycjonowanie to działanie, które pozwala na przygotowanie strony na przyjęcie przez roboty Google. Jednak czasami ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne oraz powodowane przez nie problemy, potrzeba czasu na obejście niedogodności.
Inną kwestią jest wiek danej witryny. Im dłużej domena istnieje w internecie, tym bardziej jest wiarygodna dla Google i uważana za wartą usytuowania jej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W przypadku stron internetowych, które istnieją mniej niż rok, muszą one przyciągnąć uwagę w inny sposób, na przykład poprzez częste aktualizacje, czy też publikowanie dodatkowych treści.
Bardzo często pozycjonowanie wydłuża się w czasie właśnie przez niechęć klientów do publikowania dodatkowych informacji, częstszego aktualizowania lub wprowadzenia zmian. Problemem może też okazać się uzyskanie potrzebnych do pozycjonowania danych, co również niekorzystnie wpływa na czas promowania.
Innym elementem, na który zwraca się uwagę są zmiany algorytmów wprowadzane przez Google. Każdego roku firma ta wprowadza około 500 zmian w algorytmach, które poza tym mogą być uzupełniane mniejszymi dodatkami lub poprawkami. Z tego powodu trudno jest oszacować dokładnie czas, który jest niezbędny do pozycjonowania.
Podobna sytuacja zachodzi w momencie rozważania prędkości indeksowania strony przez Google. Również na ten czynnik pozycjonerzy nie mają wpływu. Jest to związane z tym, że każdorazowo roboty Google pobierają jedynie cząstki kodu strony. Oznacza to, że do przeindeksowania całej strony przez roboty Google razem ze zmianami optymalizacyjnymi potrzeba znacznej ilości czasu, niemniej jednak oszacowanie go może być trudne.
Pozycjonowanie a treść
Jednym z najważniejszych elementów w pozycjonowaniu jest treść znajdująca się na stronie. Ważne jest, aby informacje znajdujące się na niej były rzetelne, ale też unikalne. W pozycjonowaniu bardzo pomaga fakt, że strona internetowa zawiera artykuły, których nie można znaleźć w innych witrynach. Najlepiej jeżeli tworzone są przez profesjonalistów, którzy posiadają również wiedzę z zakresu pozycjonowania.