W dniu 31 grudnia 2019 roku MF opublikowało nowe rozporządzenie w sprawie KPIR, którego postanowienia weszły w życie od 1 stycznia 2020 roku.
Rozporządzenie w sprawie KPIR - ważne zmiany
Obecny projekt w porównaniu do dotychczasowego brzmienia zawiera następujące zmiany:
-
zakres przedmiotowy nowego rozporządzenia dostosowany został do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2019 r. przepisu art. 24a ust. 7 ustawy PIT,
-
dostosowano brzmienie przepisu, w którym określone zostały przypadki (np. wiek czy stan zdrowia podatnika), w których można nie stosować określonych przepisów rozporządzenia np. zwolnienie z prowadzenia KPiR,
-
uwzględniono przedsiębiorstwo w spadku oraz spółkę cywilną osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, które , zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy PIT obowiązane są prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów,
-
zniesiono obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia oraz kart przychodów pracowników, analogiczne jak ma to miejsce w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Finalnie Ustawodawca zrezygnował z jednej zmiany jaką zakładał projekt, a mianowicie nie wprowadził dodatkowego warunku do uznania księgi prowadzonej w systemie teleinformatycznym za prawidłową, tj. wykorzystywania programu komputerowego, za pomocą którego możliwe byłoby tworzenie elektronicznej postaci księgi zgodnej ze strukturą logiczną opublikowaną na BIP MF.
Wnioski, o których mowa w § 7 dotychczasowego rozporządzenia w sprawie KPIR (już nieobowiązującego), dotyczące zwolnienia z obowiązku prowadzenia KPIR, złożone do dnia 31 grudnia 2019 r. są rozpatrywane w oparciu o przepisy dotychczasowe. Zwolnienia przyznane na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie KPIR zachowują moc przez okres, na jaki zostały przyznane.