Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Przetrwaj słabszy okres sprzedaży - wskazówki dla e-przedsiębiorców

Wielkość tekstu:

Każdy przedsiębiorca, który decyduje się wkroczyć na drogę handlu, boi się, że nie podoła problemom sezonowości sprzedaży. Obawy nie są bezpodstawne i należy podejść do tego problemu poważnie. Nawet doświadczony sprzedawca wie, że nie zawsze sprzedaż jest zadowalająca. Bywają okresy, kiedy na rynku nie dzieje się nic, a magazyn czeka, aż ktoś zacznie go choć w małej części opróżniać. Dlaczego tak się dzieje? Co ma na największy wpływ na spadek sprzedaży i jak podołać temu problemowi? Nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać. Kilka cennych informacji i wskazówek pomoże Ci przetrwać słabszy okres sprzedaży w Twoim e-sklepie.

Święta Bożego Narodzenia już nie czas, który spędza się w gronie najbliższych, to przede wszystkim wielki zakupowy szał. Sklepy są wypełnione po brzegi i każdy szuka prezentów dla swoich bliskich. Największą popularnością cieszą się sklepy z zabawkami, biżuterią i drogerie. Można powiedzieć, że właśnie wtedy jest ich najlepszy czas w roku. W tym czasie zapomniane zostają te marki, które oferują kostiumy kąpielowe czy akcesoria podróżnicze. Te z kolei oblegane są przed wakacjami, kiedy planujemy nasz urlop. Jak można wywnioskować, każda branża zakupowa ma w ciągu roku swój czas. Co zatem robić, kiedy właśnie przeżywamy te gorsze chwile i w naszym e-sklepie nic się nie dzieje?

Głowa do góry, wykorzystaj słabszy okres sprzedaży

W ciągu roku nie można podać okresu, który byłby dobry dla każdej branży handlowej. Tak już jest, że jedni cieszą się wysokimi dochodami, podczas gdy inni ubolewają nad stratami. Trzeba taki obrót sprawy zaakceptować i przede wszystkim nie załamywać się tylko działać!

  • Nie magazynuj zbyt dużej ilości towaru. Po co zamrażać pieniądze i martwić się, że nie będziemy w stanie przetrwać kolejnego miesiąca? Warto skrupulatnie kalkulować koszty. W niektórych branżach pewne przedmioty tracą na wartości z każdym miesiącem, a sprzedawcy tym samym zarabiają mniej.

  • Wyprzedaż- to słowo działa na klienta jak magnes. Często na taki znak kupuje on przedmioty, które nie są mu potrzebne. Warto to wykorzystać. Jeżeli prowadzisz sklep ze sprzętem narciarskim, nie musisz jego działalności zawieszać na okres letni. Przeprowadź kampanię mailingową, w której przekażesz swoim subskrybentom, że mają niepowtarzalną szanse zakupu nart czy odzieży sportowej 30% taniej.

  • Kiedy, jak nie w momencie, gdy nasza sprzedaż przechodzi słabszy okres sprzedaży, jest najlepszy czas na urlop? Tobie i Twoim pracownikom również należy się kilka dni oddechu i odpoczynku. Zrelaksujecie się i przygotujecie do dalszego działania. Miesiąc bez pracy może pomóc Wam wszystkim zregenerować siły i nabrać energii do dalszego działania. Można jednak pomyśleć tylko o zminimalizowaniu działalności sklepu na ten okres. Zamówień jest mało, ale przecież są, więc wysłać do klientów nawet kilka paczek. Wystarczą dwie osoby, które będą realizować zamówienia i odpisywać na maile.

  • Postaw na coś innego, zrób to, na co nie masz czasu, kiedy jesteś bombardowany zamówieniami. Zorganizuj event, spotkanie czy targi, dzięki temu będziesz mógł spotkać się ze swoimi klientami osobiście. Działaj tam, gdzie możesz pozyskać jeszcze więcej konsumentów oraz stać się marką bardziej rozpoznawalną. Nawiąż współpracę z innymi firmami, otwieraj się na nowe możliwości, angażuj wszystkich pracowników. Może to być ciekawe doświadczenie zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów.

  • Mając więcej czasu, możesz go spożytkować choćby wprowadzając zmiany w strukturze Twojego e-sklepu, wyglądu strony lub poświęcić go na przeprowadzenie analiz oraz weryfikację danych. Spokojnie możesz sprawdzić, który element Twojej strony nie funkcjonuje skutecznie lub jakie kanały komunikacji z klientem zawodzą. Po analizie, oczywiście, musisz działać.

  • Twoi pracownicy powinni się rozwijać. Nawet jeżeli Twój zespół to grupa najlepiej wykwalifikowanych specjalistów, to dodatkowe szkolenia z pewnością im nie zaszkodzą. To również dobry czas na integrację. Wspólny weekendowy wyjazd zbliży Was do sieb wartoie, pozwoli się odstresować i miło spędzić czas.

  • Spokojniejszy okres jest jak cisza przed burzą, więc całkowite spoczęcie na laurach nie jest też najlepszym rozwiązaniem. Poświęć ten czas przygotowaniom promocji, ofert i opisów produktów na stronę sklepu. Przemyśl kampanię mailingową oraz spotkaj się ze swoimi pracownikami, aby zaczerpnąć inspiracji również od nich. Wspólnie możecie stworzyć coś naprawdę ciekawego i zaskoczyć klientów.

Słabszy okres sprzedaży? Zarabiaj poza sezonem

Wyżej wymienione pomysły to tylko kilka propozycji, które możesz wykorzystać lub się nimi zainspirować. Większość przedsiębiorców jednak nie chce zaprzestawać sprzedaży w spokojniejszym okresie  i stara się kreatywnie działać i przekonywać klientów, że warto kupić kostium kąpielowy w grudniu. Choć wygląda na nierealne, dla wielu będzie to możliwe, a nawet przyniesie efekty lepsze niż można by przypuszczać. Oprócz wspomnianych już wyprzedaży, które są najczęstszą taktyką handlowców, istnieje jeszcze kilka sposobów, które pozwolą Ci namówić klienta do zakupów w Twoim e-sklepie poza sezonem.

  • Wielosztuki - klienta możesz przyciągnąć, oferując mu zakup 3 rzeczy, za które zapłaci jak za 2. Jest to atrakcyjna oferta, szczególnie jeśli można sobie w ten sposób skompletować np. sprzęt do nurkowania czy ciekawą stylizację na wiosnę. Warto taką akcję uzgodnić z dystrybutorem, który również może na tym zyskać. Musisz się jednak solidnie przygotować do takiej akcji. Zadbaj o to, aby Twój magazyn był dobrze zaopatrzony, a wysyłki realizowane szybko i sprawnie. Takie promocje cieszą się dużym zainteresowaniem, dlatego mobilizacja i koncentracja jest w tym okresie bardzo potrzebna. Nie możesz sobie pozwolić na pomyłki. Rozliczenie musi być przeprowadzone dokładnie, aby klient nie zapłacił więcej, niż powinien.

  • Sprzedaż w pakiecie - inaczej nazywana Bundle. Polega na  sprzedaży produktów uzupełnione o dodatki. W przypadku sprzętu elektronicznego może to być np. laptop z myszką, torbą i głośnikami. Jeżeli chodzi o sprzęt narciarski, klient może zakupić cały sprzęt po niższej cenie. Jest to dobry sposób, aby pozbyć się zalegającego towaru na magazynie oraz zachęcić klienta do zapoznania się z naszą ofertą.

  • Prezenty-  GRATIS jest kolejnym obok WYPRZEDAŻY słowem, który przyciąga jak magnes. Pomysłów na taką kampanię może być nieskończenie wiele. Do zakupionej walizki możesz dołączyć mniejszą torbę lub kosmetyczkę, a do kurtki zimowej - rękawiczki. Niekiedy firmy w formie gratisu dorzucają gadżety, które reklamują ich firmę: kubki, smycze, notesy, długopisy, magnesy i wiele innych. Każdy sposób jest dobry, by zachęcić klienta do zakupu towaru nieadekwatnego do pory roku.

Słabszy okres sprzedaży? Google AdWords Ci pomoże

W kampaniach reklamowych AdWords płacimy za kliknięcie, co powoduje, że każdy klient, który zainteresował się naszą ofertą, przynosi nam zyski. Program ten pomoże Ci stworzyć skuteczną kampanię sezonową i tym samym przetrwać trudny okres, który przynosi mniejsze zyski.

  • Przygotowanie kampanii dla konkretnego produktu w określonym czasie. Jest niezwykle ważne, aby wpasować się w odpowiedni czas, kiedy klient będzie poszukiwał właśnie tego towaru, który my oferujemy. Jedni nie lubią zostawiać zakupów na ostatnią chwilę, inni zaś robią wszystko dzień przed wyjazdem na wakacje czy kolacją walentynkową. Weź pod uwagę te aspekty i zadziałaj skutecznie.

  • Wybierz lokalizację - w przypadku pensjonatów, hoteli czy restauracji jest to niezwykle istotne. Nadmorskie kurorty zamierają na okres jesienno-zimowy. Można jednak próbować schwytać klienta. Nasi zagraniczni sąsiedzi chętnie spędzają święta Bożego Narodzenia poza domem, dlatego warto do nich kierować taką ofertę.

  • Kampania AdWords może być przygotowana wcześniej, nie musisz zostawiać tego na ostatnią chwilę. Dzięki temu masz pewność, że wszystko zostało przemyślane i dopięte na ostatni guzik.

  • Badaj i wyciągaj wnioski - statystyki z AdWords nie są tylko po to, żeby na nie patrzeć. Dają możliwość przeanalizowania skuteczności Twoich działań i w konsekwencji wprowadzenia określonych zmian. Przecież chodzi właśnie o to, żeby się rozwijać, doskonalić i stale pracować nad wizerunkiem swojej firmy.

Sezonowość sprzedaży jest nieunikniona w handlu nie tylko internetowym, ale również offline. Niektórzy postrzegają ją jako ciemną stronę biznesu. Nie musi jednak tak być. Ten czas można dobrze spożytkować i wykorzystać. Jedni wolą przeznaczyć go na odpoczynek, inni na analizę działań firmy i wprowadzanie zmian, jeszcze inni nie próżnują i zasypują swoich klientów promocjami i wyprzedażami. Każda z tych opcji jest dobrym rozwiązaniem. Dopadnie cię słabszy okres sprzedaży, ale możesz sprawić, że dotknie on Cię w mniejszym stopniu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów