0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Biznes ręcznie robiony – rękodzieło w e-biznesie

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

„Wszystko, co oryginalne jest lepsze – dżinsy, dolary, kompakty…” – cytat ze znanego polskiego kabaretu wydaje się doskonale sprawdzać w rzeczywistości. Wiele osób przedkłada wysoką jakość i doskonałe wykonanie ponad cenę, wychodząc z założenia, że lepiej zapłacić więcej, ale za coś lepszego. Obecnie chcemy jeszcze więcej – nie tylko trwałości, doskonałego wyglądu i świetnej funkcjonalności. Teraz liczy się także oryginalność, niepowtarzalność i indywidualne dopasowanie – nie tylko gadżetów i ozdób, ale też przedmiotów codziennego użytku. Innymi słowy – rękodzieło w e-biznesie.

Rękodzieło - czar rzeczy ręcznie robionych

Jeśli zapytać właścicieli większości biznesów hand-made, prawdopodobnie odpowiedzą, że firma zaczęła się od hobbystycznego wykonywania rzeczy. Osoby z talentem manualnym często tworzą biżuterię, ubrania czy gadżety dla samego siebie, w domu, dla przyjaciół, jako prezenty. Czasem wynika to z samej przyjemności tworzenia, czasem z faktu, że na rynku nie ma oferty odpowiadającej aktualnym potrzebom twórcy rękodzieła.

Przewagą rzeczy ręcznie robionych nad taśmową produkcją jest przede wszystkim ich jakość oraz wykończenie. Twórcy rękodzieł podchodzą do każdego swojego produktu indywidualnie, tym samym nadając mu niepowtarzalną jakość. Mają szansę na dostrzeżenie najdrobniejszego mankamentu i naprawienie go, co nie zawsze jest możliwe przy sieciowej produkcji na ilość. Kupujący ma pewność, że inwestuje w coś dobrego i trwałego, nawet jeśli nie o najniższej cenie. Jednakże – nie bez powodu mówi się, że ludzi biednych nie stać na rzeczy tanie, za to lepiej kupić coś droższego, ale raz.

Dlaczego tak chętnie wybieramy produkty hand-made?

Rękodzieła pozwalają nabywcom wyrazić samego siebie. Są one niepowtarzalne lub produkowane w niewielkich seriach, przez co prawdopodobieństwo spotkania na ulicy kogoś z identyczną biżuterią lub w takim samym ubraniu spada niemal do zera. Są oryginalne – to produkty o nietypowych kształtach, kolorach czy wykonane z zaskakujących materiałów, niebanalne w formie i treści. Niejednokrotnie sklepy hand-made są otwarte na propozycje i pomysły klientów, dostosowując swoje wyroby pod wymogi zamawiającego. Tym samym pozwalają na stworzenie nie tylko czegoś niepowtarzalnego ze względów wizualnych czy funkcjonalnych, ale także idei. Najlepiej znanym przykładem takiego działania jest biżuteria, którą można komponować samemu – np. popularne charmsy. Wybór koralików, przywieszek, bransoletki i zapięcia zależy od samego klienta, co pozwala stworzyć swoistą mapę ważnych punktów życiowych – w postaci niepowtarzalnej, ładnej ozdoby.

Choć wielu z nas hand-made kojarzy się przede wszystkim z biżuterią tudzież drobnymi akcesoriami, okazuje się że coraz więcej rzeczy powstaje w ten właśnie sposób. Można znaleźć ofertę produktów dla dzieci, mebli drewnianych lub wiklinowych, ubrań z najróżniejszych materiałów, wyposażenia domu i ogrodu, akcesoriów rowerowych i wiele więcej. Można znaleźć – ale gdzie?

Rękodzieło a e-biznes

Kiedyś po ręcznie robione akcesoria zmierzało się w kierunku najbliższej cepelii. Dziś najszybciej i najłatwiej jest znaleźć rękodzieło za pomocą internetowej wyszukiwarki. Internet przychodzi z pomocą nie tylko poszukującym inspiracji klientom, ale też twórcom ręcznie robionych rzeczy, którzy mogą sprzedawać rękodzieło w e-biznesie.

Jak wspomniano na początku, w większości przypadków rękodzieło zaczyna się od twórczości dla siebie i najbliższych. Często tworzenie stanowi hobby, sposób na odstresowanie się po ciężkim dniu w pracy. Kiedy okazuje się, że to może być jednak coś więcej, najprostszym sposobem na dotarcie do szerszego grona ludzi staje się Internet.

W tym miejscu na osoby z talentem do rękodzieła czeka całkiem sporo opcji. Można zdecydować się na własny internetowy sklepik. Jest to pomysł dobry dla tych, którzy potrafią lub mają wsparcie w tworzeniu stron, pozycjonowaniu, fotografowaniu. Sklep internetowy dotrze do klientów tylko wtedy, kiedy będzie wypełniony atrakcyjną treścią. Swoją działalność można reklamować także w formie bloga lub fanpage’a na serwisach społecznościowych. W tym przypadku nie są już konieczne zdolności tworzenia witryn – warto jednak mieć lekkie pióro i dryg do dobrych zdjęć.

Jeśli jednak cały talent chcemy skupić na tworzeniu swoich produktów, to w Internecie od kilku lat funkcjonują platformy skupiające amatorskich twórców rękodzieła. Dwa najpopularniejsze w Polsce portale to Pakamera oraz Decobazaar. Są to swego rodzaju internetowe galerie handlowe z ręcznie robionymi cudeńkami, ale nie tylko. W ofercie znaleźć można bowiem nie tylko miejsce dla swojego produktu, ale też całą obsługę sprzedaży, zwrotów, reklamacji i kontaktów z klientem. Od sprzedawanych za pomocą portali towarów pobierana jest prowizja.

E-biznes rękodzielniczy to doskonały pomysł dla początkujących, który często przeradza się w realne punkty sprzedaży. Dalszy rozwój zależy natomiast od tego, czy rękodzieło ma stać się sposobem na życie i zarabianie, czy też pozostać w sferze rozrywki i tworzenia dla samej przyjemności. Możliwości jest wiele i wato się nimi zainteresować – wygląda na to, że rękodzieło przeżywa właśnie swój złoty wiek.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów